علی كریمی مله روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در انتخابات 2 سبك متفاوت وجود دارد كه یكی از آنها چهارچوب های اخلاقی و ارزشی جامعه را در رقابت خود لحاظ می كند و سبك دیگر بی اعتنا به اخلاق رقابت و با درنوردیدن موازین اخلاقی اجتماعی حضور پیدا می كند كه قطعا این 2نگرش در نشاط اجتماعی تاثیرگذار خواهند بود .
وی ادامه داد: در كوتاه مدت به دلیل درنوردیدن مرزهای اخلاقی، برای نسل های جدیدتر، كم سن و سال و جوان ممكن است این موضوع حالت جنگ گلادیاتورها به خود بگیرد و بسیج كننده باشد .
استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه مازندران اظهار داشت : اما چون اخلاق اصیل رقابت مخدوش می شود ، در دراز مدت بر نشاط اجتماعی تاثیر منفی گذاشته و نوعی نا امیدی ، یاس ، بی اعتمادی و دلسردی را برای مخاطب به همراه خواهد داشت و آثار دراز مدت و دیرپای این نگرش ها بر نشاط اجتماعی به مراتب از آثار كوتاه مدت بیشتر است .
كریمی گفت : آنچه اكنون در تبلیغات انتخاباتی نامزدها مشاهده می شود ، فاصله گرفتن از بنیان های اخلاقی و ارزشهای اخلاقی جامعه است .
وی افزود : بهره گیری از روشهای اخلاقی در مناظره ها لزوما به معنای نفی رقابت نخواهد بود ، بلكه اخلاق انتخاباتی این است كه هر نامزد روی نقاط قوت و ضعف دیدگاه های و برنامه ها ، یعنی كارآمدی یا نا كارآمدی خود و رقیب ، مردم را به داوری بخواند .
این استاد دانشگاه تصریح كرد : اما وقتی شما به روش های پرخاشگری ، تهمت ، دروغ و توهین متوسل می شوید و ظرفیت مناقشه در جامعه را افزایش دهید ، ممكن است بخشی از جامعه در كوتاه مدت به آن اقبال نشان دهند و پشت سر نامزدی قرار بگیرند .
كریمی ادامه داد : اما در حقیقت این ها مانند موریانه هایی هستند كه بنیان های اخلاقی جامعه را در بلند مدت سست می كنند و منجر به بی اعتمادی جامعه نسبت به مجموعه نظام ، مجموعه نخبگان ، صرف نظر از طیف بندی های جناحی و حزبی و سیاسی می شود .
وی گفت : طبیعی است كه این موضوع برای نظام ما كه داعیه دینی ، اسلامی و اخلاقی دارد و همواره سرلوحه شعارهای آن تبعیت از پیامبر كه فرموده اند ' ما برای ترمیم كرامت های اخلاقی آمدیم' ، مضر و آسیب زننده است و در آینده می تواند بر روی كیفیت نشاط اجتماعی و كنش سیاسی و اجتماعی جامعه تاثیرات منفی بگذارد .
**ارتباط نشاط اجتماعی با مشاركت
استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه مازندران افزود : مشاركت به عوامل متعددی بستگی دارد كه یكی از آنها نحوه برخورد ، مناظره و گفت و گو نامزدها در طول دوره انتخابات است .
وی گفت : عوامل دیگر مانند میزان اعتماد مردم به نظام سیاسی ، اعتماد مردم به درست كاری و شایستگی و توانمندی نامزدها و ارائه برنامه های انتخاباتی متناسب با واقعیت و ظرفیت كشور و میزان عمق یافتگی و استحكام فرهنگ سیاسی جامعه در مشاركت و حضور مردم در صحنه سیاسی تاثیر گذار است .
كریمی اظهار داشت : اما نحوه رویارویی نامزدها در طول مدت رقابت كه اوج آن در مناظره تجلی می یابد ، قطعا می تواند یك فاكتور بسیار مهم و تاثیر گذار باشد .
این استاد دانشگاه گفت : متاسفانه شب گذشته، نامزد ها براساس برنامه ها و حتی بر سر رویكردهای جناحی با یكدیگر مناظره نكردند، بلكه بر سر مچ گیری و بزرگ نمایی برخی از نقاط ضعف شخصیت فردی و آشكار كردن برخی از تناقضاتی بود كه در گفتارهای گذشته رقبا مطرح شد و بیشتر شكل مناقشه و مجادله داشته و نمی توان آن را یك مناظره بر سر برنامه دانست .
كریمی افزود : رقابت مطلوب آن است كه بر سر برنامه ها و رویكردها باشد و مناقشه بر سر ویژگی های اخلاقی و كشف و بزرگ نمایی و علنی كردن برخی از مسائل كه در زندگی خصوصی رقبا و حتی پیدا كردن برخی از نكات منفی در كارنامه مدیریتی و انتساب آنها به همه ی ادوار مدیریتی به نظر به نفع رقابت در یك دوره است و در آینده كمكی به تامین بینش سیاسی شهروندان نمی كند .
به اعتقاد این استاد دانشگاه ، دسترسی به كارنامه خانواده رقبا و نشان دادن آن در دوربین تلویزیون ، یا پیدا كردن یك مورد ناكارآمدی در كابینه و تعمیم آن به كل كابینه و استفاده از روشهای جدل نه تنها ذهن و بینش مردم را شفاف نمی كند ، بلكه آنها را در سردرگمی و شك و تردید خواهد انداخت .
وی بیان داشت : ریشه این دست مسائل و استفاده از روشهایی كه در پی فرافكنی است ، ناشی از ضعف كلیت جامعه نسبت به برنامه محور بودن و سیاسی دیدن رقابت است .
این استاد دانشگاه اظهار داشت : نگاه سیاست محور به رقابت های انتخاباتی مستلزم صرف دقت های كارشناسی بالا ، اشراف عمیق به مسائل كشور ، اقتباس از تجربه های معتبر و موفق بین المللی است .
به اعتقاد دكتر كریمی : به دلیل آسان نبودن نگاه برنامه محور و كارشناسانه ، در مقابل برانگیختن احساسات توده مردم با حرف های به ظاهر پسندیده و مهیج ، در واقع مطلوب نامزدهای هوچی گر و احساس پرور است .
وی تاكید كرد : زمینه های این موضوع در فرهنگ عمومی جامعه وجود دارد كه باعث شده ما به سمت پرورش احساسات توده مردم حركت كنیم تا اینكه به بالنده كردن قوه داوری آنها بپردازیم .
استاد جامعه شناسی سیاسی گفت : این موضوع باعث شده حداقل در 2دوره مناظره قبل ، گفت و گوها بیشتر به سمت شعارگرایی و وعده پروری برود كه متوجه خواسته های فوری و عامی و كوتاه مدت مردم ، بدون توجه به تحقق و عملی شدن وعده ها و شعارها بود .
وی ادامه داد : البته باید به این نكته اشاره كرد كه شركت كنندگان نمی توانند بدون توجه به روش ها و تاكتیك های رقیب و سایر افراد دخیل در مناظره گفت و گو و دیدگاه های خود را مطرح كنند و اگر مركز ثقل مناظره بر سر رویكردها و برنامه های سیاسی نامزدها در حوزه تخصصی باشد می توان انتظار مناظره مقبول را داشت ، اما اگر مناظره به حاشیه و شعار گرایی و تخریب و مچ گیری برود نمی توان انتظار مناظره ی مطلوب را داشت .
كریمی در پایان گفت : حال آنكه چون جمعیت تماشاچی بر اساس نحوه ورود و قدرت رقبا تصمیم می گیرند ، هر نامزد سعی می كند نقاط قوت خود را برجسته كند و نقاط ضعف خود را به حاشیه براند و این منطق عملگرایی رقابت در دنیا است و متاسفانه ممكن است با آموزه های دینی ما همخوانی نداشته باشد .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/7335
استاد دانشگاه مازندران :
مچ گیری و شعار دادن تاثیر منفی بر اعتماد مردم خواهد گذاشت
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر:
82518571
ساری - ایرنا - استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه مازندران گفت: مچ گیری، وعده و شعار دادن، در بلند مدت تاثیر منفی بر اعتماد و نشاط اجتماعی مردم چه در انتخابات و چه در دیگر كنش های اجتماعی دارد.