۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 82541761
T T
۰ نفر
فيلم «لحاف چهل تكه» با محوريت قيام گوهرشاد ساخته مي‌شود

تهران - ايرنا - نويسنده و كارگردان فيلم كوتاه «لحاف چهل تكه» گفت: اين فيلم كوتاه برشي از واقعه دوران كشف حجاب در زمان رضاخان و بر اساس يك داستان واقعي ساخته مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، محمدمهدي خالقي درباره ساخت فيلم كوتاه «لحاف چهل تكه» اظهار داشت: اين فيلم كوتاه بيانگر رابطه يك آژان و همسر او است كه زن با اعمال و رفتار شوهرش مخالف است كه در اين ميان يك سري اتفاقاتي روي مي دهد.
وي افزود: فيلمنامه اين اثر را بر اساس خاطره اي از مادربزرگ خودم نوشته ام، البته طرح اوليه كار چند سال قبل تدوين شده بود كه با تشكيل دبيرخانه دائمي واقعه قيام گوهرشاد زيرنظر شهرداري مشهد، طرح خود را به آنها ارائه دادم.
خالقي، فيلم كوتاه «لحاف چهل تكه» را نخستين كار داستاني خود دانست و عنوان گفت: نگارش فيلمنامه و نهايي شدن آن قبل از سال جديد به پايان رسيد؛ البته در سال جاري به دليل موضوع انتخابات، مقداري كار به عقب افتاد اما از حدود 10 روز قبل كار پيش توليد آغاز شده است كه سخت‌ترين بخش كار در اين مرحله انتخاب لوكيشن مناسب براي ساخت فيلم بود.
اين كارگردان با بيان اينكه كار كردن درباره يك موضوع تاريخي بسيار سخت است، ادامه داد: براي انتخاب لوكيشن مناسب چيزي در حدود يك ماه و نيم تلاش كرديم و در اين مسير از شهرك غزالي بازديد كرده و تعدادي از خانه هاي آنجا را هم ديده بوديم اما به دليل برخي از مسائل اجرايي و مالي و همينطور حضور بازيگران اين فيلم در شهر مشهد، تصميم بر اين گرفته شد تا فيلم كوتاه «لحاف چهل تكه» به طور كامل در شهر مشهد ساخته شود.
خالقي گفت: براي آماده كردن اين لوكيشن مجبور شديم يك سري از وسائل مورد نياز را از شهرك غزالي به اينجا بياوريم كه اين لوازم مربوط به دوره رضاخان است.
اين فيلمساز تصريح كرد: با انتخاب هنرپيشه‌ها كه حدود يك ماه پيش نهايي شد، كار ساخت اين فيلم كوتاه را از چهار روز قبل به صورت جدي آغاز كرديم.
وي اظهار داشت: روز گذشته(دوشنبه) نخستين روز فيلمبرداري فيلم كوتاه «لحاف چهل تكه» بود و پيش بيني مي كنيم كار تصويربرداري تا آخر هفته جاري به پايان برسد و اواخر هفته آينده نيز نخستين رافكات كار آماده مي‌شود كه پس از آن هم وارد ساير مراحل آماده سازي اين فيلم خواهيم شد.
خالقي درباره عوامل اين فيلم كوتاه بيان كرد: «حسن چودن» و «روشنك سه قلعه‌گي» بازيگران مرد و زن اصلي فيلم كوتاه «لحاف چهل تكه» هستند و در كنار آنها نيز هنروان ديگري به ايفاي نقش مي پردازند.
كارگردان مستند «پوستين وارونه» در بخش ديگري از سخنانش درباره انگيزه‌اش از ساخت اين اثر توضيح داد: تحولات فرهنگي سال هاي اخير و اين هجمه اي كه رسانه هاي خارجي با پررنگ كردن دوره رضاخان، سعي در تطهير كردن اين دوره و برضد ارزش هاي ديني صورت گرفته و مستندها و برنامه‌هاي فرهنگي - رسانه‌اي فراواني كه توليد شده است، اين ضرورت را ايجاد كرده كه با ساخت فيلم و مستندهايي بخشي از جنايت هاي دوره رضاخان را نشان بدهيم.
خالقي گفت: اطلاعات و آمارهاي مناسب براي ساخت فيلم در خصوص واقعه مسجد گوهرشاد بسيار كم و ناچيز است و به همين دلايل، فيلمسازان هم كمتر به سراغ چنين سوژه‌هايي مي روند و يا اصلا به سمت توليد چنين كارهايي تمايل پيدا نمي‌كنند.
فراهنگ ** 9246 ** خبرنگار: عليرضا مرادي * انتشار: اميد غياثوند