۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۴۳
کد خبر: 82525685
T T
۰ نفر
پژو 2008 نخستین محصول قرارداد پسابرجامی/ صادرات نیمی از تولیدات در مدت 10 سال

تهران- ایرنا- پژو 2008 نخستین محصول ایكاپ (شركت مشترك ایران خودرو و پژو فرانسه) است كه در ایران به مرحله تولید رسیده است، دور تازه همكاری های ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور روسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، دوازدهم اردیبهشت ماه امسال تولید انبوه دو خودروی دنا پِلاس و پژو 2008 با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سایت مركزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.
این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با كشورهای غربی بود كه منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد.
سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش، فناوری و صادرات 30 درصد محصولات تولید این شركت، از الزام های این قرارداد به شمار می آید.
با امضای این تفاهم نامه ها همه قطعه سازان داخلی در طراحی خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با 70 درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهانی تولید می شود.
50 درصد تولیدات قابلیت صادرات خواهد داشت شد و نخستین تولید دو سال و نیم آینده افتتاح خواهد شد و در مدت 10 سال 50 درصد خودروهای تولیدی صادر و همه طراحی ها و انتقال دانش و فناوری انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، شركت ایكاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترك ایران خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجام‌شده و شرایطی كه وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام كرده، خودروهایی در این كارخانه تولید می‌شوند كه كمتر از سه سال از طراحی و تولید آن‌ها در بازار روز جهان گذشته باشد.
ایكاپ در فاز نخست به تولید و داخلی سازی سه خودروی پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 می‌پردازد تا در عرض سه سال این خودرو به 80 درصد ساخت ایران برسد. در كنار این سه خودرو مونتاژ پژو 508 در ایران قطعی شده و احتمالا خودروی پژو 5008 در ایران مونتاژ شود.
شركت پژو پس از استقبال خریداران از پژو 208 و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای كراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه‌ كراس اوور این خودرو را تولید كند و آن را با نام 2008 برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2013 كه یكی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی اروپا است، معرفی كرد.

** مشخصات فنی پژو 2008
پژو 2008 مدل 2017 در هشت نسخه‌ مختلف تولید می‌شود كه به دو دسته‌ بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. سه نسخه از پژو 2008 دیزلی و پنج نسخه‌ دیگر بنزینی هستند. نسخه‌های دیزلی پژو 2008 توان خروجی 75 تا 120 اسب بخار را دارند؛ اما انواع بنزینی پژو 2008 همگی از پیشرانه‌های PureTech با حجم 1200 سی‌سی بهره می‌برند. با این حال طبق گفته‌ مسوولان ایران خودرو، این كراس‌اوور با پیشرانه‌ 1.6 لیتری مشابه با نمونه‌ به كار رفته در پژو 508 به بازار عرضه می‌شود.
پژو 2008 از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره می‌برد تا خود را به‌عنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی كند. جلو پنجره‌ این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه كرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. برجستگی‌هایی كاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت این خودرو نمای بسیار زیبایی به آن می‌دهد. چراغ‌های قوسی به همراه فرورفتگی در بخش میانی آن‌ها، اكنون به امضای استودیو‌ی طراحی پژو تبدیل شده است. زه‌های مشكی دور تا دور خودرو بویژه در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذاب‌تر كرده است. سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیش از پیش جذاب‌تر كرده است.
در كابین خودرو نخستین چیزی كه توجه افراد را به خود جلب می‌كند، طراحی زیبای داشبورد است. نورپردازی آبی‌رنگ دور نشانگر‌‌های وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی ساده‌ی داشبورد و كنسول وسط موجب می‌شوند تلاش پژو برای اسپرت نشان دادن 2008 بیش از پیش مشهود باشد.
فضای كابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آن‌ها تعبیه شده است. پژو 2008 را از لحاظ فضای داخلی می‌توان مناسب برای جوانان و خانواده‌های كم‌جمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و نزدیك به 410 لیتر حجم دارد كه با خواباندن صندلی سرنشینان عقب این حجم را تا 917 لیتر افزایش می‌یابد.

** امكانات رفاهی
پژو 2008 مدل 2017 از امكانات رفاهی نسبتا مناسبی استفاده می‌كند. این امكانات به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها در تمامی تیپ‌های پژو 2008 ارائه می‌شود. این امكانات عبارتند از كروز كنترل، صندلی الكترونیكی راننده، كنترل ارتفاع صندلی راننده، سوكت برق 12 ولتی، پورت‌های USB و 3.5 میلی‌متری، بلوتوث، 6 اسپیكر (2 عدد جلو، 2 عدد عقب و 2 توییتر)، كامپیوتر سفری، باربند، قفل مركزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز.
اما دیگر امكانات رفاهی 2008 كه برای برخی از تیپ‌های این خودرو به ‌صورت سفارشی ارائه می‌شوند، عبارتند از دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیك، آینه با گرمكن برقی، شیشه‌ی دودی، سیستم ناوبری، صفحه نمایش لمسی، صندلی‌های تمام چرم، سیستم كمكی پارك، بالابر خودكار پنجره‌ها، نورپردازی ال‌ای‌دی‌ كابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین.

** ایمنی پژو 2008
موسسه تست تصادف اتحادیه اروپا هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی پژو 2008 مدل 2017 اعلام نكرده است؛ اما نسخه‌ پیشین این خودرو در سال 2013 توانست پنج ستاره ایمنی از این موسسه دریافت كند. كراس‌اوور پژو 2008 در تجهیزات ایمنی از سیستم‌های كمكی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده كرده است.
پژو 2008 امكانات ایمنی دیگری اعم از ایربگ‌های كنسول جلو، ایربگ‌های كناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستیك، نشانگر اخطار كمربند ایمنی و ایموبلایزر دارد.

** هدفگذاری داخلی سازی 40 درصدی تولید پژو 2008 در سال نخست تولید
پیشتر «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار كرده بود، مطابق اعلام مدیرعامل ایكاپ (شركت ایران خودرو- پژو)، تولید خودروی پژو 2008 با داخلی سازی 20 درصدی در سال گذشته آغاز شد كه از این میزان 14 درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ و 6 درصد دیگر تولید و تامین قطعه توسط قطعه سازان داخلی است.
به گفته این مقام مسوول، مطابق قرارداد ایران خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل این خودرو در تولید انبوه در سال نخست تولید 40 درصد خواهد بود و پس از دو سال به 70 درصد می رسد؛ در این راستا، ایران خودرو در تفاهم نامه ای با قطعه سازان داخلی، قرارداد عمق ساخت داخل 55 درصدی شامل 41 درصد تامین قطعات و 14 درصد مونتاژ بدنه و رنگ منعقد كرده است.
محبی نژاد تصریح كرد: دستیابی به این مهم تحول بزرگی در تولید خودروی كشور به دنبال خواهد داشت؛ این در حالی است كه در گذشته همه قطعات خودرویی به صورت CKD (بسته كامل) وارد می شد و عمق ساخت داخل كم بود یا بتدریج صورت می گرفت.
وی ادامه داد: با شروط چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل عمق ساخت داخل تا 40 درصد در سال نخست تولید و تا 70 درصد در مدت سه سال، صادرات 30 درصدی خودرو و قطعات، انتقال دانش فنی و فناوری و سرمایه گذاری مشترك طرف خارجی (شامل سرمایه گذاری نقدی و تامین ماشین آلات و انتقال فناوری)، آینده صنعت خودرو تضمین می شود.

** سكته ناقص صنعت خودرو در سال 92
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو از سال 92 به عنوان بدترین سال تولید خودرو در كشور یاد كرد و گفت: در این سال تولید خودرو به 740 هزار دستگاه تقلیل یافت؛ در حالی كه با برنامه ریزی های انجام شده، سال گذشته تیراژ تولید با رشد 80 درصدی به حدود یك میلیون و 350 هزار دستگاه رسید كه بین 55 تا 90 درصد خودروها داخلی سازی بود.
وی با اشاره به «سكته ناقص» صنعت خودرو در سال 92، تصریح كرد: با اجرایی شدن برجام و عقد قراردادهای بین المللی، این صنعت از مرگ حتمی نجات یافت و اینك رونق و شكوفایی را در آن شاهدیم.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 *1579* گزارش: محمد ملك دار ** انتشاردهنده:مرضیه فاتحی
۰ نفر