به گزارش ایرنا، درآستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تك تك نامزدها برای جلب آراء مردم علاوه بر تبلیغات محیطی و حضور در كوی و برزن، در فضای مجازی نیز فعالیت می كنند.با توجه به عواملی مانند گستردگی كاربران وسهولت انتقال پیام، نامزدها بیشترین توجه خود را معطوف به استفاده ازتلگرام، توییتر و اینستاگرام كرده اند. هواداران نامزدها نیز علاوه بر ارسال عكس و فیلم، با كاربرد هشتگ های تبلیغاتی در لابلای مطالب خود از نامزدشان حمایت كرده و دیگران را به حضور پای صندوق و رای به وی دعوت می كنند.
ازسوی دیگر، طبق عادت سال های اخیر، انتخاب رنگ های انتخاباتی در میان برخی نامزدها رایج بوده و نشان دهنده تلاش آنان برای متمایز نشان دادن خود می باشد. این راهبرد در فضای مجازی و میان هواداران این نامزدها نیز رواج یافته و سعی می كنند در تصاویر و نمایه های خود به گسترش آن دامن زنند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری یكی از6 نامزد است كه با در اختیار داشتن تارنما، حساب های اینستاگرام، توییتر و تلگرام به تبلیغ نظرها و برنامه های خود می پردازد.
حسن روحانی، فعال ترین كارزار انتخاباتی را در فضای مجازی به خود اختصاص داده و از طریق حساب های توییتر، تلگرام و اینستاگرام برنامه های خود را تشریح و تبلیغ می كند. همانند چهار سال پیش، كارزار روحانی رنگ بنفش را انتخاب كرده و به نظر می آید #تا١٤٠٠باروحانی هشتگ اصلی این كارزار باشد.
سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با استفاده از ظرفیت تارنمای خود و شبكه های مجازی تلگرام و اینستاگرام در این فضا فعالیت می كند. هرچند وی حضور رسمی در فضای توییتر ندارد ولی حامیان وی در این تارنما فعالیت تبلیغاتی انجام داده و #طوفان_رئیسي از جمله هشتگ های پركاربرد این كارزار می باشد. وی رنگ سبز را برای كارزار انتخاباتی خود برگزیده و برخی از هواداران وی در فضای توییتر همانند هواداران روحانی و البته نه به گستردگی آنان ذیل نمایه كاربری خود عباراتی در حمایت از وی درج كرده اند.
استفاده نامزدها ازقابلیت های فضای مجازی نكته ای است كه خبرگزاری فرانسه در جدیدترین گزارش خود از فضای انتخاباتی ایران به آن اشاره كرده و نوشته كه رئیسی نیز مانند روحانی همایش های خود را به صورت زنده از اینستاگرام پخش كرده و به صورت آنلاین به پرسش های مردم پاسخ می گوید.
محمد باقرقالیباف شهردار كنونی تهران یكی دیگر از نامزدهای این دوره انتخابات است كه مانند رئیسی حضور رسمی در توییتر نداشته ولی از امكانات تارنمای شخصی خود به همراه تلگرام و اینستاگرام بهره برداری می كند.همچون دیگر نامزدها، حامیان قالیباف سعی می كنند تا كلید واژه های انتخاباتی این نامزد را به صورت هشتگ در فضای مجازی گسترش دهند كه #شفاف_سازی و به خصوص #دولت_مردم از آن جمله اند.
سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی طبا دو نامزدی هستند كه در كنار اسحاق جهانگیری حضور گسترده ای در فضای مجازی ندارند. با این حال برخلاف هاشمی طبا كه حضور مجازی وی محدود به تلگرام و توییتر است، میرسلیم از تمامی امكانات تارنمای شخصی، تلگرام، توییتر و اینستاگرام برای نشر و انتقال پیام خود استفاده می نماید.
به هر حال، رای آوری نامزدها هر چقدر كه باشد، توسل به فضای مجازی برای ابراز نظرها و برنامه ها موجب شده تا خبرگزاری فرانسه همچون برخی از مسئولان و نظرسنجی ها نسبت به مشاركت بالا در این انتخابات ابراز خوشبینی نماید.
اروپام**3092** گزارش: سیّد منصور جاوید - انتشار: محمد حسن دوستارگان
كارزارهای انتخابات ریاست جمهوری ایران و شكار رای در فضای مجازی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
کد خبر:
82530515
تهران - ایرنا - تنها چهار روزبه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مانده و نامزدها و هوادارانشان در تكاپوی بهره گیری حداكثری از فضای مجازی هستند تا دیدگاه ها و برنامه های خود را در دسترس مخاطبان بیشتری قرار داده و شانس پیروزی خود را افزایش دهند.