۲ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۸
کد خبر: 82541559
T T
۰ نفر

افزایش خطر ابتلا به كبد چرب با حذف سحری

۲ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۸
کد خبر: 82541559
افزایش خطر ابتلا به كبد چرب با حذف سحری

تهران-ایرنا-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به ضررهای حذف وعده سحری از سوی روزه داران گفت: نخوردن وعده سحری سبب افزایش خطر ابتلای روزه داران به كبد چرب می شود و به همین دلیل توصیه می شود این وعده غذایی حذف نشود.

به گزارش گروه علمی ایرنا؛ كبد چرب به تنهایی بیماری نیست، اما می‌تواند عامل بروز بیماری باشد، از بیماری‌های قلبی و عروقی و سكته گرفته تا سرطان.كبد چرب در واقع تجمع بیش از حد چربی در كبد است.
بدین معنا كه ممكن است در حالت عادی میزان چربی كبد 5 درصد باشد ولی گاهی از این میزان بیشتر شده و به 30 تا 40 درصد نیز می‌رسد و تجمع بافت چربی در سلول های كبد ایجاد می‌شود.این بیماری از نوع بیماری‌های داخلی است و نحوه تغذیه و چاقی افراد در آن تاثیر بسیار دارد.
كوروش جعفریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: كسانی كه توان بدنی كمتری دارند اگر وعده سحری را نخورند، آسیب جدی تری خواهند دید.
وی با بیان اینكه كسانی كه وعدهای غذایی خود را در ماه مبارك رمضان حذف می كنند، شانس بیشتری برای چاقی دارند ادامه داد: روزه داران باید تمام وعده های غذایی شامل افطاری، شام و سحری را صرف كنند تا ولع خوردن پیدا نكنند.
جعفریان ادامه داد كه برخی افراد به دلیل پرخوری در ماه رمضان چاق می شوند؛ این افراد باید به مقدار نیاز غذا مصرف كنند تا دچار اضافه وزن یا چاقی نشوند.
وی با اشاره به اینكه برخی افراد كه سحری نمی خورند، گرسنه نمی شوند، افزود: بدن این افراد شروع به سوخت و ساز چربی ها كرده و حالت اسیدی پیدا می كند و فرد طول روز را راحت تر تحمل می كند اما این راحتی قطعا آسیب هایی مانند كبدچرب، دیابت، پرفشاری خون و چاقی در پی خواهد داشت.
جعفریان ادامه داد: برخی از افراد در وعده سحری، قندهای ساده مانند شربت و مربا زیاد مصرف می كنند كه این كار سبب می شود تا انسولین بدن بیش از حد ترشح شده و فرد حدود ساعات 9 تا 10 صبح بشدت احساس گرسنگی كند.
وی وعده غذایی سحری را معادل ناهار اعلام كرد و گفت: همان چیزهایی مردم در ناهار می خوردند می توانند در وعده سحری هم صرف كنند. توصیه می شود در سحری از غذاها با فیبر بالا مانند نان سبوس دار و حبوبات به همراه سبزیجات استفاده كند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: افراد با رعایت اصول ساده می توانند ماه رمضان را به نحو مطلوب روزه داری كنند و فرصت معنوی این ماه هم بهره مند شوند.
وی به روزه داران توصیه كرد كه وعده های افطار، شام و سحر را طوری تقسیم كند كه خیلی به هم نزدیك نباشد. در وعده افطاری غذای ساده كه شبیه صبحانه، صرف كنند تا برای وعده شام آماده باشند.
جعفریان از روزه داران خواست پس از صرف افطار، مقداری قدم بزنند. روزه داران معمولا در طول روز تحرك بدنی كمی دارند و توصیه می شود پس از مدتی از صرف افطار حدود نیم ساعت قدم بزنند و بعد از آن شام را صرف كند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: وعده شام می تواند مانند روزهای عادی باشد و در این وعده غذایی می تواند از غلات و سبزیجات و استفاده كرد.
وی بر مصرف سبزی و میوه توصیه كرد و گفت: باتوجه به اینكه ماه رمضان در فصل گرم واقع شده است، مصرف سبزی و میوه می تواند آب بدن حفظ كرده و جلوی كم آبی را بگیرد.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار:‌گلشن
۰ نفر