۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82518261
T T
۰ نفر
ترامپ از هیچیك از دو نامزد ریاست جمهوری فرانسه حمایت نمی كند

تهران- ایرنا- معاون سخنگوی كاخ سفید اعلام كرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا از هیچیك از دو نامزد انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه حمایت نكرده است.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه، «سارا هاكبی» به نقل از ترامپ گفته است: من به كسی نمی گویم كه از كدام نامزد حمایت كند، اما می گویم كه رئیس جمهوری (آمریكا) با كسی كه مردم فرانسه انتخاب كند، كار خواهد كرد.
این در حالیست كه مارین لوپن نامزد راست افراطی جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه جزو نخستین سیاستمدارانی بود كه پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریكا را تبریك گفت.
از طرف دیگر با پیروزی ترامپ در آمریكا و رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، پیش بینی ها مبنی بر گسترش تفكرات افراطی در جهان غرب افزایش یافت و پیش بینی می شد كه سیاستمداران عوامگرا در عرصه جهانی بیش از پیش از یكدیگر حمایت كنند.
در طرف دیگر كارزار انتخاباتی فرانسه، باراك اوباما رئیس جمهوری سابق آمریكا در روزها اخیر با ارسال یك پیام ویدیوئی، از امانوئل مكرون در انتخابات یاد شده حمایت كرد.
اوباما در پیام یاد شده، گفته است: انتخابات فرانسه برای آینده فرانسه و ارزش هایی كه ما برای آن اهمیت قائلیم بسیار مهم است. مكرون بر ارزش های لیبرال ایستاده و به آینده ای بهتر برای مردم فرانسه متعهد است.
اوباما همچنین با بیان اینكه مكرون خواستار امید مردم فرانسه است و نه ترس آنها، اظهار كرده است: من از امانوئل مكرون برای اینكه شما را به جلو هدایت كند، حمایت می كنم.
نیمه اسفند
خبرگزاری فرانسه نیز در نیمه اسفند پارسال از دیدار و گفت وگوی مكرون و جان كری وزیر سابق امور خارجه آمریكا در زمینه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خبر داد.
به گزارش ایرنا، ترامپ اوایل ماه جاری در گفت و گویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به حمله تروریستی خیابان شانزه لیزه پاریس كه به كشته و زخمی شدن چند مامور پلیس منجر شد، این حادثه را موجب افزایش آرای لوپن نامزد راست افراطی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دانست.
رئیس جمهوری آمریكا با تاكید بر اینكه بطور خاص از لوپن حمایت نمی كند، گفت: او محكمترین موضع را درباره (امنیت) مرزها و وضع فرانسه دارد.
ترامپ گفته بود: هر كس در قبال تروریسم افراطی اسلامی و (امنیت) مرزها بیشترین سختگیری را داشته باشد، در انتخابات هم عملكرد خوبی خواهد داشت.
رئیس جمهوری آمریكا در این گفت وگو گرچه از اظهار نظر درباره نامزد های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خودداری كرد، اما گفت كه در این زمینه با افكار عمومی هم عقیده است.
این موضع گیری ها در شرایطی مطرح می شود كه مارین لوپن نامزد راست افراطی جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه جزو نخستین سیاستمدارانی بود كه پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریكا را تبریك گفت.
وی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و آرزو كرد كه مردم فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این كشور فردی همچون ترامپ را راهی كاخ الیزه كنند.
در همین ارتباط مارین لوپن حتی سفری نیز به برج ترامپ داشت كه گفته می شود به دیدار و گفت وگو منجر نشد.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با حضور امانوئل مكرون میانه رو از حزب «در حركت» و مارین لوپن از حزب راست افراطی جبهه ملی فردا (یكشنبه) در این كشور برگزار می شود.
فرایند رای گیری این انتخابات در خارج از كشور و مناطق ماوراء بحار (فرادریایی) كه زیر نظر كاخ الیزه اداره می شود، نیز امروز آغاز شده است.
اروپام***2090**1479
مترجم: سعید زارع كندجانی **ناشر:حسن سالك رضائی