۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82541797
T T
۰ نفر

تاثير روزه داري بر درمان بيماري ها

۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82541797
تاثير روزه داري بر درمان بيماري ها

كرمانشاه- ايرنا- يك متخصص تغذيه تاكيد كرد كه روزه گرفتن براي درمان بسياري از بيماري ها مفيد است و افراد بيمار مي توانند با مشورت پزشك اين فريضه ديني را به جا آورند.

كيانوش همداني روز سه شنبه در گفتگو با ايرنا، اظهار داشت: در اغلب بيماريهايي كه عادات غلط غذايي، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داري مفيد است.
وي با بيان اينكه روزه داري چربي هاي مفيد خون را افزايش مي دهد، افزود: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا بسيار مفيد است و ميزان چربيهاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي كند.
اين كارشناس تغذيه در باره تغذيه در ماه رمضان گفت: بسياري از افراد بر اين باورند كه هنگام سحر بايد غذاهاي پرچرب و پركالري بخورند كه در طول روز احساس گرسنگي نكنند در حالي كه مصرف موادغذايي پرچرب بخصوص در هواي گرم موجب تشنگي شديد و كم آبي بدن مي شود.
همداني به روزه داران توصيه كرد كه در وعده سحري از مواد غذايي پرفيبر همچون ميوه ها و سبزي ها استفاده كنند.
وي ميوه و سبزي را از منابع سرشار فيبر عنوان كرد و اظهارداشت: موادغذايي پرفبير آب زيادي درخود جذب مي كنند كه بدن مي تواند آن را به آهستگي جذب كند و تشنگي ديرتر احساس شود.
اين كارشناس تغذيه با بيان اينكه نبايد در وعده سحري و بخصوص بين غذا آب زياد نوشيد، ادامه: نوشين زياد آب در وعده سحري موجب رقيق شدن شيره معده و آنريم هاي گوارشي مي شود و روند هضم غذا را مختل مي كند.
همداني با تاكيد بر اينكه در وعده سحري بايد از نوشيدن بيش از اندازه چاي اجتناب كرد، گفت: چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني مورد نياز بدن مي شود.
وي افزود: برخلاف تصور برخي افراد، روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود بلكه بدليل افت شديد قند خون در طي روز موجب مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل بيشتري براي خوردن غذاهاي شيرين و چرب پيدا كند كه اين موضوع در نهايت منجر به اضافه وزن و چاقي خواهد شد.
اين كارشناس تغذيه با بيان اينكه نبايد در وعده سحري غذاهاي شيرين را به مقدار زياد مصرف كرد، گفت: مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون مي شوند.
به گفته همداني، مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود.
وي اضافه كرد: از آنجا كه ميوه ها نيز حاوي قندهاي ساده هستند توصيه مي شود در وعده سحري كمتر مصرف شوند و بهتر است مصرف آن ها را به وعده افطار موكول كرد.
7445/8066 خبرنگار: سامان رحمتيان** انتشار دهنده: علي مولوي