۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82522510
T T
۰ نفر
رئیس كل بانك مركزی: شهرداری خود از بزرگترین بدهكاران نظام بانكی است/ بدهی 50 تا60 هزار میلیارد ریالی

تهران- ایرنا- رئیس كل بانك مركزی گفت: كل بدهی شهرداری تهران به بانك ها بین 50 تا 60 هزار میلیارد ریال( 5 تا 6 هزار میلیارد تومان) است و اگر نظام بانكی در تامین مالی خارجی كمك نمی كرد، پروژه های عمرانی در تهران اجرا نمی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ولی الله سیف» روز سه شنبه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره نقش و تاثیر شهرداری تهران در عملكرد بانك شهر و اظهارات قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره زد و بند در نظام بانكی و سهم 4 درصدی برخی از نظام بانكی افزود: مطالبی كه نامزدها مطرح می كنند، بعد سیاسی دارد؛ اما نباید جوانب اصولی و حرمت افراد را نادیده بگیریم.
وی با بیان اینكه باید احترام سرمایه انسانی نظام بانكی را حفظ كرد، گفت: من از بیان ایشان تعجب كردم؛ ایشان مسئولیت شهرداری تهران را دارند و از ایشان انتظار می رفت از تلاش هایی كه بانك ها در تامین پروژه های بزرگی كه در تهران انجام شده، قدردانی می كردند.
سیف گفت: اكنون شهرداری تهران حدود 5 تا 6 هزار میلیارد تومان به نظام بانكی بدهكار است و كل تامین مالی های خارجی پروژه هایی كه در تهران انجام شده به گفته خود آقای قالیباف، اگر نظام بانكی مساعدت نمی كرد، انجام نمی شد.
وی درباره عملكرد بانك شهر گفت: بانك شهر هم یكی از بانك هایی است كه گفته آقای قالیباف شامل آن هم می شود؛ در بانك شهر به صورت ویژه به كارهایی متمركز شده كه شهرداری وادار می كند. البته بخش نظارتی بانك مركزی اقدام های لازم را در این زمینه انجام می دهد اما انتظار ما این است كه در اینگونه موارد توجه لازم را داشته باشند.
سیف به اظهارات قالیباف درباره تسهیلات بانكی و اینكه در اختیار 4 درصد قرار دارد، اشاره كرد و گفت: یكی از بدهكاران درشت نظام بانكی كشور، شهرداری تهران است؛ آیا شهرداری تهران یكی از آن چهاردرصد است؟
رئیس كل بانك مركزی از شركت های بزرگ اقتصادی نظیر تامین اجتماعی، ایران خودرو، سایپا یا شركت مدیریت پروژه های نیروگاهی ( مپنا) و مخابرات به عنوان مشتریان و تسهیلات گیرندگان نظام بانكی نام برد.
سیف افزود: حدود 40 درصد تسهیلات نظام بانكی برای 200 نفر از اشخاص حقوقی است؛ این اتلاق غیر از اینكه یك حرف تبلیغاتی است، چیز دیگری نیست و من انتظار ندارم ایشان چنین حرف هایی را بزند كه قشر محترم نظام بانكی را با این الفاظ خطاب قرار دهند.
وی درباره استقلال نظام بانكی نیز اظهار داشت: از نظر قانون و مقررات لازم است كه استقلال نهادینه ای در روابط و فرآیندهای بانك مركزی ایجاد شود اما از نظر تفكر باید گفت كه آقای رییس جمهوری تفكر استقلال بانك مركزی را قبول دارد و بانك مركزی توانسته د ر جاهایی كه دولت دچار مشكل است و انتظار دارد كه بانك مركزی و نظام بانكی كمك كند، با ارایه توضیحات بانك مركزی درباره مخاطرات آن نظیر رشد نقدینگی و تورم و ...، رییس جمهوری جانب بانك مركزی را گرفته است.
سیف افزود: در نظر است بتوان از نظر قانونی بتوان استقلال لازم را در ساختارهای بانك مركزی ایجاد كرد.

** اضافه برداشت بانك ها حدود 24 هزار میلیارد تومان است
وی در پاسخ به سوالی درباره نقدینگی، زیان دهی بانك ها و اضافه برداشت ها توضیح داد: یادمان نرود در ابتدای دولت یازدهم، دولت متهم بود كه قصد دارد تورم را به هر قیمتی كنترل كند و با اعمال سیاست های انقباضی، به ركود توجه ندارد.
سیف با یادآوری استقرار ركود تورمی در آغاز دولت یازدهم گفت: بانك مركزی باید سیاستی اعمال می كرد كه بتواند در عین حالی كه تورم را كنترل می كند و به سمت كاهش سوق دهد، رونق اقتصادی را به كشور بازگرداند.
رییس شورای پول و اعتبار برخی سیاست های بانك مركزی نظیر اجازه افزایش برداشت بانك ها از بانك مركزی را آگاهانه دانست و تا بتواند به تناسب شرایط اقتصادی كشور، منابع بانكی و پولی را هدایت كند.
وی با بیان اینكه 20 درصد از نقدینگی كشور ناشی از تلاش بانك مركزی برای ساماندهی موسسات غیر مجاز بود، افزود: دستاورد سال 1395 كه معدل سال های قبل به شمار می رود، تحقق هدف تورم تك رقمی، رشد 2 رقمی به همراه كنترل رشد نقدینگی در سطح 23.2 درصد موفقیت و دستاورد بسیار بزرگی است.
سیف تاكید كرد: پیش بینی ما این است كه رشد اقتصادی كشور برای كل سال 95 دو رقمی باشد.
رئیس كل بانك مركزی از رسانه ها خواست عملكرد بانك مركزی را به دور از نگاه و بحث های سیاسی نقد كنند.
سیف میزان اضافه برداشت بانك ها از بانك مركزی را حدود 240 تا 250 هزار میلیارد ریال(24 تا 25 هزار میلیارد تومان) اعلام كرد كه با آگاهی و كنترل بانك مركزی انجام می شود.

** برداشت از بانك مركزی برای اجرای هدفمندی یارانه ها
وی درباره وعده های انتخاباتی نامزدها نظیر چند برابر كردن یارانه و امكان اجرایی كردن آن اظهار داشت: هراقدامی در عرصه اقتصاد، یك هزینه هایی به دنبال دارد كه ابتدا باید این هزینه را برآورد كرد و سپس اقدام نمود.
سیف گفت: تلاطم هایی كه ابتدای دولت یازدهم در اقتصاد كشور وجود داشت، ناشی از بی تدبیر ها و تصمیم گیری های نامناسب با شرایط اقتصادی كشور در دولت قبل بود.
وی افزود: هرچند قرار بود در زمینه هزینه پرداخت یارانه از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تامین شود، به دلیل بی نظمی در اجرای آن، به دستور وزیر وقت اقتصاد 75 هزار میلیارد ریال (7500 میلیارد تومان) خلاف قانون از بانك مركزی برداشت شد كه هنوز 57 هزار میلیارد ریال (5700 میلیارد تومان) آن به بانك مركزی بازنگشته است.
رییس شورای پول و اعتبار تاكید كرد: این كار یعنی كه دولت به طور رسمی در جیب بانك مركزی دست كرد و خلاف قانون برداشت كرد تا بتواند بخشی از كسری بودجه یارانه را تامین كند.
سیف ادامه داد: نمونه دیگر برداشت 30 هزار میلیارد ریال (3 هزار میلیارد تومان) از حساب بانك ها بود كه به دستور رییس كل بانك مركزی بود كه بدون هیچ دلیلی انجام شد كه رییس جمهوری وقت دستور آن را داده بود.
وی گفت: هنوز پرونده این 30 هزار میلیارد ریال مفتوح است و بانك ها آن را مطالبه می كنند.
وی یادآور شد: دیوان محاسبات همان زمان موضوع را بررسی كرد و آن را خلاف دانست و بانك مركزی قول داده كه برگرداند امور مربوط به تسویه حساب های ارزی آن در دست انجام است.
رییس شورای پول و اعتبار گفت: همچنین 3 میلیارد دلار از منابع بانك مركزی به ریال تبدیل تبدیل شد و 37 هزار میلیارد ریال (3700 میلیارد تومان) به انجام پروژه ها اختصاص یافت.
وی تاكید كرد: این تصمیم های غلط آن دوران یكی دوتا نبود؛ فقط برای مسكن مهر450 هزار میلیارد ریال ( 45 هزار میلیارد تومان) در آن زمان خط اعتباری از بانك مركزی گرفته شده بدون آنكه هیچ منبعی برای آن باشد و دقیقا به معنی چاپ اسكناس بود كه معنی آن این است كه در جیب 80 میلیون نفر جمعیت ایران دست ببرید.
سیف گفت: این برداشت از جیب مردم برای ایجاد مسكن برای اقشار جامعه انجام شد اما آنچه به جای مانده، این است كه 117 هزار واحد آن اصلا متقاضی ندارد.
وی افزود: البته دولت تعهد دارد مسكن مهر را به اتمام برساند و بانك مركزی ناگزیر به همراهی برای اتمام آن بود و لذا با اتخاذ تدابیری كه به افزایش پایه پولی نشود، از محل اقساط تسهیلات، منابع مورد نیاز آن تامین می شود.
وی تاكید كرد: بانك مركزی منتظر است این طرح 100 درصد به سرانجام برسد تا بتواند منابع خود را بازگرداند كه اثر مثبتی را در كنترل نقدینگی و برگرداندن ثبات به اقتصاد كشور خواهد داشت

**انجماد دارایی بانك ها به 10 درصد كاهش یافت
رئیس كل بانك مركزی در پاسخ به سوال ایرنا درباره انجماد دارایی های بانك ها گفت: یكی از مشكلات دولت یازدهم این است كه با نگاه تخصصی مسایل ریشه ای اقتصاد را حل كند لذا به سراغ آن كه می رود، گزارش هایی را تولید می كند كه وضع موجود را ترسیم می كند اما متهم می شود كه این مشكلات در این دوره ایجاد شده است.
وی مطالبات معوق را یكی از این مشكلات دانست و گفت: مطالبات معوق نظام بانكی در آغاز دولت 14.7 درصد از كل تسهیلات بود كه بانك مركزی برای آن دو اقدام انجام داد.
سیف توضیح داد: یكی این بود كه آیا اقلام معوق دیگری وجود داشته كه در صورت های مالی منعكس نشده و به سرفصل این مطالبات افزوده نشده است؛ یعنی ما فقط به دنبال حل ظاهر داستان نبودیم بلكه تلاش كردیم واقعیت ها را در صورت های مالی بانك ها شفاف كنیم.
وی افزود: در كنار شناسایی دقیق مطالبات معوق بانك ها، وصول آنها نیز در دستور كار نظام بانكی قرار گرفت به شكلی كه در پایان سال 1395 میزان مطالبات معوق به 10 درصد رسید.
وی تاكید كرد: این عدد به این معنی نیست كه از مطالبات معوق 4.7 درصد كاسته شده بلكه در كنار آن مطالبات معوق دیگری هم شناسایی شده و آن افزوده شده است.
سیف گفت: مطالبات معوق در زمان پرداخت تسهیلات ایجاد نمی شود بلكه اگر به بهداشت تسهیلات اعم از بررسی دقیق مشتری و مكانسیم های وصول توجه نشود، در زمان سررسید وصول تسهیلات معوق می شود.
وی یادآور شد: برای نمونه تسهیلاتی كه برای پروژه ها پرداخت می شود باید سه تا چهار سال بعد به بانك بازگردد.
سیف گفت: آنچه امروز در صورت های مالی بانك ها به عنوان مطالبات معوق دیده می شود مربوط به چهار سال پیش است؛ البته این بدان معنی نیست كه اكنون اصلا مطالبات معوق وجود ندارد بلكه چند سال بعد معلوم می شود.
رییس شورای پول و اعتبار یادآور شد: در نظام بانكی بین الملل هم در بهترین شرایط ممكن است بخشی از مطالبات می تواند وصول نشود كه درصد 2 تا 3 درصد برای آن قابل قبول است اما ارقام بالاتر اصلا قابل قبول نیست و ما تلاش می كنیم شرایط را به حالت عادی برگردانیم.
وی یكی از اشكالات در این حوزه را ارزیابی های اضافه بر ارزش املاك و دارایی ها بانك ها دانست و گفت: در دولت قبل كه هیچ منبعی برای افزایش سرمایه بانك ها پیشنهاد نمی شد، به آنها گفته می شد كه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، افزایش سرمایه دهند.
سیف گفت: این شیوه درست نبود زیرا این نوع افزایش سرمایه فقط به شكل دفتری انجام می شود و سرمایه ایجاد نمی كند كه این رویه در دولت یازدهم متوقف شد.

** زمان تك نرخی كردن ارز
سیف درباره یكسان سازی نرخ ارز گفت: رفتار بانك مركزی با مقوله ارز یك رفتار بسیار شفاف و با دستاوردهای بسیار بزرگ بوده كه ایجاد ثبات در بازار ارز نتیجه آن است.
وی افزود: هدف بانك مركزی ثبات در بازار ارز است و هر نوسان اعم از كاهش یا افزایش كه ماندگار نباشد، جز اینكه به اقتصاد شوك وارد كند و محاسبات فعالان اقتصادی را به هم بریزد، نتیجه ای ندارد.
سیف تصریح كرد: البته یكسری اهداف سیاسی در داخل و خارج وجود دارد كه بازار ملتهب شود و شواهد و قراین برای آن وجود دارد و بارها شاهد آن بودیم؛ برای نمونه در طول مذاكرات، طرف مذاكره به ثبات بازار ارز در داخل ایران توجه داشت و به این نتیجه رسیدند كه با تحریم، نمی توانند تزلزلی در اقتصاد با ثبات ما ایجاد كنند.
به گفته وی، شوك ناشی از نصف شدن درآمدهای نفتی و تقویت دلار در برابر ارزهای پرقدرتی چون یوان، ین، یورو و ... در قیمت دلار موثر بوده است.
رییس كل بانك مركزی افزود: با توجه به محدودیت هایی كه در كار به دلار داریم و نبود وابستگی تجارت خارجی ایران به دلار، دلیل ندارد ارز گزارشگری ما به دلار باشد و در آینده نزدیك در این زمینه تصمیم های جدی گرفته می شود.
وی با تاكید بر اینكه یكسان سازی نرخ ارز الزاماتی دارد و تا زمانی كه فراهم نباشد، انجام نمی شود، گفت: این كار هدفی است كه بانك مركزی حتما به دنبال آن است و در اولین فرصتی كه شرایط آن مهیا باشد، آن را انجام می دهد.
وی تاكید كرد: البته این به معنای این نیست كه هیچ كاری نكرده است؛ همه دستور العمل های مربوطه تهیه شده و در كنار آن تلاش كرده ایم شكاف بین نرخ دلار رسمی و بازار آزاد كه زمانی نزدیك به 120 درصد بود، كاهش یابد كه در آخر سال 95به 16.2 درصد رسید و باز هم روند كاهشی دارد.
سیف درباره اینكه چرا تاكنون این یكسان سازی انجام نشده است، گفت: قبل از اجرای برجام گفته بودیم كه پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها، 6 ماه زمان نیاز است تا یكسان سازی انجام شود.
وی افزود: پس از اجرا، انتظار ما برآورده نشد و شرایط در نظام بانكی با سرعتی كه مد نظر ما بود، عادی نشد.
سیف با تاكید بر اینكه یكسان سازی زمانی باید رخ دهد كه با ثبات باشد نه اینكه متزلزل باشد و تنها به طور شكلی انجام شود، گفت: یكبار یكسان سازی در سال 80انجام شد كه تا سال 90 ادامه یافت.
رییس كل بانك مركزی با بیان اینكه اكنون فضای نظام بانكی مناسب تر از گذشته شده است، گفت: برخی از این بیان، این برداشت را می كنند پس در نظام بانكی پس از برجام اتفاقی نیفتاده كه استنباط غلطی است.
وی تصریح كرد: شرایط كنونی نظام بانكی با قبل از برجام اصلا قابل مقایسه نیست. ما كانال های ارتباطی و روابط كارگزاری فراوان ایجاد كرده ایم و سوئیفت نیز متصل است.
رییس شورای پول و اعتبار گفت: اكنون گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) بدون محدودیت قابل انجام است و امكان اینكه تمام تجارت خارجی به طور كامل فقط از طریق ال سی انجام شود، وجود دارد اما به مرور زمان كار را جلو می بریم.
سیف افزود: در زمان تحریم تجارت خارجی از نظام بانكی به صرافی ها منتقل شد؛ صرافی ها هم خدمات مورد نیاز برای تجارت خارجی و هم فعالیت روزمره صرافی را انجام می دادند كه بخش نخست ناشی از شرایط تحریم بود كه به تدریج باید بار دیگر به نظام بانكی منتقل شود.
وی در عین حال گفت: امروز هم فروشندگان كالا به ایران از این شیوه خوششان آمده و هم عده ای از كار منفعت می برند و مقاومت هایی در آن وجود دارد لذا بانك مركزی به تدریج كار را به جلو می برد و بانكها را وادار می كند كه جاذبه لازم را برای فعالان تجارت خارجی فراهم كنند.

** دخل و خرج كشور در آغاز دولت بحرانی شده بود
وی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح خزانه خالی كه رییس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم گفته بود، توضیح داد: تعبیر آقای رییس جمهوری از خزانه به معنی صندوق نبود بلكه به وضعیت درآمدهای كشور و بدهی های دولت و شرایط و تنگنایی كه فضای اقتصادی كشور را فراگرفته بود، اشاره داشت.
سیف اظهار داشت: شرایط منابع كشور، مانور دولت برای مدیریت دخل و خرج را محدود كرده بود؛ خزانه خالی یعنی اینكه درآمدها به حداقل رسیده بود ولی دولت با هزینه های سنگینی مواجه بود كه شرایط را بحرانی كرده بود.
وی با یادآوری اینكه نبود تعادل بین درآمد و هزینه به معنی این نیست كه هیچ پولی وجود ندارد بلكه برای تامین نیازها منابع كافی و لازم در دسترس نیست، گفت: واقعیت این است آن زمان در برخی كالاهای اساسی شرایط بحرانی داشتیم و حتی بانك مركزی مجبور شد در آن زمان اقدام هایی انجام دهد كه به سرعت انبارهای گندم را پر كند.

** انعقاد پیمان پولی با روسیه در آینده نزدیك
از رییس كل بانك مركزی درباره انعقاد پیمان های پولی برای رفع محدودیت های ناشی از استفاده از دلار سوال شد كه وی پاسخ داد: برخی می گویند كه بانك مركزی مخالف پیمان های پولی است در حالی كه بانك مركزی همواره این پیشنهاد را به طرف های مذاكره می دهد.
سیف اظهار داشت: مدل مورد نظر ایران برای پیمان های پولی به كشورهای پاكستان، روسیه، عراق، آذربایجان ارائه شده و در مورد عراق و پاكستان به امضا رسیده است و درباره روسیه نیز به زودی به امضا می شود.
وی در عین حال گفت كه پیمان های پولی ممكن است در مواردی به نفع ما نباشد؛ البته مدل مورد نظر ایران به شكلی است كه در جاهایی كه عدم تعادل بین صادرات و واردات وجود دارد، بتوانیم عملیاتی كنیم زیرا یكی از پیش نیاز های آن این است كه مبادلات كالایی دو كشور تراز مناسبی داشته باشد.

**درآمدهای نفتی 100 درصد وصول می شود
رییس كل بانك مركزی درباره وصول درآمدهای نفتی گفت: در زمینه وصول درآمدهای نفتی با توجه به روابطی كه با بانك های اروپایی نظیر بانك مركزی ایتالیات و اتریش و دیگر بانك های بزرگ برقرار شده، هیچ مشكلی وجود ندارد.
سیف ادامه داد: حتی در رابطه با هند و چین و دیگر كشورها كه عمده خریداران نفت ایران هستند، مشكلی در این زمینه وجود ندارد.

** اقتصاد ایران تحمل ندارد كه بار دیگر این همه تخریب را تحمل كند
رییس كل بانك مركزی درباره اینكه آیا اقتصاد ایران توان اجرای وعده های انتخاباتی آن هم از محل منابع بانك مركزی دارد، گفت: وعده هایی كه در این دوره از انتخابات داده می شود، یك تفاوت بارز با گذشته دارد؛ در دوره قبل نخستین بار بود نامزدها از این وعده ها می دادند، فرصتی ایجاد شد و ما دیدیم كه اجرای این وعده ها با این كشور چه كرد و چه آثاری بوجود آورد.
وی افزود: سال ها در آینده طول می كشد كه آثار تخریب های كشور به دلیل آن تصمیم ها و ندانم كاری ها ایجاد شد، جبران شود.
سیف ادامه داد: امروز دیگر اقتصاد ایران ظرفیت را ندارد كه این تخریب بار دیگر با دامنه وسیع تر در اقتصاد رخ دهد.
سیف گفت: برای نمونه در حوزه منابع و مصارف بودجه یك نامزد انتخاباتی می تواند وعده های مختلفی دهد اما مراجعه ای به تركیب درآمد هزینه بودجه نشان می دهد كه چقدر امكان مانور وجود دارد و لذا معجزه ای اتفاق نمی افتد.
وی گفت: این وعده ها یا نمی تواند عملیاتی شود وگرنه ظاهر تغییر می كند، ولی محتوا تغییر نمی كند یعنی قیمت حامل های انرژی و برخی كالاها افزایش می یابد تا به برخی خانوارها یارانه بیشتر بدهند یا اینكه بانك مركزی باید اسكناس چاپ كند كه این كار با اینكه از جیب آحاد جامعه برداشت شود، فرقی ندارد.
وی تاكید كرد: نامزدها توضیح دهند كه چه برنامه ای برای تحقق وعده افزایش یارانه ها یا تامین هزینه های مربوط به افراد جویای كار دارند.
سیف گفت: حتی اگر سامانه ای برای اشتغال راه اندازی كنیم، این سوال پیش می آید چطور می خواهیم پاسخگوی خیل عظیمی از كسانی باشیم كه ثبت نام كرده اند.
وی درباره اینكه آیا می توان آینده ونزوئلا را متصور بود، گفت: بله؛ در ونزوئلا این تفكر تداوم یافت اما در ایران در چهار سال گذشته متوقف بود.

** خبرنگاری، برگزاری این نشست را كاری تبلیغاتی توصیف كرد و مدعی شد كه همه دستگاه های اجرایی برای تخریب رقبای آقای روحانی بسیج شده اند.
رییس كل بانك مركزی در پاسخ گفت: پاسخ اینكه چرا اكنون نشست خبری برگزار كرده ایم، این است كه یك دوره چهار ساله سپری شده و باید عملكرد ارائه كنیم؛ حق هر دستگاه و مسئولی است كه عملكرد خود را ارایه دهد.
سیف گفت: این عملكردها با تمام بی انصافی همواره مورد تاخت و تاز قرار گرفته در صورتی كه دستاوردهای بسیار ارزشمندی در ساختار نظام بانكی كشور، بانك مركزی به همراه داشته است.
وی ادامه داد: بی مهری نسبت به عملكرد نظام بانكی من را بر آن داشت توضیحاتی را برای افكار عمومی بدهم و لذا جای تعجب ندارد؛ شاید همكاران من در دولت هم چنین ضرورتی را احساس كردند كه این پدیده برای همه دستگاههای دولتی اتفاق افتاده است.
سیف اظهار داشت: چند نامزد وجود دارد و تبلیغات می كنند اما برخی نامزدهای عملكرد همه دستگاه های نظام و همه كاركنان دولت را كه بالاترین سرمایه دولتهاست را زیر سوال می برند.
وی با بیان اینكه هر رییس جمهوری بر سر كار بیاید باید با همین كاركنان دستگاه ها كار كند، گفت: چگونه كاركنان نظام بانكی را به زد و بند متهم می كنیم؛ این چگونه قابل دفاع است و طبیعی است مسئولان دستگاه ها وظیفه پیدا می كنند كه از همكاران خود دفاع كنند و بگویند این الفاظ ناروا و نادرستی است و با اصول اعتقادی ما تطبیق ندارد.
سیف گفت: یك نامزد می خواهد فرد دیگری را مورد سوال قرار دهد، چرا به بدنه نیروی انسانی كشور كه 30 سال كار می كند، اتهام می زند در حالی كه رییس جمهور برای 4 سال انتخاب می شود.
وی تاكید كرد: نباید تصور كرد كه دستگاهها می خواهند از عملكرد رییس جمهور مستقر دفاع كنند.
رییس شورای پول و اعتبار كاركنان نظام بانكی را افرادی پرتلاش توصیف كرد و گفت: اینها بودند كه توانستند دوران پر تلاطم سال های 92 را به شرایط امروز برسانند.

** كاسپین سپرده گذار جدیدی ندارد
رییس كل بانك مركزی درباره وضعیت سپرده گذاران موسسه كاسپین اظهار داشت: هشت تعاونی غیرمجاز وجود داشت كه بانك مركزی نیز هیچ مسئولیتی نسبت به آنها نداشت؛ این بانك از ابتدای دولت یازدهم یكی از اهداف خود را بر ساماندهی این تعاونی ها قرار داد و دستاوردهای بزرگی هم كسب كرد.
وی تاكید كرد: در دوره های گذشته با اینها مماشات می شد و آتش زیر خاكستر بودند؛ هر روز مشكل بزرگ و بزرگتر می شد؛ دیدیم كه چگونه از یك شعبه به یكباره رشد كردند در حالی كه از منظر مسئولان وقت بانك مركزی و نیروی انتظامی و بقیه پوشیده نبود.
وی با یادآوری اینكه برخی نامزدهای انتخابات در آن زمان مسئولیت داشتند، گفت: بانك مركزی به دلیل آنكه مردم به اسامی مقدس این تعاونی ها اعتماد كرده بودند، تصمیم به ساماندهی آنها گرفت.
سیف درباره وضعیت كاسپین توضیح داد: پیش از دولت یازدعم قرار بود هشت تعاونی غیرمجاز، منحل شده و در یك موسسه جدید كه از بانك مركزی مجوز بگیرد، تجمیع شوند كه تمكین نمی كردند.
وی با ابراز تاسف از وضعیت سپرده گذاران این تعاونی ها، اظهار داشت: تنها گناه آنها یك بی دقتی در زمان افتتاح حساب در این موسسه هاست اما اینها سرمایه زندگی خود را در این موسسه ها گذاشته اند و ما باید جلوی از بین رفتن دارایی های آنان را بگیریم.
سیف به حداقل رسیدن خسارات به سپرده گذاران این تعاونی ها را وظیفه بانك مركزی عنوان كرد و گفت: امروز خوشبختانه قوه قضاییه، دستگاه های امنیتی و شورای عالی امنیت ملی در این زمینه با بانك مركزی همكاری دارند.
وی با برشمردن مسیر اداری كه برای انحلال این موسسات و انتقال آن به كاسپین گفت: این شیوه برای هفت تعاونی انجام شده و برای تعاونی هشتم كه همان تعاونی غیرمجاز فرشتگان است، در دست انجام است.
سیف گفت: كاسپین هیچ مشكلی ندارد؛ كاسپین هیچ سپرده گذار جدیدی ندارد و هیچ شعبه جدیدی دایر نكرده است؛ اما برخی می خواهند بابت مجوزی كه بانك مركزی به كاسپین داده است، عملكرد این بانك را زیر سوال ببرد.
وی یادآور شد كه به دستور قوه قضاییه تابلوهای تعاونی ها و دفترچه های مردم به كاسپین تغییر كرد و از این رو باید از دستگاهی كه در این زمینه مسئول بوده، بپرسید كه چرا چنین كرده اند.
رئیس كل بانك مركزی با بیان اینكه معاونت نظارتی هفتگی با مراجع قضایی جلسه دارد تا وضعیت را زودتر تعیین تكلیف كند، اظهار داشت: تاكنون 25 هزار میلیارد ریال (2500 میلیارد تومان) از دارایی تعاونی فرشتگان ارزیابی شده و در حال پیگیری اختصاص خط اعتباری بانك مركزی هستیم تا به تدریج مشكل سپرده گذارانی كه خوان برداشت منابع خود هستند، حل شود.
وی افزود: از آن زمان به بعد است كه این افراد سپرده گذاران كاسپین می شوند زیرا اینها سپرده گذاران تعانی فرشتگان هستند كه هنوز تعیین تكلیف نشده اند تا تحت پوشش كاسپین درآیند.
وی تاكید كرد: هیچ كدام از این موسسه ها در زمان حاضر ایجاد نشده اند بله از گذشته بوده و بانك مركزی نه به شكل مماشات بلكه به صورت ریشه ای به دنبال حل آن است.
سیف با بیان اینكه برای ایجاد یك واحد صنفی چندین مجوز نیاز است، گفت: تعجب می كنم كه چطور این موسسات بدون مجوز رشد كردند، شعبه زدند و تبلیغات و حتی تلویزیونی داشتند و با آنها برخوردی هم نشد.
وی ابراز امیدواری كرد مردم در آینده به موسساتی كه تحت نظارت بانك مركزی كار می كند، اعتماد كنند.

** با هماهنگی بازارها، نرخ سود بانكی متعادل می شود
خبرنگاری درباره كاهش نرخ سود بانكی و رعایت نكردن آن از سوی برخی بانك ها پرسید كه سیف اظهار داشت: نبود تعادل ها میان دارایی و بدهی در بانك ها سبب می شود تا تقاضای اضافی برای نقدینگی وجود داشته باشند.
وی افزود: از سوی دیگر بانك مركزی حداقل هایی را برای بانك ها با هدف كمك به تحرك اقتصادی تعیین كرده است.
سیف با بیان اینكه بانك مركزی با فعال سازی نرخ سود بین بانكی آن را به زیر 18 درصد رساند، گفت: عرضه اوراق بدهی سبب شده تا نرخ سود بین بانكی اكنون در دامنه 18 تا 19 درصد باشد.
وی گفت: با توجه به تورم 9 درصدی در سال گذشته، دولت به نرخ كنونی هم راضی نیست.
رییس كل بانك مركزی در عین حال بر وجود تعادل در منابع و مصارف اقتصاد ایران تاكید كرد و گفت كه در صورت بازگشت این تعادل، نرخ ها بار دیگر متعادل می شود.
وی ثبات همزمان در بازارهای مختلف را مورد تاكید كرد و گفت: باید شیوه ای را پیش ببریم كه به دور از ایجاد نوسان در بازارهای مختلف، كار پیش رود.

** بانك مركزی مسئول تعیین نرخ ارز نیست
سیف همچنین درباره اینكه گفته می شود بانك مركزی به طور دستوری نرخ دلار را در محدوده 37 هزار ریال نگه داشته و بعد از انتخابات شاهد جهش قیمتی خواهیم بود، گفت: بانك مركزی مسئول تعیین نرخ ارز نیست، بلكه مسئول كنترل نوسان های مقطعی است.
سیف گفت: متناسب با میزان دخالت بانك مركزی در بازار، اكنون وضعیت متعادلی در بازار ارز وجود دارد و دلیلی نمی بینم كه اتفاق خاصی بعد از انتخابات رخ دهد و از این رو پیش بینی افزایش نرخ نمی تواند مبنایی داشته باشد.
وی درباره مسكن كرامت كه یكی از نامزدها وعده داده، گفت: اطلاعی از جزئیات آن ندارم و بهتر است نامزدهای محترم برنامه عملیاتی خود را در این زمینه با جزئیات ارایه كنند.

** پارسال بیش از یك میلیون فقره وام ازدواج پرداخت شد
رئیس كل بانك مركزی درباره سختی مردم در پرداخت وام ازدواج و سنگ اندازی برخی بانك ها گفت: پارسال یك میلیون و 20 هزار فقره وام ازداوج پرداخت شد كه شامل 9 هزار و 800 میلیارد تومان است.
وی یادآور شد: پارسال برای نخستین بار رقم ازدواج به 10 میلیون تومان رسید؛ برخی نامزدهای ریاست جمهوری گفته اند كه دولت با افزایش آن مخالف بود در حالی كه چنین نبود بلكه بانك مركزی گزارشی در این زمینه داشت كه از آن مخالفت استنباط شد.
سیف گفت: امروز 170 هزار پرونده برای دریافت وام ازدواج در شرف تكمیل است و 300 هزار نفر در نوبت هستند در حالی كه در آغاز دولت یازدهم 800 هزار نفر در نوبت وام قرار داشتند.

**كارت های اعتباری باید جایگزین وام های خرد شود
خبرنگاری درباره مشكل مردم در دریافت وام های خرد آن هم با سود بالا سوال كرد و سیف گفت: عقلایی نیست كه نظام بانكی تسهیلات ندهند؛ بانك ها متناسب با منابعی كه دریافت می كنند، تسهیلات می دهند.
وی افزود: طبق دستور العملی كه بانك مركزی چند ماه پیش صادر كرد، بانك ها این امكان را دارند كه برای تسهیلات خرد، كارت اعتباری بدهند.
اكنون هر كسی می تواند با مراجعه به بانك كارت اعتباری بگیرد و از ان استفاده كند.
سیف یادآور شد: تامین مالی 90 درصد اقتصاد كشور را بر عهده دارد در حالی كه بانك ها در جهان به تامین مالی كوتاه مدت می پردازند و تسهیلات بزرگ و بلند مدت باید در بازار سرمایه تامین می شود؛ البته نمی توان یكباره به نظام بانكی شوك وارد كرد و باید به تدریج آن را رفع كرد.

** مجوز جدید بی حساب و كتاب نمی دهیم
سیف درباره اعطای بی رویه مجوز ایجاد بانك توسط نهادهای مختلف در گذشته نیز توضیح داد: در دوره ای وزارت تعاون مجوزهایی برای تعاونی های اعتبار صادر كرد و نیروی انتظامی هم مجوزهایی می داد یعنی نهادهایی شكل می گرفت كه بدون آنكه بانك مركزی در جریان باشد به فعالیت بانكی و پولی شروع كردند اما به تدریج به عدم تعادل مبتلا شدند.
وی افزود: بانك مركزی در مقطعی تصمیم گرفت اینها را تجمیع كند؛ احساس من نیست كه مجوزهایی را بی حساب و كتاب دادند بلكه اگر مجوزی دادند، برای ساماندهی وضع موجود بوده است.
به گفته وی، اكنون شرایط طوری نیست كه بانك مركزی بخواهد بدون حساب و كتاب مجوز بدهد و تنها در موارد استثنا و شرایط خاص نظیر كاسپین تصمیم گیری می شود.
سیف گفت: اكنون بانك مركزی بر تقویت نظام نظارتی خود متمركز شده است كه به دنبال آن ممكن است برخی بانك ها و موسسات كوچك مجبور شوند در هم ادغام شوند زیرا نصاب هایی را بانك مركزی تعریف می كند (اعم از جذب منابع جدید یا ادغام) رعایت كنند.

** ذخایر بانك مركزی را در نیكو سپرده گذاری كردند
خبرنگاری از سیف پرسید: برخی اطلاعاتی كه امروز ارایه كردید، با هم تناقض داشت؛ چگونه است كه می گویید درآمدهای نفتی كاملا به دست ما می رسد اما می گویید كه شرایط برای تك نرخی كردن فراهم نیست.
رییس كل بانك مركزی پاسخ داد: اینكه ما به منابع خود دسترسی داریم یا نه، باید گفت ما 100 درصد دسترسی داریم؛ این را رییس كل بانك مركزی می گوید. البته این جدای از آن مبالغی است كه در دولت گذشته به صورت غلط كه 500 سال پیش هم از آن استفاده نمی شد، بگویند، ذخایر ارزی بانك مركزی چه فرقی دارد بین یك بانك بین المللی سپرده گذاری كنید یا شركت نیكوی وزارت نفت.
وی گفت: استدلال آنها این بود كه از محل سپرده گذاری منابع بانك مركزی در شركت نیكو پروژه ها اجرایی می شود.
سیف با طرح این پرسش كه «در چه دوره ای و در چه كشور آفریقایی این شیوه انجام شده است» گفت: بخاطر تحریم گفتند ذخایر ارزی بانك مركزی را بر باد بدهند؟
این خبرنگار پاسخ داد: این كار برای جلوگیری از بلوكه شدن منابع بانك مركزی بوده است. سیف در پاسخ گفت: مگر دیگر منابع بانك مركزی بلوكه شد؟ بلكه بین كشورهای مختلف تقسیم شد كه می توانستیم از آن كشورها خرید انجام دهیم.
رییس كل بانك مركزی اظهار داشت: اكنون چگونه می توان 22 میلیارد دلار منابع بانك مركزی را وصول كرد در حالی كه گفته اند این منابع خرج شده آن هم در پروژه هایی كه به گفته وزیر نفت كارایی آن 30 درصد بوده است.
سیف گفت: ما دسترسی به همه منابع خود داریم بجز 22 میلیارد دلاری به شركت نیكو رفت و بخش دوم آن مربوط به چین است كه قرار بود از محل آن پروژه عمرانی اجرا شود كه اكنون در دست انجام است زیرا در آن زمان قراردادی در این زمینه منعقد شد و بنابراین نمی توانستیم منابع را برگردانیم.
وی تاكید كرد: برای روابط كارگزاری بانكی باید یك شبكه گسترده نیاز است كه سرعت جابجایی منابع را به اندازه نیاز ما ایجاد كند؛ این طبیعتا در وضعیت كاملا ایده آل نیست اما نسبت به قبل از برجام تفاوت فاحش و جدی كرده است و ما در همه نقاط دنیا شبكه كارگزاری داریم اما یا بانك ها كوچك هستند یا كند هستند كه به تدریج باید اصلاح شود تا بحث یكسان سازی نرخ ارز انجام شود.
این خبرنگار موضوع فردی كه سال گذشته گفته شد به نمایندگی از بانك مركزی در مذاكرات هسته ای بوده و به وی اتهام جاسوسی وارد شده است، مطرح كرد كه سیف پاسخ داد: درباره این فرد محترم من هیچ اظهار نظری نمی كنم؛ صبر می كنم مرجع قضایی اعلام رای كند و در آن زمان صحبت می كنیم؛ برخی زمان ها اتهام های سیاسی زده می شود اما اكنون چون موضوع در محاكم قضایی است، من نباید چیزی بگویم و به شما هم توصیه می كنم كه صبر كنید.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2025**1561**خبرنگار: لیلا جودی** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر