۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۴۰
کد خبر: 82521676
T T
۰ نفر
بودجه سيستان و بلوچستان امسال 190 درصد رشد كرده است

زاهدان- ايرنا- معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار سيستان و بلوچستان گفت: بودجه سال 96 استان از 613 ميليارد تومان سال 95 با رشد 190 درصدي به هزار و 782 ميليارد تومان در سالجاري افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا سكينه اشرفي كه روز دوشنبه به همراه شماري از مديران و مسئولان دستگاههاي اجرايي سيستان و بلوچستان در نشست خبري با اصحاب رسانه شركت كرده بود، اظهار داشت: بودجه امسال هفته گذشته به استان ابلاغ شده است.
وي ادامه داد: اعتبارات سال 95 در بخش جاري و هزينه اي 100 درصد و عمراني 55 درصد اختصاص يافته بود.
وي ادامه داد: پيگيريها و همكاريهاي استان با سازمان برنامه و بودجه كشور از ابتداي امسال افزايش يافته تا با عنايت و توجه مسئولان اعتبارات امسال استان به صورت 100 درصد اختصاص يابد.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه مسائل و مشكلات سيستان و بلوچستان دغدغه ملي براي مسئولان اجرايي كشور شده اميدواريم بتوانيم از اين فرصت براي خدمت بهتر و بيشتر به مردم استان بهره گيريم.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار سيستان و بلوچستان گفت: همزمان با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد طرح هاي بزرگ و تاثيرگذاري نظير راه آهن، گاز، افزايش ظرفيت بندر شهيد بهشتي چابهار و غيره در اين استان اجرا شده كه فراتر از تصور در سالهاي گذشته آن بوده است.
وي تاكيد كرد: سيستان و بلوچستان با اجراي طرح هاي خرد و كلان هم اينك به بهشت پيمانكاران تبديل شده كه در آينده با راه اندازي طرح هاي مهم ضمن توسعه استان فرصت هاي زيادي در حوزه اشتغال فراهم مي شود.
اشرفي بيان كرد: روح حاكم بر تصميمات دولت يازدهم براي سيستان و بلوچستان بر پايه عدالت در بخش هاي مختلف، وحدت و همدلي قومي، مذهبي و ملي و توجه جدي به اين استان با در نظر گرفتن تعادل جنسيتي، قومي، مذهبي و منطقه اي بود كه مورد توجه ويژه همه مسئولان قرار گرفت.
وي افزود: بودن در موضع عدالت امروز تضمين كننده مشاركت حداكثري مردم و «پيشرفت استان توسط مردم براي مردم» را تحقق بخشده و اين نگاه و فرصت دادن به استعدادهاي شكوفا نشده تحولات قابل توجهي را در استان موجب شده است.
وي ادامه داد: رويكرد عدالت محور دولت تسهيل كننده مسير توسعه استان بر پايه توسعه انساني بوده است كه يكي از نتايج آن حضور و مشاركت شمار زيادي از مردم استان براي نامزدي انتخابات شوراهاي شهر و روستاست.
وي بيان كرد: سال 96 فرصت تاريخي برنامه نويسي براي توسعه بيش از پيش سيستان و بلوچستان ايجاد كرده است به گونه اي كه طرح ها و اسناد بزرگي نظير آمايش استان، توسعه مكران و بازنگري در طرح توسعه شهرها توسط دانشگاههاي استان و كشور در حال تدوين و مطالعه است.
وي با بيان اينكه تصوير چشم انداز سيستان و بلوچستان حاكي از آينده اي روشن براي استان است، گفت: تدوين چشم انداز از 2 منظر «يكي هر استان بايد آن را خود بنويسد و ديگري تمام ذينفعان بايد مشاركت داشته باشند» داراي اهميت است كه تاكنون دروني بودن آن مورد توجه قرار نگرفته بود اما هم اينك اين بخش مورد توجه جدي است.
وي دانش بنيان كردن را از ديگر مولفه هاي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: با توجه به تاريخ و تمدن غني اين استان مي توان از توانمندي هاي موجود آن در بخش هاي مختلف صنايع دستي و غيره و تبديل آنها به فناوري بهره گرفت.
وي با تاكيد بر اقتصاد مقاومتي گفت: محور اصلي سياست هاي اقتصاد مقاومتي «مردم» هستند كه با ارتقاي سطح مشاركت و سرمايه گذاري مي توانند گام هاي ارزنده اي در اين بخش بردارند.
مدير كل اقتصادي و امور بين الملل استانداري سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: دولت يازدهم با مدنظر قرار دادن توسعه زيرساخت هاي اقتصادي در استان گام هاي ارزنده را در پيشرفت منطقه و تغيير نگاه به استان برداشته است.
عليرضا نورا افزود: در اين راستا امسال نيز يك برنامه راهبردي براي اقتصاد استان در قالب 15 محور رونق توليد و ايجاد اشتغال با حمايت از توليد و حفظ واحدهاي توليدي و مشكل دار، توسعه صادرات غير نفتي، جلب و جذب سرمايه گذاري جديد، تقويت اقتصاد مرز و توجه به مرزنشينان تهيه شده است.
وي ادامه داد: همچنين از ديگر محورهاي برنامه راهبردي استان مي توان به توسعه روابط خارجي، توسعه و تقويت زيرساخت هاي اقتصادي، توجه به معادن و اكتشافات، توسعه شيلات و آبزي پروري و توجه به فعاليت هاي مرزي به ويژه بازارچه ها و پايانه هاي مرزي اشاره كرد.
وي با اشاره به اقدامات دولت يازدهم در سيستان و بلوچستان در زمينه كاهش بيكاري گفت: با انجام طرح هاي اقتصادي كلان در اين استان ضمن رشد بسيار خوب در بسياري از شاخص ها نرخ بيكاري استان با وجود افزايش در كشور 2.7 درصد كاهش داشته است.
به گزارش ايرنا در اين نشست خبري مديران و مسئوولان اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزي و بازارچه هاي مرزي سيستان و بلوچستان نيز به تشريح فعاليتها و عملكرد دستگاههاي مربوطه در چهار سال گذشته پرداختند.
سيستان و بلوچستان با در اختيار داشتن 11.5 درصد از پهنه خاكي ايران اسلامي، همجواري با 2 كشور افغانستان و پاكستان، در اختيار داشتن تنها بندر اقيانوسي كشور، نزديكي مناطق ساحلي استان با كشورهاي حوزه خليج فارس و درياي عمان وشبه قاره هند و كشورهاي آفريقايي از اهميت ژئوپليتيكي، ژئواستراتژيكي و ژئواكونوميكي برخوردار است.
اين استان از 2 حوزه «سيستان» در شمال شامل شهرستان هاي زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز و «بلوچستان» در جنوب با شهرستان هاي خاش، ايرانشهر، سراوان، سيب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نيكشهر، سرباز و كنارك تشكيل شده است.
شهرستان هاي زاهدان و ميرجاوه نيز در مركز اين استان واقع شده اند.
اين استان داراي حدود 9 هزار روستا و آبادي است كه 6 هزار و 500 روستاي آن داراي سكنه هستند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني
۰ نفر