برخی كاندیداها مناظره‌ها را به بداخلاقی و تخریب امریكایی كشاندند/تحول سلامت با قدرت ادامه می‌یابد

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: انتظار داشتم در مناظره‌ها سوالی در مورد برنامه‌های حوزه سلامت مطرح شود، متاسفانه برخی كاندیداها به جای اعلام برنامه‌ها، بحث‌ها را به سمت جنجال، بداخلاقی و مناظره‌های آمریكایی بردند.

سید حسن هاشمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره تبلیغات انتخابات و جایگاه سلامت در این تبلیغات افزود: دكتر روحانی در مناظره‌ها اشاره‌ای به دستاوردهای طرح تحول سلامت داشتند، معنای آن این است كه اگر مورد اقبال و رأی مردم قرار گیرند، حتما طرح تحول سلامت و دستاوردهای آن با قدرت بیشتر ادامه پیدا می‌كند.
وی گفت: انتظار این بود كه سوالات مناظره‌ها طوری طراحی می‌شد كه در مباحثی كه كاندیداها دارند، به موضوع مهم سلامت و برنامه‌های نامزدها در این حوزه اشاره می‌شد.نمی‌دانم چرا موضوع به این مهمی مطرح نشد، البته من خوشبین هستم و فكر نمی‌كنم عمدی در كار بوده باشد.
هاشمی افزود: آنچه بیشتر مرا متاسف كرد، این بود كه برخی كاندیداها، مناظره‌ها را به سمت موضوع‌های غیر مرتبط با سوالات و به عقیده من مسیر ناسالم و بداخلاقی بردند به همین علت فرصت نشد كه به موضوع‌های اصلی پرداخته شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: یك نمونه آن، پاسخی بود كه درباره سوال مربوط به حوزه علم و دانش و پژوهش و پیشرفت كشور مطرح شد، به نظر من بعد از اقتصاد، این مهمترین موضوع كشور است و همه پیشرفت كشور به این بستگی دارد كه دولت و كاندیدای ریاست جمهوری برای حوزه علم و دانش كه آینده كشور در گرو آن است، چه برنامه‌ای و چه نگاهی دارد.
وی افزود: دیدیم كه در پاسخ به این پرسش، كاندیداها چه مسائلی را مطرح كردند، چطور بحث را شروع كردند و به انحراف كشاندند، از بداخلاقی درباره یك نفر شروع كردند كه حتی اگر موضوعی هم باشد باید برود در دستگاه قضایی و حكم بدهند، چرا بیخود جنجال درست می‌كنیم.
هاشمی گفت: برای من كه یك فرد دانشگاهی هستم و دغدغه من حوزه علم و سلامت است، اصلا متوجه نشدم كه آقایان كاندیداها در حوزه علم و دانش و ارتباط با مجامع بین‌المللی چه كاری می‌خواهند انجام دهند. اصلا پاسخی كه دادند چه ربطی به سوال داشت، اگر حتی كسی تخلفی هم داشته باشد و گناهی مرتكب شده باشد و دادگاه صالح برای او حكم صادر كرده است، حتما مجازات خواهد شد. تردیدی در این زمینه وجود ندارد، مگر اینكه بخواهیم به كل نظام تردید وارد كنیم.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: فكر نمی‌كنم عمدی در كار بود كه موضوع مهم سلامت، در برنامه كاندیداها و سوالات مطرح نشد اما مسئله مهمتر از آن، شكایتی است كه همیشه مطرح كرده‌ام و آن بداخلاقی است كه در كشور دیده می‌شود، ظاهرا مناظره‌های ما هم دست كمی از مناظره‌های آمریكایی كه این قدر به آنها بد و بیراه می‌گوییم ندارد، البته همه كاندیداها این طور نبودند.
هاشمی افزود: نكته مهم دیگر این است كه برخي ادعاها و وعده‌هایی كه این روزها از سوی برخی كاندیداها، در فضای انتخابات می‌شنویم خیلی عجیب است. نمی‌دانم، پول آن از كجا قرار است، آورده و در كشور توزیع شود.
وزیر بهداشت گفت: هنوز در بخش‌های مختلف مطالبات فراوان و كمبودهای مالی زیادی وجود دارد. از سازمان تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها حدود یك سال است كه چندین هزار میلیارد تومان طلب داریم و به همین نسبت به شركت‌های دارویی و تجهیزات پزشكی بدهكار هستیم، بودجه دولت محدود است، چطور می‌توان این وعده‌های هزاران میلیاردی را بدون بودجه اجرا كرد.
هاشمی گفت: در حوزه سلامت، كارهای بزرگی باید انجام شود، ساختار وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید تجدیدنظر شود، كارهای زیادی در این دولت برای بهبود كیفیت خدمات درمانی، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت در سراسر كشور و كاهش هزینه‌های درمانی مردم انجام شد كه با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست اما این مسیر باید ادامه پیدا كند تا بتوانیم به وظیفه خود در مقابل مردم عمل كنیم.
هاشمی گفت: اگر توسعه‌هایی كه در حوزه سلامت در این دوره انجام شد، در دوره‌های قبل انجام شده بود، این قدر مشكل نداشتیم و اگر این روند ادامه پیدا كند و برنامه‌های طرح تحول سلامت به سرانجام برسد، هزاران شغل ایجاد می‌شود، شاخص بروز بیماری‌های مختلف واگیر و غیر واگیر با برنامه‌های پیشگیرانه و آموزش همگانی بهبود می‌یابد، چهره مراكز بهداشتی و درمانی كشور تغییر می‌كند و در شأن مردم می‌شود و مسیر تحول سلامت به اهداف خود می‌رسد.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: حبیبی
اجتمام(4)3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر