۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۲
کد خبر: 82517471
T T
۰ نفر
پخش زنده اینترنتی پدیده این دوره انتخابات/ مناظرها افزایش یابد

تهران- ایرنا- كارشناس حوزه ارتباطات و رسانه و مدرس دانشگاه با اشاره به اهمیت توسعه پهنای باند در دولت یازدهم گفت: پخش زنده اینترنتی برنامه های انتخاباتی تلویزیون و دیگر برنامه ها پدیده این دوره از انتخابات است.

حمیدرضا ضیایی پرور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در خصوص نقش رسانه ها در افزایش آگاهی مردم و انتخاب درست گفت: اول باید در نظر داشت كه با انواع رسانه های مكتوب و فضای مجازی روبرو هستیم همچنین رسانه تصویری و شنیداری كه صداوسیما است.
وی ادامه داد: رسانه های مكتوب تا حد زیادی حرفه ای عمل می كنند، فرآیند دروازه بانی خبر در آنها حرفه ای است و از آنجایی كه اخبار مستند می شود دقت بیشتری در انتشار این خبرها دارند و انحراف در صحت و سقم اخبار مكتوب كمتر است.
نویسنده كتاب «رسانه های الكترونیك» ادامه داد: صداوسیما البته در اختیار طیف خاصی است و در ایام انتخابات كه كمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات به خوبی روی برنامه ها دقت می كند، به صورت نسبی عدالت را رعایت می كند.
وی تصریح كرد: اما غیر از این زمان جهت گیری صداوسیما معمولا ضد دولت و جریان اصلاحات بوده است.

*** فعالیت غیرحرفه ای ها مشخصه فضای مجازی
نویسنده كتاب «مطالعات سایبر ژورنالسیم» ادامه داد: مشكل اصلی ما در بحث فضای مجازی، سایت های خبری، روزنت ها و شبكه های اجتماعی است كه از مطبوعات و خبرگزاری ها قطعا مخاطب بیشتری دارند و میزان كاربران آنها به شبكه های تلویزیونی تنه می زنند.
وی با اشاره به اینكه روزنامه نگاران حرفه ای این رسانه ها را اداره نمی كنند، گفت: اولین آسیب این رسانه ها همین است كه گردانندگان آن چارچوب های كار را نمی شناسند.
ضیایی پرور یادآور شد: دومین نكته این است كه بعضی اخبار از روی عمد توسط گروه های رقیب در چارچوب عملیات روانی و جنگ روانی در فضای مجازی منتشر می شود تا افكار عمومی را منحرف كرده و از آن بهره برداری كنند.
این استاد رشته ارتباطات افزود: این اخبار در دوره كوتاه شایعه پراكنی اعتبار دارند اما در این شیوه كه هم گیرنده و فرستنده حرفه ای نیستند، تحت تاثیر قرار می گیرند و بیشترین آسیب را در این فضا داریم.
وی با اشاره به اقدام دولت برای ثبت مشخصات كانال هایی با بیش از 5 هزار نفر گفت: این اقدام زیاد موفقیت آمیز نبود؛ زیرا سیاست دولت این نیست كه كانال ها را ببندد و فقط با این كار سعی كرد فشارها را تا حدی كاهش دهد. در نهایت باید گفت این شبكه های مجازی به نوعی آزادی همراه با رها شدگی دارند كه درست نیست و اینجا رسانه های رسمی وارد گود شوند و اگر اطلاعات غیررسمی در این فضا منتشر شد حقایق را منتشر كنند هر چند اطلاعات نادرست در این فضا خیلی زیاد است.

***افزایش دانش اطلاعاتی مردم
ضیایی پرور با اشاره به افزایش دانش اطلاعاتی مردم در سال های اخیر گفت: دانش اطلاعاتی و سواد اطلاعات دیجیتالی مردم پابه پای این رسانه ها رشد نكرده است؛ اما آزادی كه مردم در این فضاها دارند طرحی از دموكراسی است تا در این فضاها اطلاعات خود را منتشر كنند و اگر دولت حسن روحانی نبود آنها هم این امكان را نداشتند.
وی ادامه داد: از عجایب روزگار این است آنها كه بیشترین استفاده را از این فضا می برند بیشتر نارضی هستند.
نویسنده كتاب «روزنامه نگار سایبری» گفت: دولت با مقاومت در برابر فیلترینگ راه را باز كرده است، باز شدن فضا پیامدهایی دارد ولی این دوره هم پایان می یابد.

***كاهش تبلیغات كاغذی ناشی از افزایش فعالیت در فضای مجازی
وی در مورد كاهش تبلیغات كاغذی در سطح شهرها گفت: این امر كه در دوره اخیر اتفاق افتاده خبر خوبی است، زیرا تبلیغات به آن شكل هم اسراف در كاغذ بود و هم چهره شهرها را كثیف می كرد.
ضیایی پرور گفت: دلیل مهم كاهش تبلیغات كاغذی ناشی از فضای مجازی است كه اكنون در كشور 54 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند و 40 میلیون نفر عضو تلگرام هستند اگر افرادی كه چند آی دی در تلگرام دارند را كنار بگذاریم حدود 24 تا 30 میلیون نفر دسترسی به تلگرام دارند كه در مقایسه با بینندگان تلویزیون یا مطبوعات خیلی بیشتر است.
وی خاطرنشان كرد: طبیعی است افراد و جناح های سیاسی وارد این فضا شوند به ویژه كه تبلیغات كاغذی فقط روی گروه های اندكی تاثیر دارد.

*** یك مناظره زنده اضافه شود
این استاد رشته ارتباطات در مورد برنامه های صداوسیما برای معرفی نامزدها گفت: مناظره ها به دلیل زنده بودن بهترین نوع اطلاع رسانی هستند.
وی افزود: البته برنامه های متكلم وحده هم خوب هستند. برنامه یكی از نامزدها را دیدم كه به نظرم بسیار عالی بود، اما من كه رسانه ای هستم تشخیص می دادم هر دو یا سه دقیقه یك كات داشت كه نفهمیدم خود نامزد این كات را داده یا صداوسیما یا كمیته نظارت بر تبلیغات صداوسیما، ضمن اینكه برنامه های ضبطی به اندازه برنامه های زنده تاثیرگذار نیستند.
نویسنده كتاب «تكنولوژی های كاربردی روابط عمومی» در مورد مناظره های زنده نیز گفت: شكل و قالب برنامه زنده اشكالاتی دارد ولی قابل قبول است.
وی با اشاره به اینكه سه مناظره زنده در تاریخ های 8، 15 و 22 اردیبهشت در نظر گرفته شده است گفت: آخرین مناظره زنده هفت روز قبل از انتخابات انجام می شود و به نظرم بهتر است یك مناظره چهارم هم سه یا چهار روز قبل از انتخابات درنظر گرفته شود.
ضیایی پرور گفت: این مناظره ها فضا را زنده می كند، در مناظره اول عملكرد صداوسیما قابل قبول بود به ویژه كه پخش زنده اینترنتی هم از لایو 21 و بخش زنده اینستاگرام (لایو) دارد.
وی یادآور شد: مدیون دولت حسن روحانی هستیم كه اینقدر اینترنت را توسعه داد كه بتوانیم از این پهنای باند بالا استفاده ببریم.
ضیایی پرور پدیده این دوره از انتخابات را پخش زنده از اینترنت دانست و گفت: در حالیكه تلگرام در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94 به پدیده تبدیل شد در این دوره پخش زنده اینترنتی توانسته بسیاری را به خود جلب كند.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا 29 اردیبهشت در سراسر كشور برگزار می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، سید مصطفی هاشمی طبا، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف و سید مصطفی میرسلیم نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران هستند.

فراهنگ**9157**1823خبرنگار: منصوره شوشتری*** انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر