آخوندی: ضرورت انتقال همه ایستگاه های قطار به درون شهرها/ مردم كالا نیستند هر كجا تخلیه شوند

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی معتقد است: شهرسازی ریل‌پایه و رسیدن خط ریل به نزدیكترین نقطه سكونت مردم و امكان تركیب آن با خطوط مترو و یا پایانه‌های مسافری اتوبوس و سواری و یا حتی تركیب آن با پایانه‌های دریایی، انتقال همه ایستگاه‌های قطار را به درون شهرها ضروری كرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «عباس آخوندی» در پیامی تلگرامی نوشته است: ایستگاه راه‌آهن همدان در 13 كیلومتری شهر مكان‌یابی شده‌ بود. در نخستین بازدیدی كه از ایستگاه داشتم، شوكه شدم. آیا می‌شود راه‌آهنی را از تهران به سمت همدان به طول 267 كیلومتر طراحی كرد، آن وقت، آخر كار را در 13 كیلومتری شهر رها كرد؟ آن هم برای شهری كه قطر كمربندی شهر یعنی از این سو تا سوی دیگر شهر تنها 7 كیلومتر است.
از كارشناسان پرسیدم: چرا این اتفاق رخ داده‌است؟ گفتند: چون نزدیك شدن به شهر گران تمام می‌شود. گفتم: پس چرا اساسا این طرح را اجرا كرده‌اید؟ شما می‌خواهید حدود 1000 میلیارد تومان راه‌آهن اجرا كنید ولی آخرِ آن را برای سیصد میلیارد تومان نیمه تمام بگذارید؟ به آنان گفتم آیا شما حاضرید زن و یا دخترتان را با این راه‌آهن به همدان بفرستید و شب و دیر وقت و یا در زمستان سرما و گرمای تابستان در بیابان اسیر شوند تا وسیله‌ای برای رسیدن به شهر پیدا كنند؟ از آن گذشته شما می‌دانید كه هزینه انتقال آن 14 كیلومتر آخر برای انتقال از ایستگاه به همدان از هزینه بلیط راه‌آهن تهران-همدان برای مردم بیشتر خواهد شد؟ واقعا شما فكر كرده‌اید آدم‌ها كالا هستند كه در هر جا خواستید تخلیه‌شان كنید؟ گفتند آقا شما چه می‌گویید: این نظام طراحی در وزارتخانه بوده‌است.
ایستگاه راه‌آهن شیراز در بزین در 10 كیلومتری شهر است.
ایستگاه ارومیه در برهانلو قرار دارد و با شهر 8 كیلومتر فاصله دارد.
ایستگاه رشت عملا در جیرده در فاصله 8.5 كیلومتری رشت و ایستگاه سنندج در بالای گردنه صلوات آباد قرار دارد.
ایستگاه تبریز در ایل گولی است و اتصال آن به ایستگاه مركزی و تاریخی تبریز پیش‌بینی نشده‌است.
من تازه مفهوم «مدیریت انقلابی» حضرات را فهمیدم كه چه بلایی بر سر این مردم می‌آورند. فقط نتیجه نمونه شیراز آنها این شد كه پس از صرف هزاران میلیارد تومان هزینه، شهری چون شیراز كه كلان‌شهر است و با آن همه گردشگر داخلی و خارجی صرفا هفته‌ای ده قطار برنامه‌ای داشته باشد. یعنی بهره‌وری در حد صفر.
شیراز نمونه جالبی است. در شیراز دو خط آهن دیگر هم در دست اجرا است. یكی به سمت گل‌گهر و دیگری به سمت بوشهر. ایستگاه دوم شیراز كه قرار بود به این دو محور خدمات دهد در بیش از 10 كیلومتری اولین ایستگاه مترو در ورودی شهر قرار داشت. حال شما تصور كنید كه یكی بخواهد سفری را از گل‌گهر به اصفهان و یا تهران داشته باشد، چه فلاكتی باید بكشد. اینكه می‌گویند پول درمانِ همه دردها نیست. حداقل به قدری فكر و تدبیر نیاز است.
به هر صورت بر مبنای نظریه شهرسازی ریل‌پایه و رسیدن خط ریل به نزدیكترین نقطه سكونت مردم و امكان تركیب آن با خطوط مترو و یا پایانه‌های مسافری اتوبوس و سواری و یا حتی تركیب آن با پایانه‌های دریایی تصمیم گرفتم كه محل استقرار همه ایستگاه‌ها را به درون شهرها انتقال دهم، بنای آنها را به عنوان یك مركز توسعه - شهر طراحی كنم، در معماری آنها از ایده‌های طراحی ایران ‌شهری معاصر بهره بگیرم و تا آنجا كه ممكن باشد برای انتخاب بهترین طرح از روش مسابقه بین معماران استفاده نمایم.همین روش را در همدان بكار گرفتیم.
آخوندی یادآورشد: با همكاری استاندار محترم همدان و همچنین همكاری صمیمانه شهرداری محترم همدان، بخشی از زمین محوطه ترمینال اتوبوسرانی این شهر به این منظور اختصاص داده شد تا هم ایستگاه به درون شهر بیاید و هم حمل ونقل تركیبی صورت گیرد و تمام كسانی كه در شهرها و روستاهای اطراف زندگی می‌كنند با یك سفر كه به همدان می‌آیند، بتوانند با قطار به سایر مقاصد خود برسند.
این ایستگاه نقطه مناسبی برای تعامل حمل و نقل همگانی درون و برون شهری نیز هست و دو خط از سه خط حمل و نقل همگانی انبوه بر شهر از آن عبور خواهد نمود. این ایستگاه با محور تاریخی شهر كه از دره مرادبیگ تا آرامگاه بوعلی و میدان امام (ره) عبور می كند و به هگمتانه می رسد هم راستا است و در فاصله قابل پیاده روی از هگمتانه قرار دارد. خوشبختانه شهر نیز عملیات پیاده راه‌سازی و توسعه انسان محوری را در همین راستا آغاز نموده است. این موضوع می تواند محرك توسعه گردشگری در این شهر تاریخی باشد.
این موضوع همچنین باعث ایجاد هم‌افزایی بین حمل ‌و نقل جاده‌ای و ریلی می‌شود. از آن گذشته، مصرف سوخت را كاهش، ایمنی مردم را افزایش و بار جاده‌ه ای كشور را كم می‌كند. خوشبختانه زمین را تحویل گرفتیم و بلافاصله دستور محصور كردن آن و آماده كردن آن را دادم و كار را شروع كردیم. دستور طراحی 14 كیلومتر خط جدید داده شد. اسناد مناقصه برگزاری مسابقه معماری ایستگاه متناسب با قدمت تاریخی، هویت و نقش این شهر در تمدن ایران‌شهری آماده شد.
از شهردار و معاونان و كارشناسان شهرداری همدان كه در این راه صادقانه كمك كردند، صمیمانه سپاسگزارم. از همین روی، با توجه به این انتقال، حجم ایستگاه نامناسب موجود را تا انجا كه می‌شد جهت حفظ بیت‌المال و رعایت صرفه و صلاح كشور كاهش دادیم. فعلا تا آماده شدن ایستگاه جدید، از آن به عنوان ایستگاه موقت استفاده كنیم و نهایتا آن را به ایستگاه باری تبدیل نماییم. قاعدتا از این ظرفیت امكان استفاده مانوری و تعمیر و نگهداری لكوموتیوها و واگن‌ها وجود دارد. هم‌چنین به عنوان یك ایستگاه تبادلی بین راه‌آهن تهران-همدان و همدان-سنندج و همدان-ملایر نیز باید استفاده شود.
برای مردم عزیز همدان و تمام ملت ایران آرزوی بهروزی دارم.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر