۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82541959
T T
۰ نفر
آرايش سياسي منتخبان شوراي پنجم شهرهاي بزرگ 
مازندران / مستقل ها و اصلاح طلبان ؛ پيشتاز

ساري - ايرنا - نامزدهاي غيرسياسي و مستقل در كنار اصلاح طلبان و اعتدال گرايان بيشترين كرسي هاي پنجمين دوره شوراهاي اسلامي در 22 شهر بزرگ استان مازندران را به خود اختصاص داده اند.

بررسي خبرنگاران ايرنا در مازندران نشان مي دهد كه از136 كرسي شوراي شهرهايي كه مركز شهرستان هاي 22 گانه مازندران محسوب مي شوند ، 71 نفر فاقد گرايش سياسي يا مستقل هستند ، 42 نفر گرايش اصلاح طلبانه و اعتدالي دارند و 23 نفر نيز داراي گرايش اصولگرايانه هستند.
در اين جمع بندي اصلاح طلب و اعتدالي به آن دسته از منتخبان گفته مي شود كه از حمايت تمامي يا بخش هايي از تشكل هاي و احزاب حامي دولت برخوردار بودند و اين حمايت را در تبليغات انتخاباتي خود به عنوان برگ برنده اعلام كرده اند .
اصولگرا هم به منتخباني گفته مي شود كه از حمايت تمامي يا بخش هايي از تشكل ها و احزاب اصولگرا برخوردار بودند.
مستقل و غير سياسي به منتخباني گفته مي شود كه آراي خود را مديون هيچ يك از جريان هاي سياسي اصلاح طلب و اصولگرا نيستند و از اين نشان سياسي تبليغاتي براي جمع كردن آراي راي دهندگان استفاده نكردند.
مستقل و غير سياسي بودن در اين تقسيم بندي به معناي بي تفاوتي اين منتخبان نسبت به دو جريان سياسي فعال در كشور شامل اصولگرايان و اصلاح طلبان نيست .
بررسي هاي ميداني خبرنگاران ايرنا نشان مي دهد كه دستكم 70 درصد از منتخباني كه به صورت مستقل و با پوشيده نگه داشتن گرايش سياسي خويش به شوراهاي اسلامي 22 شهر اصلي مازندران راه يافته اند در نگاه به مسايل كلان كشور از جريان سياسي اصلاح طلب و اعتدالگرا حمايت مي كنند ولي با توجه به اثرگذاري مسايل قومي و قبيله اي و همچنين مسايل منطقه اي در انتخابات شوراهاي شهر ، ترجيح داده اند اين ديدگاه خود را پوشيده نگه دارند.
همچنين حدود 20 درصد اين منتخبان در نگاه به مسايل كلان كشور داراي ديدگاه اصولگرائي هستند و 10 درصد ديگر به معناي واقعي افراد غيرسياسي به شمار مي روند و در صورت مواجه شدن با جبر زمانه براي انتخاب يكي از جريان هاي سياسي بر مبناي شرايط زماني و مكاني تصميم گيري مي كنند .
انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهرهاي بزرگ در مازندران تنها انتخاباتي است كه بشدت تحت تاثير جريان هاي سياسي قرار گرفته است و دو جريان اصلاح طلب و اصولگرا را وادار كرد تا در جريان تبليغات انتخاباتي و حتي پيش از آن در حد مقدور در شهرهاي مختلف نامزدهاي مورد حمايت خود را مشخص كنند.
تا پيش از اين ، دو جناج سياسي كشور در جريان تبليغات انتخاباتي حتي در شهرهاي بزرگ و مركز ثقل سياسي استان مانند ساري مواضع خود را نسبت به نامزدها مشخص نمي كردند و تنها پس از اعلام نتايج به عنوان خوشه چين خرمن مناسبات مردم سالارانه خود را سهامدار معرفي مي كردند.
اين نگاه جناح هاي سياسي در دوره هاي گذشته سبب شد تا هنوز هم حدود 51 درصد از منتخبان شوراهاي اسلامي شهرهاي بزرگ مازندران به عنوان افراد مستقل و غيرسياسي شناخته شوند در حالي كه در خوشبينانه ترين حالت تنها 10 درصد منتخبان به معناي واقعي غيرسياسي و مستقل محسوب مي شوند.
** مشت ، نمونه خروار
مازندران 22 شهرستان دارد و در اين گزارش وضعيت منتخبان در شهرهايي كه مركز اين شهرستان ها محسوب مي شوند بررسي شده است .
شوراي اسلامي در چهار شهر بزرگ مازندران 9 كرسي ، 8 شهر داراي هفت كرسي و 10 شهر هم داراي پنج كرسي هاست .
مسايل سياسي و گرايش جناحي بيشترين تاثير را در اين دوره از انتخابات در شهرهاي ، بابل ، آمل ، قائمشهر و ساري نشان داده است كه پارلمان شهري در آنها داراي 9 كرسي بوده است .
اگر اين شهرها را كه تاثير جريان ها و احزاب سياسي در آنها از بيشترين شفافيت برخوردار است مبناي تحليل قرار دهيم ، باز هم اين نتيجه حاصل مي شود كه مستقل ها و اصلاح طلبان بيشترين كرسي ها را از آن خود كردند و اصولگرايان با ناكامي سنگيني مواجه شده اند.
در اين چهار شهر از مجموع 36 كرسي ، اصلاح طلبان 15 كرسي را به دست آوردند ، مستقل ها 18 كرسي را در اختيار گرفته اند و تنها سه كرسي شهرهاي بزرگ مازندران به اصولگرايان رسيده است .
مازندران 22 شهرستان و 58 نقطه شهري دارد كه در اين دوره 316 نفر به عنوان اعضاي اصلي شوراي اسلامي اين شهر انتخاب شدند.
خبرنگار : حسين فلاحتي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6982/1654