۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82530538
T T
۰ نفر
حذف دو جریان اصیل سیاسی و ظهور جریانی بی ریشه در سال 84 /لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر تهران «امید» است

تهران - ایرنا - عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان با بیان اینكه سال 84 سال سقوط آزاد در عرصه سیاسی كشور بود، گفت: وقایع روی داده در آن مقطع منجر به حذف دو جریان اصیل سیاسی كشور و ظهور یك جریان ناشناخته و بدون ریشه و هویت شد.

به گزارش ایرنا، حسین مرعشی روز دوشنبه در نشست خبری هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان كه با موضوع انتخابات 29 اردیبهشت برگزار شد افزود: در سال 84، جبهه اصولگرایی و اصلاح طلبی با نامزدهای متعدد وارد میدان شده و دچار آشفتگی شدند و در نتیجه این دو جریان اصیل سیاسی حذف و جریانات ناشناخته‌ای ظهور كردند.
وی با بیان اینكه از ابتدا ماهیت این جریانات را می‌شناختیم و روشن بود كه آنها فاقد هویت ملی، مذهبی و انقلابی هستند اظهار كرد: با سپری شدن 12 سال از آن مقطع بر همگان آشكار شد كه با چه جریان بی‌ریشه و بی‌هویتی مواجه هستیم.
وی تصریح كرد: اصلاح‌ طلبان پس از انتخابات 84 در بازسازی جبهه خود موفق عمل كرده و 2 تمرین جمعی موفقی را داشتند، یكی مربوط به سال 92 بود كه باوجود عدم حضور نامزد اصلاح طلب و رد صلاحیت آقای هاشمی، از میان جبهه اصولگرایان معتدل دست به انتخاب زده و موفق شدند.
عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: انتخاب روحانی و انصراف عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یكی از جلوه‌های مهم تشكیلاتی توام با خردورزی حكمیانه و با اتكا بر منافع ملی بود.
وی به تمرین دوم اصلاح طلبان در عرصه سیاسی اشاره و تصریح كرد: مانور دوم ما در انتخابات مجلس دهم بود كه با وجود تمام محدودیت‌ها دومین گام را با موفقیت برداشته و در بیشتر شهرهای كشور به ویژه در شهرهای بزرگ به پیروزی كامل رسیدیم.
وی با بیان اینكه انتخابات امسال نیز دو جلوه دارد، گفت: جلوه نخست، حمایت از روحانی است كه این حمایت در تصمیم با رای تمامی اعضای شورای عالی اصلاح طلبان نمود پیدا كرد و با معرفی آقای جهانگیری به عنوان نامزد دوم به ظهور و بروز رسید.

* لیست امید برای انتخابات شورای شهر تهران
عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان در خصوص انتخابات شوراها نیز گفت: در مرحله نخست ثبت نام نامزدها و با توجه به اینكه ظرفیت های خوبی داشتیم، فراخوانی اعلام و حدود 700 نفر از حدود 3 هزار نامزد تایید صلاحیت شده دراین فراخوان ثبتنام كردند.
وی با بیان اینكه در مرحله بعد یك تیم كارشناسی 14 نفره تشكیل و به مدت سه هفته اظهارات نامزدها به طور كامل مورد بررسی قرار دارد اظهار كرد: گفت: در گام سوم ، كسانی كه بیشترین امتیاز را داشتند به مرحله بعدی رفته و براساس تقسیم كار تخصصی، تخصص های موردنیاز را احصا و درنتیجه برای مدیریت شهری 4 كرسی، برای معماری و شهرسازی 3 كرسی، محیط زیست 2 كرسی، بهداشت و سلامت 1 كرسی، خدمات پیشرفته و شهر تكنولوژی 1 كرسی، امور اجتماعی 3 كرسی، مالی 1 كرسی و بخش حقوقی هم 1 كرسی مشخص شد.
عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ادامه داد: 150 نفر را براساس تحصیلات و سوابق حرفه‌ای بین این گروه ها تقسیم كرده و بعد همه را دعوت كردیم و با توجیه آنها و انتقال اطلاعات از آنها درخواست شد كه خودشان در انتخاب افراد اصلح به ما كمك كنند و انتطار داشتیم این افراد برای هر كرسی 3 نفر را انتخاب كنند اما از آنجا كه همه این افراد دارای تجربه و صلاحیت بودند، خودشان متوجه شدند انتخاب كار سختی است و از میان این 10 گروه هیچ كدام دست به انتخاب نزدند و تصمیم گرفتند دوباره اختیار كار را كه شورای عالی به كاندیداها تفویض كرده بود به شورای عالی بازگردانند.
مرعشی با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران، گفت:‌ این لیست نتیجه كار جمعی اصلاح طلبان بوده و هیچ حزب و فرد و شخصی اعلام نظر خاص نداشته و لیست بر اساس خرد جمعی تهیه شده است.
به گفته وی، هرچند كه اگر قرار بود هر یك از ما شخصا دست به انتخاب بزنیم ترجیحات دیگری داشتیم اما وقتی قرار است كاری را جمعی انجام دهیم باید تسلیم خرد جمعی باشیم.
وی ادامه داد:‌ نكته دوم مربوط به دموكراتیك بودن این انتخاب و ضرورت پایبندی به آن است، همه این افراد میثاق‌نامه‌ای را امضا كردند كه در یك بند آن بر لزوم انصراف افراد خارج از لیست به نفع نامزدهای لیست تاكید شده است.
مرعشی افزود: نكته دیگر اینكه ما انتخاب را در یك مقطع برعهده نامزدها گذاشتیم و خودشان متوجه سختی كار شدند، چون انتخاب بین افراد اصلح است و به هر حال همه به این نتیجه رسیدند كه چاره‌ای جز حمایت از لیست ندارند.
مرعشی افزود:‌ البته در خصوص كاهش تعداد اعضای شورای اسلامی شهر تهران از 31 نفر به 21 نفر نیز به نظر ما كار درستی نبود چراكه برخی مناطق 22 گانه تهران بیش از یك استان بزرگ جمعیت دارند.
وی تصریح كرد‌: بنا داریم پیشنهادهایی را آماده و از طریق فراكسیون امید به جریان بیاندازیم تا شوراهایی را در مناطق ایجاد كرده و به سمتی برویم كه شورای شهر تهران منتخب شورای مناطق باشد.
مرعشی در پایان خاطرنشان كرد: با عذرخواهی از جوانان و بزرگانی كه نتوانستیم در لیست امید در خدمت شان باشیم، همه را به حمایت از لیست اصلی اصلاح طلبان برای شورای اسلامی شهر تهران می‌كنم.
شورای اسلامی شهر تهران براساس مصوبه شورای اسلامی در دوره پنجم 21 عضو خواهد داشت.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراها 29 اردیبهشت برگزار می شود.
خبرنگار: مهدی مقدر - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/9343**1625
۰ نفر