۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82533108
T T
۰ نفر

پنج صندوق رای در پاكستان؛ ایرانیان همه می آیند

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82533108
پنج صندوق رای در پاكستان؛ ایرانیان همه می آیند

اسلام آباد - ایرنا - شمارش معكوس برای برگزاری دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و ایرانیان مقیم پاكستان، همراه با دهها میلیون نفر از ایرانیان داخل و خارج از كشور، ضمن دنبال كردن اخبار و گزارش های انتخابات و سخنان و برنامه های نامزدها، خود را برای خلق حماسه ای دیگر مهیا كرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شور و شوق انتخابات در میان ایرانیان مقیم پاكستان موج می زند و این روزها درهرجا و هر محفلی كه ایرانیان حضور داشته باشند، حتی در میان دانش آموزانی كه هنوز به سن قانونی برای رای دادن نرسیده اند، حرف از انتخابات، نامزدها، سخنان و برنامه هایشان است.
پنج صندوق رای در شهرهای اسلام آباد، كراچی، لاهور، كویته و پیشاور پیش بینی شده و اعضای هیات های اجرایی و نظارت در هریك از این شهرها، از چند روز پیش مشخص شده و جلساتی برای هماهنگی های لازم برگزار شده است.
كمیته برگزاری انتخابات در خارج از كشور كه ریاست آن را حسن قشقاوی معاون كنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه كشورمان برعهده دارد، با صدور احكام جداگانه، هشت نفر از ایرانیان مقیم اسلام آباد را به عنوان اعضای هیات اجرایی و دو نفر را نیز به عنوان اعضای هیات نظارت شورای نگهبان به عنوان مسئولان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در اسلام آباد منصوب كرده است. در چهار شهر دیگر پاكستان نیز كه صندوق آرا مستقر خواهد شد، اعضای هیات اجرایی و نظارت مشخص شده اند.
صندوق اخذ رای در اسلام آباد، در سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقر خواهد شد. حدود 150 نفر از ایرانیان مقیم اسلام آباد، واجد شرایط رای دادن دراین دوره از انتخابات هستند. حداقل سن برای رای دادن ، 18 سال تمام اعلام شده و ایرانیانی كه شناسنامه یا كارت ملی همراه ندارند، می توانند برای رای دادن از گذرنامه معتبر استفاده كنند.
صندوق های رای گیری در شهرهای های پیشاور، كراچی، كویته و لاهور به عنوان مراكز ایالات چهارگانه پاكستان در سركنسولگری های كشورمان در این شهر ها مستقر خواهد شد. بیشترین ایران مقیم، در شهر كراچی حضور دارند و انتظار می رود بیش از 500 نفر روز جمعه در پای صندوق رای دركراچی حضور یابند. در مجموع، حدود 800 تا یكهزار نفر در پاكستان برای انتخابات ریاست جمهوری ایران، پای صندوق های رای خواهند رفت.
دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران روز 29 اردیبهشت (جمعه) همزمان با مهین اسلامی، در تمام كشورهای جهان برگزار خواهد شد. شعب اخذ رای در خارج از كشور، از ساعت هشت صبح روز 29 اردیبهشت به وقت محلی فعالیت خود را آغاز كرده و تا ساعت 18 پذیرای رای دهندگان خواهد بود.
در این دوره سیدمصطفی آقامیرسلیم، سید ابراهیم رئیسی،حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.
56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند كه از این تعداد 1 میلیون و 350 هزارو 294 نفر رأی اولی خواهند بود
در صورتی كه انتخابات به دور دوم كشیده شود، در نخستین جمعه بعد از روز مرحله اول انتخابات، دور دوم برگزار خواهد شد.
آساق**1723 - انتشار دهنده:محمدرضا منافی