۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82527135
T T
۰ نفر

هدف ترامپ از سفر به خاورمیانه/ صلح یا فروش سلاح؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82527135
هدف ترامپ از سفر به خاورمیانه/ صلح یا فروش سلاح؟

بغداد-ایرنا- درحالی كه 'هربرت مك مستر' مشاور امنیت ملی آمریكا، ادعا كرده كه هدف سفر ترامپ به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) 'حمایت از صلح' است، برخی منابع منطقه ای خبر داده اند كه وی مصمم است تا قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 30 میلیارد دلار با دولت های عرب حاشیه خلیج فارس امضاء كند.

به گزارش ایرنا، العراق الیوم، جمعه شب به نقل از روزنامه كویتی الرای، از قول منابع نزدیك به هیات برنامه ریزی سفر ترامپ در ریاض، نوشت: طرفین، برای امضاء قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 30 میلیارد دلار تلاش می كنند.
این منابع گفته اند كه ترامپ مصمم است، قراردادی به ارزش 10 تا 15میلیارد دلار تنها با عربستان ببندد و با كشورهای قطر، كویت و امارات نیز قراردادهایی به ارزش 15 تا 20 میلیارد دلار امضاء كند.
منابع گفته اند كه ریاض برای سفر ترامپ دستكم سه نشست سران برنامه ریزی كرده است؛ یكی نشست موسوم به سران عربی – اسلامی – آمریكا و دیگری نشستی با سران شورای همكاری خلیج فارس و سومین نشست میان سران عرب با ترامپ است.
ترامپ هفته گذشته و در حالی كه بحث سفر خاورمیانه ای وی در سطح وسیعی در رسانه های بین المللی بازتاب یافته بود، گفت كه عربستان بابت حمایت های آمریكا، سهم واقعی هزینه های خود را نمی پردازد؛ جمله ای كه كارشناسان منطقه آن را نوعی باج خواهی علنی رئیس جمهور آمریكا از دولت های عرب منطقه تعبیر كردند.
با اینحال، رسانه های عراقی جمعه شب در خبری به نقل از رسانه های آمریكایی، نوشتند، هربرت مك مستر مشاور امنیت ملی آمریكا، ادعا كرد كه سفر ترامپ به خاورمیانه با هدف صلح انجام می شود.
ترامپ در آغاز سفر خاورمیانه ای خود 21 ماه می جاری (31 اردیبهشت) وارد ریاض می شود و قرار است پس از عربستان از تل آویو دیدن و با سران رژیم صهیونیستی نیز گفت وگو كند.
با این همه برخی منابع پیش بینی كرده اند كه ترامپ بطور سرزده از چند كشور منطقه نیز دیدن كند، بطوری كه گفته می شود، سفر وی به بغداد احتمال بالایی دارد.
كارشناسان مسایل سیاسی منطقه معتقدند كه اگر صلح، هدف سفر آینده ترامپ به منطقه می باشد، پس چرا رییس جمهور آمریكا برای فروش سلاح به منطقه به وی‍‍ژه به عربستان و سرزمین های اشغالی سفر می كند؟؛ دو رژیمی كه دستشان به خون هزاران مسلمان با سلاح های آمریكایی آغشته است.
خاورم*4*1770*1275
انتشار دهنده: مجید جعفری