۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۱۱
کد خبر: 82534246
T T
۰ نفر
هشياري نسبت به محيط زيست در دولت يازدهم بيشتر شده است

تهران – ايرنا – يك فعال محيط زيست كه توليد برنامه هاي تلويزيوني علمي را در كارنامه اش دارد، گفت: هشياري نسبت به مسائل زيست محيطي كشور در دولت يازدهم بيشتر شده است.

اسماعيل ميرفخرايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، با بيان اينكه در حال حاضر سازمان حفاظت از محيط زيست از مشاوران خوبي بهره مند است، يكي از راهكارهاي موثر براي حفظ محيط زيست را آگاهي بخشي هرچه بيشتر به مردم دانست و گفت: دولت يازدهم در اين بخش عملكرد مناسبي داشته است.
وي با اشاره به اين كه اخيرا از مناطق مختلف حفاظت محيط زيست ازجمله پناهگاه حيات وحش «موته» در استان اصفهان ديدن داشته است، گفت: در اين منطقه كه زيستگاه انواع پرندگان و جوندگان به خصوص بهترين زيستگاه و تكثير آهو در كشورمان به شمار مي رود، آهوها در نزديكي ما همانند حيوان اهلي گذر مي كردند و وضعيت مراقبت و رسيدگي به حيوانات اين منطقه عالي است.
ميرفخرايي همچنين با اشاره به بازديد خود از دره تي در اطراف شهر اليگودر در استان لرستان گفت: در اين منطقه از حيوانات منطقه همچون كل و بز به خوبي نگهداري مي شود و ما بايستي قدردان محيط بانان زحمت كش اين مناطق باشيم.
وي در ادامه اقداماتي نظير احياي درياچه اروميه، حفاظت و جلوگيري از تخريب جنگل ها و و بهبود وضعيت تالاب هاي كشور و جلب مشاركت مردم در حفاظت از محيط زيست را از جمله مهمترين اقدامات زيست محيطي دولت يازدهم دانست و گفت: اين مرهون تلاش هاي مديران و مشاوران دلسوز اين سازمان است كه گاهي حتي مشاهده كرده ام برخي از آنها با دوچرخه رفت و آمد مي كنند.
اين فعال زيست محيطي در عين حال وضعيت اقتصادي مردم را در حفاظت از محيط زيست بسيار اثرگذار دانست و يادآور شد: مادامي كه وضعيت معيشت مردم با مشكل مواجه باشد و اين وضع اصلاح نشود، نمي توان جلوي كشتار حيوانات و قطع درختان و تخريب محيط زيست را گرفت و سازمان حفاظت از محيط زيست نيز به تنهايي نمي تواند اين وضعيت را سروسامان دهد.

**ضرورت اگاهي بخشي از سوي صدا و سيما
اما ميرفخرايي در ادامه با انتقاد از نحوه برخورد رسانه ملي با مسائل زيست محيطي، همچنان جاي اين رسانه تاثيرگذار در آگاهي بخشي مردم و ارتقاي فرهنگ زيست محيطي را با ساخت برنامه هاي آموزشي و قابل استفاده همچنان خالي دانست.
نخستين سازنده برنامه هاي علمي در كشور با بيان اينكه، حتي گاهي اوقات از شبكه مستند فيلم هايي از حيوانات پخش مي شود كه ديدن آن بدآموزي دارد، گفت:مانند فيلمي كه چندي پيش با موضوع پلنگ پخش شد و درآن يك بچه گراز را مقابل چشم بينندگان طعمه پلنگ قرار دادند.
وي با تاكيد بر اينكه، سازندگان مستندهاي زيست محيطي بايستي به مسائل اساسي تري دراين حوزه بپردازند گفت: متاسفانه برخي از آنها با آرتيست بازي و ساختن تصاويري غير طبيعي و ساختگي به حيوانات آزار مي رسانند كه ديدن آن بينندگان را آزرده خاطر مي سازد.
ميرفخرايي افزود: اين درحالي است كه براي بالابردن آگاهي محيط زيست ضمن اينكه بايستي به مسائل تئوريك نيز پرداخته شود، گفت:اگر هم مستندي قرار است ساخته شود چه خوب كه تصاوير آن طبيعي باشد مانند آنچه برخي مستندسازان قوي دنيا توليد مي كنند نه اينكه به صورت عمدي يك حيوان زبان بسته را به كشتن بدهند، ضمن اينكه قبح آزار رساندن به حيوانات نيز شكسته مي شود.
اين فعال زيست محيطي كشورمان در ادامه تاكيد كرد: بخش آموزش هاي زيست محيطي كه در اصل بايستي از سوي سازمان صدا و سيما توليد و پخش و حمايت شود بسيار لنگ مي زند.
اين فعال زيست محيطي در ادامه ضمن تاكيد بر اين كه بايستي براي ارتقاي شعور زيست محيطي مردم اقدامات موثرتري از سوي رسانه ها صورت گيرد، اظهاركرد: اگاهي بخشي مردم تاثير به سزايي در ارتقاي فرهنگ زيست محيطي مردم خواهد داشت.
وي دستيابي به رشد اقتصادي بدون آلودگي، تخريب و هزينه هاي محيط زيستي، حفظ حيات وحش و گونه هاي طبيعي، احياي رودخانه ها و تالاب ها، ترويج فراگير آموزش هاي زيست محيطي از پيش دبستاني تا دانشگاه در راستاي تغيير رفتار به نفع محيط زيست، تشويق مشاركت مردم، بخش خصوصي و صنوف، تشكل هاي غيردولتي را از عمده ترين راهكارهاي حفظ محيط زيست برشمرد.
ميرفخرايي در ادامه اظهاركرد: به هرحال در دولت يازدهم در خصوص آگاهي بخشي مردم در حفظ محيط زيست و مقابله با صنايع آلاينده اقدامات بسيار خوبي صورت گرفته است و با ادامه كار اين دولت است كه مي توان به ادامه اين روند اميدوار بود.
علمي ** 1836 **
خبرنگار: يوسف درويشي
۰ نفر