۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82543121
T T
۰ نفر
پیشنهاد اتاق اصناف به سازمان امور مالیاتی كشور درباره مالیات واحدهای صنفی در سال 95

تهران- ایرنا- اتاق اصناف ایران امروز (چهارشنبه) در راستای تعاملات بین اصناف و سازمان امور مالیاتی درباره مالیات واحدهای صنفی در سال 1395 پیشنهادهایی به این سازمان ارائه كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اتاق اصناف تهران، «ابراهیم درستی» نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران و نماینده امور مالیاتی اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی كشور پس از تشكیل جلسه فوق العاده كارگروه ویژه بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی كشور گفت: در این جلسه پس از بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی برای مالیات اصناف در سال گذشته، اعضای كارگروه به اتفاق آرا پیشنهاد جدیدی را تصویب كردند كه در راستای تعاملات بین اصناف و سازمان امور مالیاتی كشور به سازمان امور مالیاتی ارائه شد .
نایب رئیس اتاق اصناف تهران تاكید كرد: پیشنهاد اصناف به نفع دولت و اصناف است، زیرا دولت در این پیشنهاد راحت تر و سهل تر به مالیات دست می یابد؛ همچنین از آنجایی كه اعضای كارگروه اصناف همگی از متصدیان صنفی و روسای اتحادیه های صنفی با سوابق اجرایی بسیار زیاد هستند، به نمایندگی از همه اصناف راه حل برون رفت از هر مشكلی را می دانند.
برپایه این گزارش، متن پیشنهادی اتاق اصناف به سازمان امور مالیاتی كشور برای پرداخت مالیات اصناف برای سال 95 به شرح زیر است.
«بنابر اختیار حاصل از ماده 97 قانون مالیات‎های مستقیم مصوب 31 تیرماه سال 94، به امور مالیاتی شهر و استان تهران و اداره های كل امور مالیاتی سایر استان‎ها اجازه داده می‎شود با رعایت موارد زیر، درآمد مشمول مالیات عملكرد سال 1395 به استناد گروه نخست ماده 95 یا برخی از مودیان موضوع (با ماده مذكور) را با نظر مربوط تعیین و مالیات متعلق را كه قطعی خواهد بود وصول كنند.
** شرایط توافق
1-مودیانی كه اظهارنامه مالیاتی عملكرد سال 1395 خود را بصورت الكترونیكی از طریق سامانه عملیات الكترونیكی مودیان به نشانی WWW.TZX.gov.ir ، بخش اظهارنامه الكترونیكی در موعد مقرر قانونی تسلیم كنند، مشمول توافق هستند. ضرورتی به تسلیم پرینت اظهارنامه به صورت كاغذی به اداره های امور مالیاتی نخواهد بود و كد رهگیری دریافتی از سامانه در تاریخ ارسال، به عنوان رسید تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.
** چگونگی تعیین درآمد مشمول مالیات و پرداخت آن
2-میزان مالیات عملكرد سال 1395 اشخاص مذكور به میزان مالیات قطعی شده عملكرد سال 1394 تعیین می‎ شود. در مورد مودیانی كه مالیات عملكرد سال 1394 آنان تا تاریخ تسلیم اظهارنامه قطعی نشده است (به استثناء مودیانی كه پرونده عملكرد سال 1394 آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است)، مالیات قطعی عملكرد سال 1393 آنان با افزایش حداكثر 12 درصد مالیات مبنای توافق قرار گیرد.
3- مودیانی كه در عملكرد سال 1394 همه سال را فعالیت داشته و مشمول مالیات نشده اند، درآمد مشمول مالیات قبل از كسر معافیت سال 1395 آنها با 15 درصد افزایش نسبت به درآمد مشمول مالیات قبل از كسر معافیت سال 1394 تعیین شود.
4- آن دسته از مودیانی كه قادر به پرداخت مالیات خود به صورت یكجا همراه اظهارنامه نیستند، با مراجعه به اداره امور مالیاتی نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات قطعی طی چهارماه در اقساط مساوی حداكثر تا پایان مهرماه سال 1396 اقدام كنند. بدیهی است در صورت پرداخت كل مالیات به همراه اظهارنامه برگ مالیات قطعی مودیان تا حداكثر 15 مرداد ماه سال 1396 صادر خواهد شد.
5- هرگاه اسناد و مدارك مثبتی حاصل از فعالیت كتمان شده مودیان تحصیل شود كه حاكی از اختلاف مالیات مشخصه بیش از پنج درصدی مالیات مورد توافق باشد، مالیات ما‎ به‎التفاوت در صورتی‎ كه بیش از 2 میلیون ریال باشد با رعایت مقررات مطالبه خواهد شد.

** سایر موارد
6- هرگاه درآمد مشمول مالیات یا مالیات عملكرد سال 1394 یا 1393 صاحبان مشاغل حسب مورد با توجه به فعالیت مودی برای بخشی از سال مذكور بوده باشد، در این صورت باید درآمد مشمول مالیات برای یك سال تمام محاسبه و پس از تعیین مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات (برای پرونده‎های معاف) و مالیات مذكور (برای سایر پرونده‎ها) مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
7- در مشاركت مدنی، مودیانی كه نسبت مالكیت آنها نسبت به سال 1394 یا 1393 حسب مورد تغییر داشته باشد، ابتدا باید مالیات یا درآمد مشمول مالیات عملكرد سال مذكور با احتساب تغییر مالكیت محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.
8- مودیانی كه درآمد مشمول مالیات عملكرد سال 1394 یا 1393 آنان حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد 137 و 172 قانون مالیات‎های مستقیم یا ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه محاسبه شده باشد، ابتدا باید درآمد مشمول مالیات و مالیات آن بدون اعمال مقررات مذكور محاسبه و سپس مبنای توافق عملكرد سال 95 قرار گیرد.
9 - مودیانی كه با وجود تكلیف قانونی بنا به دلایل متعدد از جمله نبود زیرساخت‎های موجود و عدم امكان نصب سامانه صندوق فروش تا زمان صدور این توافق‎نامه موفق به خرید و نصب و راه‎اندازی سامانه صندوق فروش (صندوق مكانیزه فروش و تجهیزات مشابه) نشده‎اند، هرگونه اقدامی در این زمینه منوط به تصویب و ابلاغ آیین‎نامه اجرایی جدید آن از طرف هیات محترم وزیران شود و این گونه مودیان مشمول توافق خواهند بود و مالیات عملكرد سال 1395 آنان با رعایت این دستورالعمل مورد مطالبه و قطعیت قرار گیرد.
10- برای حسن اجرای این دستورالعمل، كارگروهی متشكل از نمایندگان اتاق اصناف و رئیس اتحادیه ذیربط و مدیر كل امور مالیاتی یا نماینده تام الاختیار ایشان تشكیل می شود تا نسبت به رفع مشكلات (موانع اجرایی احتمالی) اقدام شود.
11-اداره های كل امور مالیاتی هر ماه و به صورت منظم و مستمر گزارشی از روند اجرای دستورالعمل به معاونت مالیات‌های مستقیم و اتاق اصناف ارائه كنند تا نظارت تام و تمام بر روند موجود، حاصل شود.
به گزارش ایرنا، پیشتر «یسدكامل تقوی نژاد» معاون وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی كشور اعلام كرده بود، در سال 95 مالیات یك میلیون و 700 هزار نفر از اصناف بر اساس نامه خوداظهاری وصول شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 **1561** تنظیم كننده: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر