توسلی زاده: شاهد مشاركت 70 درصدی در انتخابات خواهیم بود/فراهانی:آرای خاكستری در حال كاهش است/صلواتی:تخریب دولت از سوی رقبا انتقاد از نظام است

تهران- ایرنا- محمدناصر توسلی زاده نماینده تربت حیدریه در دوره های چهارم ، پنجم و هفتم و نماینده خواف و رشتخوار در دوره دوم مجلس شورای اسلامی ، مهدی فراهانی عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران و فرید صلواتی نویسنده و فعال سیاسی - فرهنگی در میزگرد ایرنا دیدگاه های خود را در ارتباط با دو مناظره تلویزیونی برگزار شده بیان كردند.

این میزگرد در ادامه سلسله میزگردهای ایرنا با حضور دست اندركاران احزاب و تشكل های سیاسی در آستانه انتخابات 29 اردیبهشت و با هدف اطلاع از دیدگاه های فعالان سیاسی برگزار شد. خلاصه میزگرد 18 اردیبهشت منتشر شده بود.
مشروح این میزگرد به شرح زیر است :


** صدا و سیما نتوانسته جای ستادهای انتخاباتی را بگیرد
محمد ناصر توسلی زاده نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی (چهار دوره) نیز در پاسخ به این پرسش كه «آیا مناظره ها می توانند جای ستادهای انتخاباتی را بگیرند»؟ گفت: اگر اطلاع رسانی از طریق رادیو و تلویزیون امكان پذیر باشد و بتواند حق مطلب را ادا كند، می تواند جایگزین ستادهای انتخاباتی شود اما در شرایط كنونی، صدا و سیما نتوانسته است جای ستادهای انتخاباتی را بگیرد.
وی گفت: هزینه انتخابات باید سبك باشد تا افراد توانمند كه سالم زندگی كرده اند هم بتوانند از عهده این هزینه ها بر بیایند. علاوه بر این زمانی كه مبالغ زیادی برای انتخابات هزینه می شود، مردم این سوال را می پرسند كه مگر قرار است چقدر عاید فرد منتخب شود كه اینقدر هزینه می كند؟ در صورتی كه برنامه های رادیو و تلویزیونی پاسخگو نباشد، به تناسب نیاز باید ستادهای انتخاباتی نیز فعال باشند و برنامه هایی برای معرفی كاندیدا اجرا كنند. در شرایط كنونی صدا و سیما نتوانسته است جای ستادهای انتخاباتی را بگیرد.

** لزوم چرخش از تبلیغات سنتی به امروزی
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص كیفیت و تاثیرگذاری مناظره های تلویزیونی گفت: با توجه به سابقه پیشرفت كشور در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قابل قبول نیست كه كماكان بخواهیم به شیوه های سنتی و مثل جهان سوم تبلیغات انتخاباتی داشته باشیم، بلكه با عنایت به توسعه رسانه ها و روش های جدید، می توان ابزارهای نوین را برای معرفی نامزدهای انتخاباتی بكار كرفت.

** مناظره ها موجب افزایش مشاركت می شود
توسلی زاده اضافه كرد: با توجه به اینكه صدا و سیما در سطح كشور فراگیر شده و مردم در اقصی نقاط كشور به شبكه های رادیو تلویزیونی دسترسی پیدا كرده اند، این رسانه می تواند در میان رسانه ها، كانال مناسبی برای معرفی كاندیدا باشد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: تبلیغات رادیو و تلویزیونی و مناظره ها تاثیر خوبی بر مردم دارد؛ مردم مناظره ها را بهترین برنامه انتخاباتی می دانند و وقتشان را برای مشاهده این برنامه ها تنظیم می كنند؛ این مناظره ها همچنین می تواند شور را در مردم ایجاد كند تا از این طریق میزان مشاركت در انتخابات نیز افزایش یابد.
وی در این ارتباط افزود: كیفیت مناظره ها به دلیل محدودیت در زمان، مناسب نیست؛ مباحثی در این مناظره ها مطرح می شود كه نیاز به پاسخگویی مفصل تر دارد و در زمان كوتاه، مجالی برای تشریح مباحث نیست. در آینده باید زمان این برنامه ها طولانی تر و بیشتر شود تا افراد بتوانند مباحث و نظرهای خود را كامل مطرح كنند.
توسلی زاده در خصوص نقش این مناظره ها در جلب مشاركت حداكثری مردم در انتخابات نیز گفت: با توجه به اینكه امكانات و ابزار اطلاع رسانی زیاد شده است، سبب می شود مردم در انتخابات مشاركت بیشتری داشته باشند؛ البته رسانه ملی با توجه به فراگیری و اینكه نسبت به سایر رسانه ها اعتبار بیشتری نزد مردم دارد، نقش بیشتری برای افزایش مشاركت مردم ایفا خواهد كرد. وی با تاكید بر اینكه وقتی مشاركت در انتخابات بیشتر باشد، مردم بیشتر احساس مسئولیت می كنند و آن دولت را دولت خودشان می دانند، گفت: مناظره ها نقشی تعیین كننده در مشاركت و هدایت مردم دارد.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی البته تاكید كرد كه در مناظره ها باید موضوعاتی خاص مطرح می شد؛ مثلا در مورد مساله بیكاری از نامزد سوال می شد تا هر فرد نگاه و راهكار خود را برای حل این مشكل مطرح كند.
وی ادامه داد: البته یك ضعف هم در خودِ كاندیدا وجود دارد؛ رئیس جمهوری بر اساس قانون اساسی نفر دوم كشور بعد از رهبری است و این فرد باید در حدی باشد كه متناسب با این جایگاه اقدام كند و لب به سخن گفتن باز كند؛ مطرح كردن اطلاعات خانوادگی و صحبت هایی از این دست خارج از اصل مناظره و اطلاع رسانی به مردم است. در این مناظره ها شاهدیم كه برخی افراد در مقام تخریب طرف مقابل و حتی گاهی تخریب خودشان عمل می كنند؛ در حالی كه افراد باید شان و شئون مقام ریاست جمهوری را حفظ كنند؛ آنها باید دیدگاه های خود را مطرح و دیدگاه های طرف دیگر را نقد كنند اما تخریب مجاز نیست.

** نامزدها در مناظره اخلاق را رعایت كنند
وی در خصوص موضوع اخلاق در مناظره ها گفت: بر اساس اصل 115 قانون اساسی، رئیس جمهوری باید ویژگی هایی داشته باشد كه از جمله آنها تقوی و ایمان است؛ اگر افراد تصور می كنند كه از نظر ضریب تقوی و ایمان ضعیف هستند نباید برای رئیس جمهوری شدن، نامزد شوند. در صورتی كه نامزدهای انتخاباتی چنین مسایلی را رعایت نكنند،‌ از چشم مردم می افتند و تدریجا مردم ما نیز مانند برخی كشورهای اروپایی در انتخابات شركت نمی كنند.

** مشاركت 70 درصدی مردم در انتخابات
وی در پاسخ به این سوال كه به نظر شما مشاركت در انتخابات چقدر است؟ گفت: فضا را خوب می بینم؛ مردم مشتاق هستند و به نظر می رسد حدود 70 درصد مشاركت داشته باشند. آتش تنور انتخابات هنوز كم است؛ البته هر چه به انتخابات نزدیك تر می شویم بحث انتخابات .بیشتر و تنور انتخابات داغ تر می شود

** تبلیغات امروز با اوایل انقلاب فرق دارد
وی با تاكید بر اینكه باید زمان تبلیغات و اطلاع رسانی برای نامزدهای انتخابات بیشتر شود، گفت: كاندیداهای ریاست جمهوری در گذشته شناخته شده بودند و در جامعه مقبولیت داشتند؛ مثلا رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ در آن زمان فضای انقلابی حاكم بود؛ اكنون شرایط تغییر كرده است و نیاز به تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر احساس می شود؛ اگر زمان كافی برای تبلیغات در نظر نگیریم، كاندیدا به سمت تبلیغات در خارج از زمان می روند و به این ترتیب شرایط نامزدها را به عمل خلاف قانون وادار می كند.

** نامزدها باید طرح های خود را برای اجرای برنامه ها اعلام كنند
توسلی زاده در ارتباط با این سوال كه آیا نامزدها برنامه هایی عملیاتی دارند یا خیر؟ گفت: كاندیدا باید به مردم بگویند كه قوانین و برنامه های كشور – از جمله برنامه ششم توسعه - را چگونه می خواهند اجرا كنند؟ این شرایط اكنون در گفته های فعلی آقایان شنیده نمی شود.
وی گفت: از آنجا كه دولت فعلی مدیریت كشور را به عهده داشته، حرف های خود را مطرح می كند و از عملكرد خود دفاع می كند و از طرف دیگر لازم است تا با مقایسه عملكرد دولت با آنچه در برنامه ها پیش بینی شده است، عملكرد دولت مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: منتقدان دولت می توانند بگویند شما به این برنامه ها نرسیدید و برای سخن خود دلیل بیاورد؛ و بگوید من می توانم این برنامه ها را با استفاده از این روش ها محقق كنم؛ اما این مسیر اكنون طی نمی شود.
وی اضافه كرد: البته هر كدام از كاندیداها برنامه هایی دارند و چاپ كرده اند؛ آقای روحانی برنامه دارد و چاپ كرده است، آقای رئیسی هم همینطور، آقای جهانگیری را نمی دانم برنامه ای را چاپ كرده است یا خیر.
توسلی زاده در واكنش به سخنان فراهانی كه گفته بود «وقتی فردی بحث 96 و 4 درصدی را مطرح می كند باید به این فكر كند كه خودش و اعوان و انصارش از نظر مردم در كدام دسته قرار دارند» با اشاره به سابقه عملكردی اش و اینكه با همه كاندیداهای كنونی همكاری داشته است، گفت: آقای قالیباف سابقه جهادی دارد و جبهه بوده است و این شرایط آدمی را كه دنبال تجملات باشد، نمی سازد. همانطور كه امام (ره) فرمودند، ساده زیستی باید در زندگی مسوولان حاكم باشد؛ هر فردی كه می خواهد وارد سیاست شود باید از اقتصاد دل بِبُرد. ما در انقلابمان با مردم از زبان نهج البلاغه صحبت كردیم و به دنبال عدالت عمومی بودیم؛ بنابر این باید به گونه ای كشور مدیریت شود كه زمینه رانت خواری فراهم نشود. سطح زندگی مسوولان باید در سطح مردم باشد تا زمینه یاس مردم فراهم نشود.

** تاثیر معرفی تیم همراه رییس جمهوری در افزایش مشاركت
این عضو هیات علمی دانشگاه در مورد «معرفی تیم و اعضای كابینه از طرف نامزدها در زمان تبلیغات انتخاباتی» هم گفت: این اقدام بسیار مناسب است؛ رئیس جمهوری باید از افرادی استفاده كند كه عُرضه كار داشته باشند؛ مثلا شنیده ام كه آقای رئیسی اعلام كرده اند كه از محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی در كابینه خود استفاده می كند و این اعلام، اعلامی مثبت است. بر اساس برنامه پنجم توسعه، یكی از دولت های قبلی باید 900 هزار شغل ایجاد می كرد؛ از آنجا كه نتوانستند این كار را بكنند به هر فرد 30 میلیون ریال تسهیلات پرداخت كردند؛ این پرداخت ها به نوعی بود كه وزیر كار بعدی (در همان دولت) اعلام كرد معلوم نیست این پول ها كجا رفته است.
توسلی زاده در ارتباط با انتقادهای مطرح شده در دو مناظره برگزار شده، گفت: ملت ما رشادت های زیادی كرده اند تا توانستیم به این نقطه برسیم؛ نباید خط بطلان بر آن بكشیم و بگوییم در گذشته هیچ كاری نشده است؛ دستاوردهای نظام، نتیجه تلاش دولت های مختلف است.منتهی در دولت ها ضعف هایی هم وجود داشته و دارد كه باید برای رفع آنها راهكار ارایه كنیم. البته، مطرح كردن ضعف ها به تنهایی مفید نیست و باید راهكارها نیز مطرح شود.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید از اصلاح طلبان و اصولگرایان تقدیر كرد كه به میدان انتخابات آمدند و با مشاركت در انتخابات، می خواهند قانون اساسی را اجرا كنند.

** مناظره ها شبیه دادگاه است
فرید صلواتی فعال فرهنگی هم در میزگرد ایرنا گفت: متاسفانه این مناظره های اخیر بین نامزدها بیشتر جنبه دادگاهی بود كه برای آقای حسن روحانی تشكیل شده بود. گویا ایشان از كشور یا فرهنگ دیگری غیر از ایران رییس جمهور این كشور شده بود تا این كشور را نابود كند و نامزدهای رقیب مبرا از هر گونه اشتباه بودند.
وی تصریح كرد: به یاد دارم 12 سال پیش بعد از اینكه اداره كشور دست رییس دولت نهم و دهم افتاد روز معارفه یكی از مدیران انتخابی نهادهای شهر اصفهان در آن دوران روز عزل مدیر قبلی شروع به استفاده از الفاظی كرد كه واقعا در شان یك مدیر نبود و هر چه خواست به مدیر دوران اصلاحات گفت و آنچه از خودش می خواست به دروغ تهمت ها به مدیر سابق زد كه ایشان كم كاری كرده و پول های هنگفتی از بیت المال را به یغما برده است .جالب است كه همان مدیر بعد از سال ها خودش به همان اتهامات دچار شد و با خفت و خواری از كار بركنار شد.
این فعال فرهنگی افزود: به نظر من دیگر دوران ریاكاری تمام شده است و از اینكه بیاییم و به دروغ خود را مبرا از اشتباه بدانیم و مردم عامی را به خود جلب كنیم در قرن بیستم رنگی ندارد. با فضای آزاد مجازی كه دولت آقای روحانی پیاده كردند به نظر من آب در هاون كوبیدن است كه دایم به مردم دروغ تحویل دهیم.

** دسترسی مردم از فضای مجازی به اطلاعات
وی ادامه داد: در گذشته كه روزنامه ها توقیف می شد، شاید مردم دسترسی به اطلاعات و خبرها نداشتند ولی امروزه دیگر تعطیلی مطبوعات از طرف جناحی خاص هیچ تاثیری در روند آگاهی و شعور مردم ندارد. مردم به راحتی به خبرها دسترسی دارند و می دانند كه چه كسانی شكل مار را می كشند و چه كسانی كلمه مار را می نویسند.

** حمایت ناطق نوری از روحانی را به فال نیك می گیرم
صلواتی تصریح كرد: زمانی آقای ناطق نوری كه روزگاری در جبهه مخالف اصلاحات قرار داشتند و رقیب رییس دولت اصلاحات بودند در این ایام از آقای روحانی حمایت می كنند به فال نیك می گیرم. آقای لاریجانی رییس مجلس هم خطر را از جناح مخالف اقای روحانی احساس كرده اند . صد در صد شاید روزی آقایانی مثل رییسی و قالیباف هم به مانند آقای ناطق نوری فكر كنند و به طرف اندیشه های اصلاح طلبی سوق پیدا كنند . واقعا چرا برخی از متولیان امر دیر متوجه اندیشه های مردم می شوند؟

** حال و هوای فرهنگی در اصفهان
این فعال فرهنگی ساكن اصفهان گفت: در این چند وقت اگر گذرتان به شهر اصفهان افتاده باشد ، می بینید كه به مناسبت بزرگداشت هفته اصفهان شهرداری اصفهان تابلوهای بزرگی از فرهیختگان فرهنگی ، هنری و علمی نصب كرده است كه جا دارد از این عملكرد شهرداری جهت شناخت مردم با این بزرگان قدرانی كنم .وقتی این تابلو ها را دیدم هم خوشحال شدم و هم دلم برای خودم سوخت و یاد خاطره ای افتادم .
وی خاطر نشان كرد: حدود دوازده سال پیش موقعی كه مدیر یكی از فرهنگسراهای شهر اصفهان بودم وقتی تیم جدید آمدند و بر مسند ریاست شهر نشستند، روزی یكی از بازرسان همین تیم قدرت به فرهنگسرایی كه من مسئولش بودم آمد و وقتی تصاویر بزرگان فرهنگی و هنری، علمی چون استاد فرشچیان ، ارحام صدر، تاج اصفهانی ، كسایی ،فرهمند و مصور الملك دید تعجب كرد و گفت : چرا این تصاویر مطرب ها و هنرپیشه ها را گذاشتید ؟جالب بود در میان هفتاد نفر از فرهیختگان تنها ایشان روی استاد ارحام صدر زوم كرد.
صلواتی ادامه داد: آنجا گفتم، چون اینجا یك محیط فرهنگ است و اعضایی كه به این جا رجوع می كنند بعضا انسان های فرهنگی و هنری هستند، لازم است كه این بزرگان را بشناسند.
آقای بازرس فرمودند : آقای فرید صلواتی شما به جای اینكه عكس شهدا را مزین به این مكان كنید عكس مطرب ها را به مكان فرهنگی نصب كردید باید اعضا با فرهنگ شهادت و دین آشنا شوند. گفتم : برادر من هر چیزی جای خودش را دارد و نباید همه چیز را قاطی كرد.ایشان گفتند : خدا از سر تقصیراتتان درگذرد .
وی خاطر نشان كرد: بعد هم بدون خدا حافظی و ادب از فرهنگسرا خارج شدند و فردای آن روز هم وقتی به محل كارم رفتم متوجه شدم بدون اینكه با من هماهنگی و اطلاع دهند شخصی دیگر را مسوول آن فرهنگسرا كرده و تمام تصاویر را هم بر داشته بودند. بعد از سه ماه همین آقای بازرس كه قرار بود فرهنگ شهادت و مذهب را در فرهنگسرای ما پیاده كند به جرم دستبرد به گاو صندوق معاونت فرهنگی و بردن پنج میلیون تومان از محل كار اخراج شد.
صلواتی گفت: وقتی در این زمانه می بینم كه دوازده سال پیش تصویر كوچك هنرمندان جرم تلقی می شود و بعد از دوازده سال ،تصویر همان هنرمندان با اندازه های بسیار بزرگ در شهر نصب می گردد، خوشحال می شوم از اینهمه پیشرفت فرهنگی ولی كاش این مردم و این كشور آنقدر هزینه پیشرفت های طولانی مدت برخی از مسوولان را پرداخت نمی كردند و یا كاش برخی مسوولان ما آن قدر به آن آگاهی می رسیدند كه افراد آگاه و مسوول را بر مسند كار می گماردند تا همیشه شاهد بهترین ها در كشورمان باشیم. بالاخره قرار است روزی مسوولان به آگاهی اصلاح طلبی برسند پس چرا باید ملت هزینه این پیشرفت دیر هنگام را پرداخت كنند؟ مگر قرار است ملت ایران چند بار به دنیا بیایند؟

** بی اخلاق از هر طرفی پسندیده نیست
وی افزود: در این مناظره های اخیر انتخاباتی كاملا می شود احساس كرد كه مردم بی تفاوت شده اند ، خسته شده اند ، تنها رقیبان و طرفداران نامزدها از این دعواها و پته همدیگر را روی آب ریختن ها لذت می برند .كاش ما ملت از این دعواها چیزی عایدشان می شد. وقتی سال 88 رییس دولت نهم و دهم در مناظره ها آن كارها را كرد و از همسر رقیب انتخاباتی خود مایه گذاشت، همه ناراحت شدیم و او را به نقد نشستیم و حال در این دوران خودمان دقیقا همان راهی را می رویم كه جناح مخالف رفته است .
صلواتی گفت: وقتی می بینم كه اصلاح طلب نمایی در گروهش فیلمی از همسر آقای رییسی می گذارد كه در حال انگلیسی صحبت كردن ضعیفی است و این حركت را به تمسخر می گیرد ،پس نباید از رفتار رییس دولت نهم و دهم در مناظره های گذشته انتقاد كرد ، زیرا خودمان دقیقا در این دوران همانگونه رفتار می كنیم. وقتی مناظره ها و وقایع این چند ساله را می بینیم، خدا را شكر می كنم كه انقلابمان را به كشورهای دنیا صادر نكردیم كه خدا می داند آن وقت كشورهای دیگر چه سرنوشتی داشتند .
وی تصریح كرد: وقتی سخنرانی انتقادی آقای رییسی به دولت را در یزد گوش كردم برایم سوال پیش آمد كه گویا ایشان متوجه نیستند كه در كشوری در حال انتقاد كردن هستند كه خودشان جزو مسوولانش هستند و انقلابی رخ نداده كه ایشان بخواهند انتقاد از حكومت گذشته كنند . باید كم كم از مچگیری دست بر داریم و نگران آینده كشور و فرزندانمان باشیم . اگر این موج تخریب ها باقی بماند روزی گریبان همه را می گیرد و به قول آیت الله بهشتی آسیاب به نوبت است.

**ضرورت بالا بردن آستانه تحمل
صلواتی خاطر نشان كرد: جریان حذفی كه از ابتدای انقلاب گریبان ما را گرفته باید جایی متوقف شود و سعه صدر و آستانه تحمل خود را نسبت به افراد مختلف مانند فرزندان برخی شخصیت ها افزایش دهیم . گویا برخی فراموش كرده اند كه روحانی، قالیباف، رییسی و دیگر نامزدها پرورش یافتگان همین نظام و تخریب دولت مستقر به منزله نقد نظام است. اگر سال ها قبل با نامزدی كه مسایل خصوصی زندگی دیگران را مطرح می كرد ، برخورد می شد حال در این ایام دوباره شاهد تخریب های اینچنینی نبودیم.
وی گفت: در فضای مجازی گروه كوچكی را اداره می كنم . محتوای این گروه بیشتر جنبه طنز و لبخند دارد . چون به انتخابات ریاست جمهوری نزدیك می شویم اعضای این گروه هم بیشتر افكارشان حول محور سیاست دور می زند ، در این گروه كوچك همه جور افكاری شامل دیندار، روانشناس ، خانه دار، هنرمند، روحانی،اصولگرا، اصلاح طلب، محصل، طرفدار سر سخت روحانی، طرفدار سرسخت رییسی و بسیار افرادی با اندیشه های متفاوت یافت می شود. چند وقت پیش تعدادی از اعضا كه اندیشه های متفاوتی داشتند ناگهان بین آنان بحثی در گرفت و كار به جای رسید كه جای اینكه با مدارا صحبت كنند ، ادبیات دیگری را برای گفتگو انتخاب كردند .
صلواتی ادامه داد: من كه مدیر این گروه بودم تنها نظاره گر این گفتگوها بودم و هیچ دخالتی در بحثشان نكردم ، حتی الفاظ زشت برخی از افراد را در گفتگو ها حذف نكردم ، گذاشتم این افراد هر چه می خواهند بگویند و خود را تخلیه كنند . بسیاری در خصوصی آمدند و به من گفتند : ' داش فرید فلانی را حذف كن ' ، افراد رقیب می آمدند و دستور می دادند ' داش فرید آنها را حذف كن' . تنها در جواب این افراد گفتم : در گروهی كه من اداره می كنم هیچ كسی حذف نمی شود ، زیرا بر این هدف خودم پایدار و راسخ هستم كه با حذف هیچ چیزی تا به حال موضوع حل نشده است .
وی تاكید كرد: از ابتدای انقلاب خوب عبرت گرفتم و متوجه شدم كه علت سقوط اخلاقی ما در این كشور این بوده است كه هر كس بر خلاف نظر ما حرف زد، حذفش كردیم ، هر حزبی را كه اندیشه متفاوتی داشت اگر خوشمان نیامد و یا باب میل ما نبود به آنها انگ و تهمتی را چسباندیم و متلاشی كردیم و این حذف كردن ها آن قدر زیاد شد كه به افراد نزدیك و خودی هم تا حدودی رسیده است و حال شاهد نفرت ها و كینه ها در جامعه هستیم و بهترین تهمت به افراد غیر خودی این است .
وی گفت: التزام عملی به اسلام تهمت خوبی است ؛ چون بسیاری از مردم مطالعه ندارند و با تاریخ بیگانه هستند و دینشان را خانوادگی انتخاب كرده و احساس هم چاشنی این اعتقاد شده است به راحتی قبول می كنند كه طرف بی دین و ایمان است. ولی خدای را شاكرم كه جای حق نشسته است و دیدیم در این كشور چه افرادی پیدا شدند و چه تهمت هایی به افراد مخالف خود زدند و به مرور زمان خودشان قربانی همان تهمت ها و افتراها شدند.
صلواتی ادامه داد: چند وقت پیش شاهد بودم كه چند نفر از اعضای گروهم كه با هم درگیر بودند و در مقابل اعضای گروه از الفاظ ركیك به هم استفاده كردند ، به مناسبت نیمه شعبان به هم تبریك می گویند .
متوجه شدم راهی را كه انتخاب كردم درست بود. اگر آن روز به حرف تعدادی گوش می كردم و برخی را حذف می كردم به جز كینه و نفرت و دشمنی چه چیز عایدمان می شد ؟ تا به امروز با حذف افراد چه چیزی حل شده است؟ باید افراد جامعه خود به آن درك برسند كه به اندیشه های هم احترام بگذارند .كاش همگان متوجه این خطر می شدند كه با زندانی كردن افراد و تشویش عقاید آنان و با زور افكار خود را به خورد جامعه دادن دردی را نه تنها دوا كه اوضاع را وخیم تر می كند .

** فكر نتایج بی اخلاقی ها بعد از انتخابات باشیم
وی گفت: حرف آخر من این است كه متاسفانه بی اخلاقی در جامعه ما بیداد می كند تا جایی كه این بی اخلاقی ها در زندگی خصوصی و در فضای آموزش و پرورش ما رخنه كرده است . دیر یا زود تمام این فضاهای انتخاباتی به اتمام می رسد و بالاخره چون سال ها پیش كسی بر مسند قدرت می نشیند . بیاییم تلاش كنیم فضایی از بی اخلاقی در كشور پایه ریزی نكنیم كه خودمان درونش فرو رویم و باید در نظر داشت كه با فرهنگسازی حذف تنها خودمان حذف خواهیم شد .


** مناظره جذاب ترین تبلیغات انتخابات است
مهدی فراهانی عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران هم در میزگرد ایرنا گفت: تجربه انتخابات های اخیر و رفتار مردم نشان دهنده این بود كه مناظره ها جذاب ترین بخش رفتار و تبلیغات انتخاباتی است. وی با بیان اینكه مناظره موجبات خروج مسوولان از متكلم وحده بودن می شود، خاطرنشان كرد: در این فضا برای نخستین بار افراد به چالش كشیده می شوند و این نقدها از آن جهت كه تنها یك گوینده وجود ندارد، جذاب است.
فراهانی با بیان اینكه این روند به فرآیند توسعه سیاسی كشور كمك می كند ، خاطر نشان كرد: در بسیاری از كشورهای پیشرفته در نظام های حزبی اعتماد عمومی نسبت به رسانه ای كه مناظره را پخش می كند، وجود دارد كه در ایران این اعتماد موجود نیست. این عدم اعتماد در اجرا و ساختار مناظره موجب نابسامانی می شود كه نتیجه آن عدم جذابیت همانند دوره های پیشین است. به گفته وی بر طبق نظر سنجی ها تاثیر مناظره ها محسوس نیست اما به عنوان كشوری كه سابقه طولانی در حوزه دموكراسی نداریم مناظره های فعلی قابل تقدیر و ستایش است.

** محتوای مناظرات انجام شده ضعیف بوده است
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران در ادامه با بیان اینكه مناظرات از دو جهت شكلی و محتوایی قابل بررسی است، اظهار كرد: بی اعتمادی عمومی نسبت به رسانه ملی سبب شده كه حداكثر تلاش در رسانه ملی صرف انجام درست مناظره به لحاظ شكلی بشود.
به گفته وی ، نشانه این دقت هم محاسبه میكرو ثانیه و قرعه كشی ها برای ترتیب نشستن، سوالات و نوبت ها دقت در شكل برگزاری مناظره است. وی با تاكید براینكه تلاش برای مناسب بودن شكلی مناظرات، محتوا را دچار اختلال كرده است، تصریح كرد: سوالی پرسیده می شود و پاسخ دهنده خود را مكلف به پاسخگویی در مورد همان سوال نمی بیند، با حضور نفر بعدی پشت تریبون سوالی جدیدتر مطرح می شود و باز هم پاسخ ها در جهت سوال پیش نمی رود كه بیننده را دچار سردرگمی می كند كه در مورد یك سوال مشخص نظر شش نامزد انتخاباتی چه چیزی است. اگر سوال كوتاه یا تك كلمه ای پرسیده و نامزدها مكلف به پاسخگویی می شدند، قطعا مردم با سنجش نظرات، نامزد اصلح خود را به راحتی انتخاب می كردند.


** آرا خاكستری رو به سوی كاهش گذاشته است
فراهانی با تاكید بر اینكه در دوره های گذشته رسانه ملی به عنوان رسانه ای فراگیر در كشور برای جذب حداكثری حضور در انتخابات محسوب می شد، خاطر نشان كرد: در آن دوره مردم اخبار و تحلیل ها را تنها از شبكه های تلویزیونی دریافت می كردند و بعد به بحث و گفت و گو در جمع خانواده می پرداختند. به مرور زمان با فراگیر شدن تكنولوژی رسانه های جدید از جمله شبكه ماهواره ای و شبكه های مجازی تاثیر صدا و سیما را كاهش داده است و بخش عمده ای از مردم بر اساس تضارب آرا در شبكه های مجازی تصمیم خود را حتی پیش از برگزاری مناظرات می گیرند.
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران همچنین در خصوص آرای خاكستری در جامعه خاطر نشان كرد: این رای ها به مرور زمان و با آمدن رسانه های مجازی و امكانات ایجاد شده روز به روز در حال كاهش و سوق پیدا كردن به سوی افرادی است كه كمتر اهل مطالعه هستند و هر بار این طیف كوچك تر خواهد شد. وی با اشاره به پررنگ تر شدن نقش گروه ها و احزاب در رای دادن تصریح كرد: امروز بسیاری از مردم صرفا بر اساس انتساب افراد به گروه یا جناح مشخص رای خود را به صندوق می اندازند كه این موضوع نشان از كاهش جذابیت مناظره ها دارد.


** مدیریت مناسبی برای جلسات مناظره وجود ندارد
فراهانی با اشاره به اینكه نشاط حفظ فضای شكلی مناظره، محتوا را در صدا و سیما كمتر مورد توجه قرار داده است، بیان كرد: پرسش سوال های متعدد، عدم مدیریت مجری در جلسات و نقد بی قاعده جذابیت مناظرات را كاهش داده است.
وی با اشاره به مناظرات سال 76 بین دو نامزد انتخاباتی خاطر نشان كرد: در آن زمان با گفتن یك كلمه نظرات نامزدها بیان و انتخاب برای مردم تسهیل می شد. در این مناظره مباحث كلی است و هر فرد در تلاش برای بهتر جلوه دادن خود است در حالی كه برنامه مشخصی نیز ندارند.
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران در خصوص سوالات مطرح شده گفت: سوالات طراحی خوبی ندارد و به دلیل طولانی بودن برای یك مخاطب عام قابل فهم نیست و نامزد انتخاباتی مجبور به پرداختن كلی می شود و نتیجه ای در بر ندارد.

** حمله بی رحمانه و غیرمنطقی نامزدها به یكدیگر تاثیر گذار نیست
فراهانی با بیان اینكه مناظرات این دوره از انتخابات از دوره های پیش متاثر است، تصریح كرد: برخی نامزدها در این دوره از انتخابات با این تصور كه شیوه های دوره های قبل می تواند به افزایش میزان رای آنها اضافه كند ، حمله های بدون چارچوب و قاعده را آغاز می كنند.
به گفته وی نامزدها با این روش ها خود را افكار عمومی جذاب تصور می كنند در حالی كه نظر سنجی ها برعكس این روش را نشان می دهند. با این تصورات وسیله را برای هدف توجیه می كنند كه به همین خاطر اخلاق كمرنگ شده و فرد خود را پیروز می داند.
به گفته وی در دو مناظره قبلی اخلاق رعایت نشد ولی امیدوارم در مناظرات سوم اینطور نباشد.


** پیش بینی مشاركت 60 تا 70 درصدی
فراهانی با بیان اینكه مشاركت در انتخابات دوازدهم 60 تا 70 درصد خواهد بود، گفت: در این دوره میزان مشاركت تحصیلكرده ها خیلی بیشتر است زیرا عواقب عدم مشاركت در طول دولت های نهم و دهم برای آنها محرز شده است.


** به جز آقایان روحانی و جهانگیری باقی نامزدها برنامه ای ارائه نكردند
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینكه به طور مشخص در بین نامزدهای انتخاباتی فقط حسن روحانی و اسحاق جهانگیری به عنوان دولت مستقر برنامه ای داشته اند، خاطر نشان كرد: البته برنامه های آنان نیز ادامه فعالیت های صورت گرفته در طی چهار سال گذشته است.به گفته وی دولت مستقر برنامه ای داشته كه بر اساس آن چهارسال فعالیت كرده كه قابل نقد هم هست.
وی افزود: این در حالی است كه چهار نامزد دیگر به جای ارائه برنامه، نگاه سلبی را به جای ایجابی و نفی طرف مقابل را جایگزین ارائه برنامه كرده اند. اسحاق جهانگیری با فعالیت های خود در حوزه اجرایی در جایگاه معاون اول رییس جمهوری با اعداد و آمار مناسب مسیر مناسبی را برای دولت آینده ترسیم می كند كه نامزدهای دیگر توان انجام آن را ندارند.

** چیزی به نام نقد در مناظره وجود ندارد
فراهانی اظهار كرد: متاسفانه چیزی به نام نقد در مناظرات قابل مشاهده نیست و تحلیل ها سطحی و ناقص صورت گرفته است. وی با اشاره به تقسیم بندی جامعه به چهار درصد و 96 درصدی دو قطبی كردن است ،افزود: افراد بدون مشخص كردن جایگاه خود در این تقسیم بندی مردم را به قضاوت می گذارند در حالی كه ایرانی ها هم خوب می فهمند و هم درست قضاوت می كنند. یكی از نامزد تلفیقی از كمپین ترامپ و رییس دولت نهم و دهم راه انداخته بود. به گفته وی حمله به شیوه رییس دولت نهم و دهم موفقیت را ایجاد نمی كند زیرا مردم متوجه اینكه نامزد مورد نظر در كدام دسته قرار دارد، هستند. ظاهر رییس دولت نهم و دهم برای دفاع از محرومان مناسب بود و مردم می توانستند وی را به عنوان سمبل نظام مستضعفین قبول كنند اما نه ظاهر و نه باطن زندگی محمد باقر قالیباف به این موضوع شباهت ندارد. حتی افرادی از دورافتاده ترین شهرهای ایران نیز از طریق شبكه های مجازی از باطن زندگی افراد اطلاع دارند و خوب صداقت و عدم آن را درك می كنند.
وی با تاكید بر اینكه نباید مردم را در سطوح پایین در نظر بگیریم، خاطر نشان كرد: در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری میزان آراء روستایی حسن روحانی از شهری بیشتر بود و دلیلی ندارد این اتفاق تكرار نشود.


**تاثیر معرفی كابینه پیش از انتخابات
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینكه معرفی كابینه دولت پیش انجام انتخابات برای كشوری كه نظرات حزبی مشخصی ندارد ، عملا امكان پذیر نیست، تصریح كرد: یك نامزد انتخاباتی با یك ساز و كار مشخص حزبی كه می داند بعد از پیروزی باید تصمیمات حزب خود را اجرا كند، تیم مشخصی را اعلام می كند و این در ایران اتفاق نمی افتد.
به گفته وی رفتار انتخاباتی در ایران غیر قابل پیش بینی است و به همین دلیل نامزدها شركای سیاسی خود را نمی شناسند. دولت مستقر مسیر كلی انتخاباتی مشخصی دارد و مردم این را به عنوان یكی از شاخصه ها رییس جمهوری می پذیرند.
وی با بیان اینكه كاركشتگان سیاست در دولت فعلی حضور دارند، خاطر نشان كرد: ریاست جمهوری و سمت های دولتی محل كار آموزی نیست و نباید جوانی بی تجربه را برای آزمون و خطا به جایگاه های مهمی برسانیم. فراهانی با اشاره به اینكه كابینه دولت فعلی پیرتر از خواست اصلاح طلبان بود، گفت: این افراد با تجربه و كارآمد هستند البته نقدهایی هم به آنان وجود دارد.

**مشكلات امروز محصول سوء مدیریت نامزدهای امروز ریاست جمهوری است
عضو شورای مركزی حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینكه شیوه تبلیغات انتخابات از فیزیكی به غیرفیزیكی تغییر كرده است، خاطر نشان كرد: افزایش سطح سواد، فرهنگ، تكنولوژی و تنوع پیام ها كاركرد پوستر و بنر را تغییر داده است و به مرور زمان و افزایش رسانه ها این نقش كمرنگ تر نیز می شود. بزرگان نظام جمهوری اسلامی باید توجه كنند كه برخی نامزدهای انتخاباتی در این دوره كه قصد به دست آوردن جایگاه دوم كشور را دارند در چهار دهه گذشته در مسند امور بودند و بسیاری از نقدهای امروز حاصل مدیریت های همین افراد است كه غالبا در تراز یك كشور بودند.
وی افزود: نگرانی نامزدهای انتخاباتی از افزایش طلاق، كاهش قدرت خرید،‌ فقر و گرایش به ثروت موجب زیر سوال رفتن مجموعه نظام و انقلاب می شود. اینكه برای پیروزی در انتخابات همه دست آوردهای گذشته با همه كاستی ها در دولت های متعدد فراموش شده و زیر سوال بروند خطری بزرگ را به همراه خواهد داشت.
به گفته وی با بی توجهی به این موضوع در سال 88 و اجازه زیر سوال بردن اصول فكری و عقیدتی عواقب بدی را مشاهده كردیم كه اگر این روند ادامه پیدا كند كه نه از تاك نشان می ماند و نه از تاك ‏نشان .
میزگرد*3081*7561 *9189*1436*‌ خبرنگاران: ناصر غضنفری ،سارا كریمیان و اسماعیل داودی*انتشار : داود پورصحت*
۰ نفر