۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82518266
T T
۰ نفر

ترامپ و تشدید رویارویی موشكی با روسیه

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82518266
ترامپ و تشدید رویارویی موشكی با روسیه

مسكو - ایرنا - آرایش نظامی آمریكا و پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) نزدیك مرزهای اروپایی روسیه و فراتر از آن خاور دور این كشور و تلاش متقابل برای افزایش توان پاسخگویی، واشنگتن و مسكو را در میدان مسابقه پرشتاب موشكی قرار داده است.

** 2 شلیك موشك «مینوت من-3» در 14 روز:
به گزارش ایرنا، آمریكا دومین پرتاب آزمایشی موشك زمین پایه بالستیك قاره پیما با توان حمل كلاهك اتمی Minuteman III را سه روز پیش انجام داد كه در اقیانوس آرام فرود آمد.
موشك جدید آمریكا كه حدود ساعت سه بامداد چهارشنبه به وقت محلی از پایگاه وندنبرگ كالیفرنیا پرتاب شد، پس از سپری كردن مسافتی بیش از 7000 كیلومتر در اقیانوس آرام نزدیك جزایر مارشال فرود آمد.
26 آوریل (9 اردیبهشت) نیز آمریكا شلیك آزمایشی این موشك را انجام داده بود.
خبرگزاری اسپوتنیك در باره موشك پرتاب شده آمریكا نوشته است كه این جنگ افزار توان هدف قرار دادن اهداف تا شعاع 12000 كیلومتری را دارد.
450 فروند مینوت من به عنوان تنها موشك های بالستیك قاره پیمای زمین پایه در ساختار ارتش آمریكا تا سال 2020 به عنوان جنگ افزار عملیاتی بكار گرفته می شود و هنوز اطلاعاتی در باره جایگزین های بعدی اعلام نشده است.

** ترامپ و پایان یافتن بازسازی پنهانی زرادخانه اتمی آمریكا:
این اقدام می تواند، نشانه گام های عملیاتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر برخورداری این كشور از «برترین زرادخانه اتمی جهان» باشد كه ماه گذشته بر آن تاكید كرد و همچنین سبب افزایش رقابت های موشكی و اتمی بین واشنگتن و مسكو شود.
فصلنامه «علوم هسته ای» چاپ آمریكا در این باره نوشته است كه این كشور در چارچوب یك برنامه محرمانه در طول 10 سال زرادخانه جنگ افزارهای هسته ای خود را با توان انهدامی بالا بازسازی كرده است.
گروهی از كارشناسان آمریكایی در این نشریه كه بخشی از گزارش آن اسفند ماه سال گذشته انتشار یافت، نوشته اند، واشنگتن به برتری هسته ای جهانی دست یافته و با سلاح های زرادخانه اتمی خود می تواند ساختار دفاع موشكی دشمنان بالقوه را نابود و توان پاسخ دادن را از دشمن سلب كند.
هانس كریستنسن رئیس مركز اطلاعاتی فدراسیون دانشمندان، تئودور پاستول كارشناس فناوری های موشكی و متیو مك كینزی مدیر برنامه های هسته ای شورای ملی دفاع از منابع طبیعی آمریكا از جمله كارشناسانی هستند كه در این باره اعلام نظر كرده اند.
این كارشناسان معتقدند كه جهان از تحول واقعی زرادخانه اتمی آمریكا غافل مانده و واشنگتن تسلیحات هسته ای خود را نوسازی كرده است.
براساس اطلاعات انتشار یافته، پنتاگون موشك های دریایی «تریدنت -دو» Trident II را به هدایت ام.اس.4700 با سطح دقت بسیار بالا مجهز كرده است و اگر پیش از این فقط 20 درصد این موشك ها می توانستند به اهداف اصابت كنند، اكنون صد در صد شده و می توانند هر هدف محافظت شده ای را نابود كنند.

** قدرت نمایی هسته ای آمریكا - وضعیت جدید برای روسیه و واكنش پیش رو:
در همین حال، روسیه نیز با توجه به رفتارهای آمریكا رقیب اصلی خود به توان بازدارنده اتمی توجهی خاص دارد.
از سوی دیگر، شرایط كنونی با توجه به اطلاعات اعلام شده در نشریه علوم هسته ای و همچنین تاكید ترامپ برای برتری یافتن آمریكا در عرصه زرادخانه جنگ افزارهای هسته ای، می تواند سبب تغییر برخی معادله ها از نگاه مسكو شود.
پس از دومین پرتاب موشك مینوت من-3 توسط آمریكا در طول دو هفته، روسیه نیز اعلام كرده در حال برنامه ریزی برای ایجاد دگرگونی با هدف كارآمدتر كردن توان موشكی خود است.
وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) اعلام كرد كه این كشور درصدد است تا سال 2027 همه بخش نیروهای استراتژیك موشكی (RVSN) خود را مجهز به موشك های نسل پنجم كند.
در چارچوب این تصمیم كه اطلاعات آن پس از اعلام در خبرگزاری ها و رسانه های روسی از جمله اینترفكس و اسپوتنیك بازتاب فوری یافت، ساخت و استفاده از سامانه های جدید موشكی مجهز به «موشك سنگین» و همچنین «ساده تر»، دگرگونی كاملی در ساختار تجهیزاتی نیروهای استراتژیك موشكی روسیه ایجاد می كند.
پیش از این نیز سرگئی كاراكایف فرمانده نیروهای موشكی استراتژیك روسیه از تجدید جنگ افزار سامانه موشك بالستیك یارس RS-24 سخن گفته بود.
موشك های قاره پیمای چند كلاهكی یارس با برد بیش از 11 هزار كیلومتر معرفی شده كه می تواند چندین كلاهك اتمی را با خود حمل كرده و با دقت بسیار در هدف گیری و توان پنهانكاری در راه رسیدن به هدف، ویرانی های گسترده ای در منطقه اصابت ایجاد كند.
مسكو متكی به موشك های قاره پیما، بمب افكن های دوربرد و زیردریایی های پیشرفته، تلاش می كند ضمن حفظ قدرت بازدارندگی خود، نظام توازن قوا را در برابر راهبردهای توسعه توان نظامی آمریكا از جمله هسته ای حفظ كند.
از سوی دیگر، روسیه افزون بر حضور گسترده نظامی آمریكا در مرزهای آسیایی خود به بهانه بحران شبه جزیره كره، شاهد استقرار دائمی یا موقت نظامیان ناتو و آمریكایی بویژه در لهستان، رومانی، چك (شرق اروپا)، لیتوانی، لتونی، استونی سه كشور دریای بالتیك و همچنین گرجستان و مولداوی مواجه است كه با وجود هشدارهای مكرر مسكو، شتاب این روند همچنان بیشتر می شود.
اكنون ارزیابی دقیقی از توان اتمی روسیه، آمریكا و همچنین فرانسه، انگلیس و چین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به عنوان كشورهای پیروز جنگ دوم جهانی كه برخورداری از این جنگ افزار ویران كننده را حق خود می دانند، وجود ندارد.
براساس اطلاعات رسانه ای، مجموع شمار تسلیحات اتمی موجود در جهان كمتر از زمان جنگ سرد است. در اوج این دوران (سال 1986) نزدیك 70 هزار كلاهك هسته ای وجود داشت، ولی اكنون تقریبا به حدود 28 هزار جنگ افزار عملیاتی و غیرعملیاتی كاهش یافته كه بیش از 95 درصد آن متعلق به روسیه و آمریكا اعلام شده است.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا