عبدالكريم درويش زاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: به منظور ارتقاء كيفيت خدمات ارائه شده به مسافران ريلي درون استاني تعداد 11 سالن دوطبقه و 6 دستگاه ديزل زيمنس به ارزش يك هزار و دويست ميليارد ريال با قابليت افزايش سرعت تا 160 كيلومتر در ساعت در سال 94 وارد ناوگان ريلي استان خوزستان شد.
درويش زاده از دوخطه كردن سه محور راه آهن جنوب خبرداد و افزود : اجراي عمليات دوخطه كردن سه محور راه آهن جنوب سرعت در حمل بار و جابجايي مسافر ، افزايش ايمني ، كاهش حوادث جاده اي ، افزايش امنيت و افزايش ظرفيت ناوگان ريلي را در پي خواهد داشت كه تسريع در اجراي اين طرح ها يكي ديگر از مهمترين دلايل بهبود و توسعه در شبكه ريلي استان است.
مديركل راه آهن جنوب تصريح كرد : در حال حاضر عمليات اجرايي مسير اهواز - بندرامام (ره) با مسافت 110 كيلومتر و مسير اهواز - انديمشك به مسافت 140 كيلومتر و اعتباري بالغ بر سه هزار و 710 ميليارد ريال در حال انجام است.
درويش زاده ادامه داد : طرح كمربندي مياندشت - نظاميه به مسافت 37 كيلومتر با اعتباري بالغ بر 650ميليارد ريال نيز در دست اقدام است كه تا كنون حدود 81 درصد پيشرفت داشته است .
وي احداث خط آهن اهواز - ايذه - شهركرد - اصفهان را از طرح هاي مهم و ضروري آينده در استان خوزستان عنوان و بيان كرد : طول اين مسير 535 كيلومتر است كه با احداث اين خط آهن تحول بزرگي در حمل و نقل ريلي كشور بوجود خواهد آمد.
وي گفت: با بهره برداري از اين طرح اتصال مستقيم يكي از بنادر مهم به مركز كشور برقرار شده و سرعت حمل بار و كاهش حمل جاده اي نيز افزايش مي يابد و امكان جابجايي مسافر با زمان كمتر از طريق خطوط ريلي بين سه استان مهيا خواهد شد.
مديركل راه آهن جنوب اتصال خط راه آهن شلمچه به بصره را از طرح هاي ضروري در استان خوزستان بيان كرد و گفت : با احداث 35 كيلومتر خط آهن شلمچه به بصره شبكه سراسري راه آهن ايران به راه آهن كشور همسايه عراق متصل مي شود.
درويش زاده افزود : با احداث خط آهن بندر امام (ره ) - شادگان - آبادان - خرمشهر به طول 110 كيلومتر امكان اتصال مستقيم دو بندر مهم استان ميسر خواهد شد و زمان دسترسي در حمل بار و جابجايي مسافر با استفاده از قطارهاي حومه اي كاهش مي يابد.
وي افزود: در چهار سال اخير 9 ميليون و 998 هزار و 262 تن كالا در اين مسير بارگيري و به خارج از استان ارسال و 15 ميليون و 617 هزار 905 تن بار وارد شده به استان از طريق اين خطوط ريالي در خوزستان تخليه شده است.
درويش زاده به طرح هاي اجرا شده در راه آهن جنوب اشاره كرد و گفت: از جمله طرح هاي احداث شده، ساخت مركز كنترل و هدايت قطارهاي محور جنوب و ساختمان سي تي سي از سيستم هاي پيشرفته كنترل و هدايت قطارهاي در جهان است كه هم اكنون اين سيستم در محور ريلي جنوب از تهران تا بندر امام (ره) و خرمشهر با 67 ايستگاه و اعتباري بالغ بر 83 ميليون يورو معادل سه هزار ميليارد ريال به بهره برداري رسيده است.
وي ادامه داد : احداث خط دوم راه آهن اهواز - بندر امام (ره) به طول 110 كيلومتر با اعتباري حدود يك هزار و 310 ميليارد ريال در سال 93 آغاز و در حال حاضر عمليات اجرايي آن حدفاصل ايستگاه مياندشت به ايستگاه سربندر به طول 81 كيلومتر مورد بهره برداري قرار گرفته است .
مديركل راه آهن جنوب افزود : ساخت ايستگاه جديد راه آهن ماهشهر با اعتباري بالغ بر 160ميليارد ريال و ايستگاه جديد راه آهن نظاميه با اعتباري بالغ بر 200 ميليارد ريال در سال 95 به بهره بر داري رسيد .
وي گفت : بهسازي خط اول راه آهن اهواز - بندر امام (ره)، بلاك كمربندي مياندشت - نظاميه و برخي از بلاك هاي محور اهواز - انديمشك در مجموع به طول 160 كيلومتر و همچنين بهسازي خطوط داخلي ايستگاه هاي خسرو و گرگر هر كدام 3 خط به طول هشت كيلومتر با اعتباري بالغ بر 224ميليارد ريال در سال 95 به بهره برداري رسيد.
درويش زاده بيان كرد : احداث چهار دستگاه پل روگذر در محور اهواز - خرمشهر و ساخت دو دستگاه پل روگذر جفير حدفاصل ايستگاه هاي قدس - حميد و سه راه حسيني حد فاصل ايستگاه هاي حسينيه ـ خرمشهر با اعتباري بالغ بر 80 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
مديركل راه آهن جنوب از بزرگترين مركز تعمير لكوموتيو در راه آهن جنوب گفت: احداث دپوي تعميراتي ديزل ايستگاه اهواز كه بزرگترين مركز تعمير لكوموتيو محور ريلي جنوب در مجموعه راه آهن كشور مي باشد با 90 درصد پيشرفت فيزيكي و اعتباري بالغ بر 220 ميليارد ريال و احداث آشيانه كايرو محور ريلي جنوب در ايستگاه اهواز با پيشرفت 95 درصد با اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال در دست ساخت است .
شبكه ريلي استان خوزستان از نظر طول خـط اصـلي در كشـور رتبه هشتم را از بين مناطق 19گانه راه آهـن دارا بوده و حـدود 6 درصد طول شبـكه ريلي كشـور را تشكيل مي دهد .
راه آهن جنوب از نظر جابجايي بار بعد از راه آهن يزد ، هرمزگان ، شرق و اصفهان در رتبه پنجم و از نظر جابجايي مسافر بعد از راه آهن تهران ، خراسان و شمال غرب در رتبه چهارم راه آهن كشور قرار دارد.
7165/6064/1772
خبرنگار: حميدرضاترابي فرد **انتشار دهنده: مجيد ملازاده
اهواز - ايرنا - مديركل راه آهن جنوب گفت: طي چهار ساله اخير پنج ميليون و 647 هزار مسافر از طريق خطوط راه آهن جنوب به سراسر كشور عزيمت داشته اند.