۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۱۱
کد خبر: 82520934
T T
۰ نفر
پیش نویس قطعنامه تفاهم ایران، روسیه و تركیه در باره سوریه به شورای امنیت ارائه شد

مسكو - ایرنا - پیش نویس قطعنامه كسب حمایت شورای امنیت سازمان ملل از تفاهم نامه ایران، روسیه و تركیه برای ایجاد چهار منطقه كاهش تنش در سوریه به این شورا ارائه شد.

به گزارش ایرنا، «فئودور استرژیژوفسكی» سخنگوی دفتر نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل متحد گفت: مسكو پیش نویس قطعنامه حمایت از تفاهم روسیه، ایران و تركیه در مذاكرات اخیر آستانه را برای طرح و تصویب به شورای امنیت ارائه كرده است.
خبرگزاری ایتارتاس روز دوشنبه به نقل از سخنان این مقام روس نوشت: رای گیری در باره این پیش نویس قطعنامه ممكن است در هفته جاری انجام گیرد.
براساس تفاهم نامه شش بندی ایران، روسیه و تركیه كشورهای ضامن روند مذاكرات سوری-سوری كه چهارمین دور آن روز پنجشنبه در پایتخت قزاقستان پایان یافت، چهار منطقه امن در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف كاهش زودهنگام خشونت ها، از روز شنبه شكل گرفت.
(برای نخستین بار این طرح شش ماهه اجرا و سپس در صورت موفقیت و ادامه توافق خودكار تمدید می شود.)
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساكنان به كمك های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه كمك های پزشكی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاكید قرار گرفته است.
ایجاد كمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق كاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بنا به این تفاهم نامه، كشورهای ضامن روند مذاكرات آستانه (روسیه، ایران و تركیه) متعهد می شوند، همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بكار گیرند. اقدام های لازم با هدف ادامه مبارزه ضدتروریستی علیه داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و همزمان تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس ادامه می یابد.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا