۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82540604
T T
۰ نفر
زمینه اتصال شبكه ریلی ایران و كشورهای همسود فراهم شد

مسكو - ایرنا - در مذاكرات هیات راه آهن ایران در مسكو با همتایان خود از كشورهای قزاقستان، تركمنستان، فنلاند، ازبكستان، تاجیكستان، گرجستان و روسیه، موضوع های مربوط به راه اندازی و تسهیل در تردد قطارهای باری از مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی و اتصال ریلی با كشورهای همسود بررسی و زمینه آنها فراهم شد.

به گزارش ایرنا، در جمعبندی مذاكرات دو روزه اجلاس شورای حمل و نقل ریلی كشورهای همسود متشكل از چند جمهوری سابق شوروی و كشورهای شریك این همكاری از جمله هیات ایرانی به ریاست حسین عاشوری عضو هیات مدیره و رئیس كارگروه ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی كه امروز (دوشنبه) انتشار یافت، آمده است: محورهای كاركردی حمل و نقل سال 2016 و سه ماهه اول سال 2017 در نشست هیات ها تجزیه و تحلیل شد و همچنین علل و عوامل برخی كاستی ها و زمینه ها برای پیشرفت بیشتر مورد مذاكره قرار گرفت.
محورهای اصلی مربوط به ایران در این نشست، پیوستن راه آهن جمهوری اسلامی به سامانه IT كشورهای همسود و همچنین تردد واگن های باری ایرانی در قلمرو این كشورها در نشست اصلی و رایزنی های دوجانبه بود.
در حاشیه این اجلاس دو روزه كه 28 اردیبهشت پایان یافت، همچنین هیات ایرانی با همتایان خود از قزاقستان، تركمنستان، فنلاند، ازبكستان، تاجیكستان، گرجستان و روسیه در باره وضعیت حمل و نقل و راهكارهای توسعه همكاری ها در این بخش مذاكره كرد.
محورهای این نشست ها، تسهیل اقدامات برای تردد قطار باری از چین به تهران، حمل كود شیمیایی از ازبكستان و گوگرد از تركمنستان به بندر عباس،
انتقال محموله پودر و شمش آلومینیوم از تاجیكستان و حمل بار از روسیه به ایران برای ترانزیت به مقاصد صادراتی بود.
جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت ژئوپلتیكی و جغرافیایی جایگاه خاصی برای راه آهن های CIS یا همسود محسوب می شود.
از سوی دیگر، وزارت كشاورزی و شركت راه آهن دولتی روسیه نیز در باره راه اندازی قطارهای سردخانه دار بین این كشور و ایران برای جابجایی محصولات كشاوزی و غذایی آماده می شوند.
اداره تنظیم بازارهای محصولات صنایع كشاورزی روسیه 25 اردیبهشت ماه پیشنهاد ایجاد راهروهای حمل و نقل برای واردات و صادرات محصولات كشاورزی و مواد غذایی با كشورهای ایران، ازبكستان، تاجیكستان، بلاروس و جمهوری آذربایجان را مطرح كرده كه باید برای تایید نهایی به دولت روسیه ارائه شود.
در چارچوب این طرح، قطارهای تندرو سردخانه دار به مقاصد ایران، تاجیكستان و بلاروس حركت خواهند كرد.
اوایل اردیبهشت ماه نیز عاشوری در پایان نشست ریلی مدیران ارشد سازمان او اس جی دی (26 عضو سازمان منطقه ای كشورهای شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، روسیه و چین) در بلاروس به خبرنگار ایرنا گفت كه تهران پیشنهاد كرد، قطاری از مینسك پایتخت این كشور به بندرعباس برای حمل كالاهای مورد تبادل دو كشور و همچنین بین حاشیه خلیج فارس و هندوستان با بلاروس و كشورهای خواهان همكاری راه اندازی كنیم كه مورد استقبال قرار گرفت.
عضو هیات مدیره و رئیس كارگروه ترانزیت راه آهن جمهوری اسلامی افزود: با توجه به این موضوع، مقرر شد ماه آینده (خرداد) متن توافق چهارجانبه تهران، مسكو، باكو و مینسك را در این باره تنظیم و نهایی كنیم تا قطار مینسك-بندرعباس راه اندازی شود.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا