۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82518433
T T
۰ نفر

70 درصد گلاب ایران از كاشان صادر می شود

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82518433
70 درصد گلاب ایران از كاشان صادر می شود

كاشان - ایرنا - فرماندار كاشان گفت: سالانه حدود 2 هزار تن گلاب و اسانس معادل 70 درصد كل صادرات كشور از این شهرستان به كشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا صادر می شود.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا مومنیان روز شنبه در آئین آغاز گل چینی و گلابیگری ارزش صادرات گلاب كاشان را حدود 14 میلیون دلار تخمین زد و گفت:پیش بینی می شود امسال افزون بر هفت هزارتن گل محمدی ازسطح 2 هزارو 500 هكتار زمین های زیر كشت این محصول برداشت شود.
وی افزود: ازاین میزان برداشت گل محمدی، سالانه حدود 15 هزار تن گلاب مرغوب در 600 كارگاه صنعتی و سنتی تولید می شود.
معاون استاندار اصفهان با اشاره به گشایش های اقتصادی و صادراتی كشور پس از برجام، خاطر نشان كرد: برای نخستین بار 200 كیلوگرم اسانس گل محمدی با ارزش تقریبی هر كیلو 250 میلیون ریال به كشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شد.
وی همچنین 70 هزار نفر روز اشتغال در موسم گل چنین و گلابگیری در شهرستان كاشان را یادآوری كرد و گفت: زندگی هشت هزار و 500 خانواده كشاورز به كشت، تولید و برداشت گل محمدی وابسته است كه این صنعت پنج هزار شغل پایدار و ثابت ایجاد كرده است.
فرماندار كاشان با بیان این كه در دولت تدبیر و امید كشت گل محمدی در این شهرستان 2 برابر افزایش یافته است، تصریح كرد: پرداخت تسهیلات 85 درصدی دولت برای توسعه شبكه های مكانیزه آبیاری باعث شده است 50 درصد از كشت گل محمدی به این روش انجام شود تا شاهد صرفه جویی بالایی در مصرف آب باشیم.
گلستان های بخش های قمصر، برزُك، نیاسر، جوشقان و كامو، بخش مركزی و روستاهای شهرستان كاشان به عنوان مهم ترین مركز تولید گل محمدی و گلاب در كشور مطرح هستند.
این شهرستان دارای 25 كارخانه صنعتی و یك هزار و 500 كارگاه سنتی و بیش از سه هزار و 500 دیگ است كه در حال تولید گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی بوده و زمینه اشتغال 10 هزار بهره بردار را فراهم آورده است كه در زمان كاشت، داشت و برداشت این رقم به 22 هزار نفر افزایش می یابد.
7408/6136 خبرنگار: یوسف صائب - انتشار دهنده : مسعود عمادی
۰ نفر