۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82522455
T T
۰ نفر
سیف: بازارهای اقتصادی در دولت یازدهم به آرامش رسید/ آغاز شیوه جدید نظارتی در هفته آینده

تهران - ایرنا - رییس كل بانك مركزی دستاورد اصلی دولت یازدهم را بازگشت آرامش به بازارهای اقتصادی كشور عنوان كرد و گفت: در هفته آینده نظام جدید نظارتی بر بانك ها مبتنی بر ریسك هر بانك رونمایی و اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ولی اله سیف» روز سه شنبه در نشست خبری با تشرح اقدام ها و دستاوردهای بانك مركزی در دولت یازدهم اظهار داشت: در چهار سال گذشته اقدام ها و موفقیت های بسیاری رخ داد كه می توان به آرامش بازارها بویژه بازار ارز، رشد اقتصادی و كاهش تورم اشاره كرد.
وی افزود: اگر تمركز اصلی بانك مركزی این باشد كه در سایه اجرای سیاست های خود اقتصاد را پیش بینی پذیر كند و سرمایه گذاران بتوانند برای آینده تحلیل داشته و ارزیابی مناسبی از ریسك ها داشته باشند، به اقتصاد كشور و تصمیم گیری اقتصادی سرمایه گذاران كمك خواهد كرد.
سیف افزود: اگر افق بلند مدت باثبات در ذهن سرمایه گذار بوجود آید، سرمایه گذاری ها بلند مدت می شود اما هرچه كوتاه تر باشد به نبود اطمینان منجر می شود و در این شرایط معاملات دلالی و سفته بازی رونق می یابد و تولید و اشتغال فدای آن می شود، كما اینكه در گذشته چنین اتفاقی رخ داد.
رییس كل بانك مركزی تصریح كرد: دولت یازدهم در شرایطی كار خود را آغاز كرد كه نوسان های شدید در بازارها و كالاها شاهد بودیم و همگان افزایش لحظه به لحظه و روز به روز نرخ دلار را در اواخر سال 91 و اوایل 92 به یاد داریم.
وی افزود: همت اصلی بانك مركزی در دولت یازدهم بر ایجاد ثبات در اقتصاد متمركز شد و دامنه نوسانات نرخ ارز كنترل شد و اكنون با وجود شوك شدید قیمتی در بازار نفت كه بسیاری كشورها را با مشكل مواجه كرد، كمترین نوسان را شاهد بودیم.
رییس كل بانك مركزی افزود: برخی كشورها از جمله روسیه به رغم اقتصاد قوی كه داشت، با دخالت 80 تا 90 میلیارد دلاری در بازار خود نتوانست ارزش ارز خود را حفظ كند در آن دوران ارزش روبل در مقابل دلار نصف شد هرچند كه اندكی بهبود یافته اما 50 تا 60 درصد تزلزل قیمت داشته است.
سیف ایجاد هماهنگی و هم افزایی در اقتصاد كلان را هدف اصلی بانك مركزی در دولت یازدهم اعلام كرد و گفت: گرچه در دولت قبل فشار و سلطه مالی ایجاد شد و آن دولت سلطه ابزارهای پولی را برای حل مشكلی عادی كرده بود، اما در دولت یازدهم بانك مركزی تلاش كرد در مسیر برنامه ریزی بلند مدت حركت كند تا در نهایت رشد اقتصادی كه در سال 91 بر پایه سال 1383 منفی 6.7 درصد بود، كه البته بر مبنای سال پایه 90 به منفی 7.7 درصد رسیده، در آذر پارسال به رشد 11.6 درصد رسید.
وی در پاسخ به كسانی كه می گویند این رشد اقتصادی در سایه نفت به دست آمده است، گفت: درست است كه ناشی از نفت اما در بخش نفت هم تلاش های گسترده ای انجام شد؛ هیچ كس فكر نمی كرد پس از برجام به سرعت حجم صادرات نفت 2 برابر شود و آثار این افزایش و این رشد در بخش نفت خود را در رشد اقتصادی نفت خود را نشان داد.
سیف به رشد اقتصادی بدون نفت اشاره كرد و افزود: در طول سه فصل سال 1395 همواره این بخش رشد رو به افزایش داشته كه از منفی 1.5 درصد به مثبت 4.6 درصد رسیده است.
وی پیش بینی كرد كه این روند افزایشی در بخش غیرنفتی در سال 96 تداوم خواهد داشت به شكلی كه تكیه اصلی اقتصاد به بخش غیراقتصادی خواهد بود.
رییس شورای پول و اعتبار رشد بخش صنعت را در 9 ماهه پارسه 5.8 درصد برآورد كرد و آن را قابل توجه و دستاوردی بزرگ توصیف كرد.
وی افزود: بخش عمده ای از رشد ناشی از ورود نظام بانكی در حمایت از بنگاههای اقتصادی بود كه در همكاری بانك مركزی با دستگاه های ذیربط حاصل شد به شكلی كه منابع محدود نظام بانكی به بخش هایی كه بتوانند منجر به رشد اقتصادی بیشتر و تثبیت اشتغال و افزایش اشتغال شود، هدایت شد.
رییس كل بانك مركزی گفت: بخشی از منابع بانكی به سمت بنگاه های كوچك و متوسط هدایت شد به نحوی كه امروز 25 هزار واحد تولیدی در اقصی نقاط كشور با تزریق 17 هزارو 500 میلیارد تومان منابع جدید، از این طرح متنفع شدند، به حركت درآمدند و اشتغال آنها حداقل تثبیت شد و حتی اشتغال جدید ایجاد كردند.
به گفته سیف، پارسال نظام بانكی 548 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت كرد كه نسبت به سال قبل از آن حدود 32 درصد رشد داشت؛ 64 درصد از این رقم صرف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص یافته كه سهم بخش صنعت از تامین سرمایه سرمایه درگردش 84 درصد است.
وی به موضوع تنگنای مالی در اقتصاد كشور و اینكه گفته می شود بانك ها در شرف ورشكستگی قرار دارند، اشاره كرد و اظهار داشت: گاهی بویژه در فضای امروز كشور كه تحت تاثیر فضای انتخابات است، جملاتی گفته می شود كه منطقی نیست.
سیف گفت: اینكه بانك های ما مشكل دارند، بسیار روشن است اما این مشكل در دوسال پیش به شدت بالاتر بود و در این سوال اقدام هایی انجام شد كه بخش عمده مسایل نظام بانكی حل و فصل شده و بانك مركزی توانسته با گزارش های خود، همه دستگاه ها را نسبت به حساسیت نظام بانكی جلب كند.
وی یادآور شد: در این مدت افزایش سرمایه های خوبی را بویژه در بانك های دولتی داشته ایم.
سیف گفت: شفاف سازی هایی كه در صورت های مالی بانك ها اعمال شد، اقدام هایی بود كه در مسیر اصلاح نظام بانكی به عمل آمد.
وی ادامه داد: در آینده هم برنامه هایی در دست اجراست كه نظام بانكی ما را با استانداردهای روز تطبیق دهد و تا آن زمان این مسیر را ادامه می دهیم.
وی به نسبت كفایت سرمایه بانك ها و اینكه در سند بال 2 این رقم 12 درصد تعیین شده، اشاره كرد و گفت: تعیین حداقل های افشا در صورت های مالی كه در شورای پول و اعتبار تصویب و به بانك ها ابلاغ شده، از اقداماتی بود كه بانك بتواند و موظف باشد حداقل اطلاعات مورد نیاز را به كسانی كه با آنها ارتباط دارد، عرضه كند تا آنها بتوانند برای انجام معاملات و برقراریی ارتباطات مالی با بانك تصمیم گیری كنند.
وی با تاكید بر اینكه ظرف یك تا دو سال آینده شرایط در نظام بانكی متحول می شود، اظهار داشت: مشكل اساسی نظام بانكی دارایی های منجمد و غیرمالی نظیر املاك، سهام و امور مربوط به بنگاهداری است كه باید به دارایی نقد تبدیل شود تا تسهیلات دهی بانك ها را تقویت كند.
سیف انباشت مطالبات دولت از بانك ها عنوان كرد كه تحت تاثیر تكالیف گذشته انباشته شده است و از این رو دولت باید نسبت به تعیین تكلیف این بدهی ها اقدام كند.
رییس كل بانك مركزی تاكید كرد: مشكل نظام بانكی مشكل امروز نیست؛ انباشتی از تحمیل ها و تكالیفی است كه از چهار دهه گذشته انجام شده و بانك ها را از مسیر خود خارج كرده است.
وی افزود: امروز بانك های ما برای اینكه بتوانند با بانكداری بین الملل ارتباط برقرار كنند، بایستی بتوانند به عنوان یك بنگاه اقتصادی وضعیت خود را تثبیت كنند و نشان دهند با ثبات و مستحكم می توانند فعالیت خود را ادامه دهند و تزلزل و ریسكی در این فعالیت آنها مشاهده نشوند و مطمئن شوند پوشش های كافی برای ریسك های محتمل از گذشته پیش بینی شده است.
سیف گفت: صندوق ضمانت سپرده ها دو سال پیش كار خود را به طور جدی شروع كرد و اكنون در شرایط خوبی قرار دارد و منابع مناسبی جمع آوری كرده كه می تواند به توانمندی بانك ها كمك كند.
وی افزود: یك نظام نوین نظارت بر بانكها طراحی شده كه در شرف پیاده سازی است و تا 10 روز آینده و حداكثر تا آخر اردیبهشت عملیاتی می شود تا با رتبه بندی بانك ها متناسب با ریسكی كه در فعالیت آنها وجود دارد، ابزارهای نظارتی به كار گرفته می شود تا نظارت بر بانك هایی با ریسك بالاتر متمركز شود.
سیف گفت: این امر می تواند اثربخشی بانك مركزی را بر نظام بانكی افزایش دهد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025**9132**1561**خبرنگار: لیلا جودی**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر