۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82543229
T T
۰ نفر
دبیر شورای عالی امنیت ملی: تروریسم در راس تهدیدهای جهانی است

مسكو - ایرنا - علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با سخنرانی در هشتمین نشست مقامات عالی امنیتی ۹۵ كشور از پنج قاره جهان، تهدید تروریسم را همچنان در رأس تهدیدات امنیتی جامعه جهانی عنوان كرد.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: اگر چه قدرتمندترین گروه تروریستی یعنی داعش در طی دو سال اخیر روند رو به اضمحلالی داشته و اكثر مناطق تحت تصرف خود در عراق و بسیاری از مناطق تحت كنترل در سوریه را از دست داده است، اما این به مفهوم كاهش تهدید تروریستی در جهان نیست.
شمخانی با بیان اینكه شكل، ماهیت و جغرافیای تروریسم دچار تغییر و تحول خواهد شد به بهره گیری شبكه تروریسم از زیرساختهای ارتباطات جهانی برای جذب،سازماندهی،آموزش و هدایت عناصر تروریست در كشورهای مختلف اشاره كرد و افزود: توسعه ظرفیتهای سایبری و استفاده از ان برای افزایش پراكنش و اثر گذاری فعالیتهای تروریستی، تهدیدی بسیار خطرناك و نیازمند عزم جهانی برای محدود سازی و مقابله موثر با ابعاد و شیوه های نوین ان است .
شمخانی با اشاره به تاثیر گذاری شكست نظامی تروریسم بر تحول در شیوه ها ،ماهیت و ابعاد اقدامات تروریستی افزود: تجارب چند ساله جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات نظامی،امنیتی و سایبری تروریسم می تواند نقش مهمی در تكمیل برنامه های جهانی برای مقابله با تروریسم داشته باشد.
جذب و هدایت عناصر تروریست و جنگجویان خارجی از طریق شبكه اینترنت توسط داعش و جبهه النصره، ارتباط مستقیمی با توسعه موقعیت این گروهها وتسخیر سرزمینهای مختلف درعراق و سوریه داشته است
وی ادامه داد، هرگاه داعش موفق به پیشروی در تصرف مناطق بیشتری می شد، سیل عناصر جدیدی از تروریست ها برای پیوستن به داعش شكل می گرفت و متقابلا هرگاه این تغییرات به زیان داعش رقم می خورد، روند جذب كاهش و یا متوقف می شد لذا این تجربه به ما آموخت كه اسطوره سازی از قدرت تروریستی داعش كه فضای سایبری نقش اثر گداری در ان داشته است باید سریع تر شكسته شود.
امیر دریابان شمخانی تصریح كرد؛ ریشه كنی تفكر تروریستی مستلزم از بین بردن زمینه های آن و اصلاح تفكرات انحرافی و افراطی است. از یك سو، باید كانون های تولید و ترویج و نشر تفكرات تروریستی را نشانه روی كنیم و آن را بخشكانیم و از سوی دیگر باید زمینه ها و عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تكنولوژیكی آن را از بین برده و راه بازگشت و اصلاح عناصر فریب خورده را ایجاد و تقویت نماییم.
نماینده مقام معظم رهبری وصول به یك درك مشترك و سیاست صحیح و جامع و همكاری دسته جمعی برای مقابله با پدیده تروریسم را حائز اهمیت دانست و تاكید كرد؛ این نشست فرصت مغتنمی برای تبادل تجربیات و ممانعت از ارائه آدرس ها و تحلیل های انحرافی توسط كشورهای حامی تروریسم است.
شمخانی خاطر نشان ساخت، داعش به سیستم های پیشرفته ارتباطاتی بر بستر سایبری، سلاح های پیشرفته نظامی و سلاح های كشتار جمعی دست یافته است كه این موضوع به دلیل رفتار دوگانه و چندگانه برخی دولت های بد سابقه در حمایت از گروههای تروریستی رخ داده است.
وی افزود؛ سلاح هایی كه امروزه توسط داعش و النصره و جریان های تروریستی مرتبط با آن ها استفاده می شود، از سلاح های در اختیار ارتش سوریه و عراق پیشرفته تر است و این سلاح های اهدائی عمدتاً توسط برخی قدرت ها به گروه هایی تحت عنوان معارضه معتدل ارائه شده و سپس به دیگر تروریست ها واگذار می شود.
وی با اشاره به اینكه یك سازمان تروریستی بدون حمایت خارجی نمی تواند برای مدت طولانی دوام و حیات داشته باشد تاكید كرد؛ سازمان تروریستی نیاز به منابع تغذیه مالی، تجهیزاتی و تسلیحاتی، ارتباطاتی و تبلیغاتی و مسیر امن تردد و جذب نیرو دارد و متاسفانه برخی از دولت ها به صورت مستقیم و یا از طریق سازمان های پوششی، نیاز گروه های تروریستی را تامین می نمایند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت؛ برخی كشورها مدعی استقلال و حاكمیت ملی و تمامیت ارضی و مرزهای شناخته شده بین المللی هستند اما صحنه میدانی حكایت دیگری را روایت می كند و این اصول شناخته شده از سدی انان به راحتی زیر پا گذاشته شده و واكنش متناسبی هم در سطح بین المللی دیده نمی شود.
امیر دریابان علی شمخانی ورود مستشاری نظامی ایران به عراق در مبارزه با تروریسم را به درخواست دولت این كشور دانست و خاطر نشان كرد؛ همكاری مشترك ایران و ارتش روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه نیز به درخواست دولت این كشور صورت گرفته است و نتیجه آن وارد كردن خسارت سنگین به تروریست ها، جداسازی صف مسلحین سوری از گروه های تروریستی و برقراری آتش بس با آنها بوده است و این مسیر ادامه خواهد داشت.
وی مداخله و تجاوز نظامی به شمال عراق و اشغال شمال و شرق و جنوب سوریه را با زیرپا گذاشتن اصول شناخته شده نظام بین الملل و تضعیف حاكمیت ملی این كشورها عنوان كردوگفت؛ نتایج تجاوز آمریكا و برخی از همپیمانانش به عراق و افغانستان و لیبی و اخیراً هم به یمن و سوریه، در معرض قضاوت شما مسئولان عالی امنیتی است.
وی با انتقاد از عملكرد ضعیف سازمان ملل برای حل بحران های منطقه، خواستار پایان دادن به سیاست های شكست خورده و خطرناك برخی دولت ها در سوریه، عراق، افغانستان و یمن شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود؛ اگر راه حل سیاسی برای بحران های منطقه دنبال نشود و بر طبل جنگ كوبیده شود، حاكمیت های ملی تضعیف شوند و خلأ حاكمیتی صورت می گیرد كه طی آن بسترهای مناسبی برای فراخوانی هسته های خفته تروریستی به این مناطق، ایجاد می شود.
علی شمخانی با اشاره به اینكه بزرگترین مسئولیت ما، برقراری صلح و امنیت با پیشگیری و مقابله با هر نوع تهدیدی است كه جان انسان ها و امنیت و ثبات كشورهایمان را نشانه رفته است تاكید كرد؛ ما همانطور كه باید با تروریست ها بجنگیم، درقبال نجات افرادی كه در دام ایدئولوژی شیطانی تروریست ها گرفتار شده اند هم مسئولیت داریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت؛ آنچه امروز در سیاست دولت عراق در آزادسازی موصل و یا در سیاست دولت سوریه در حلب مشاهده می شود رعایت اصل حداقل خسارت ممكن برای غیرنظامیان و وادارسازی مسلحین به آتش بس است و نه گرفتن تلفات بیشتر كه نمونه هایی از حاكمیت ارزش های انسانی و دینی در مسیر مبارزه با تروریسم است.
محورهای این نشست سه روزه، امنیت اطلاعاتی و سایبری، بررسی تهدیدها و چالش های منطقه ای و جهانی، مقابله با پدیده های بحران ساز در این زمینه ها و شكل گیری راهكارهای مقابله با آنها از جمله در قالب همگرایی كشورها و اجرای سیاست های مشترك است.
شمخانی كه دیروز در راس یك هیات وارد مسكو شد با نیكلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز دیدار و گفت وگو كرد و طرفین در این نشست كه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اجرای توافق های امنیتی بین دو كشور را ضروری خواندند.
همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی با پاتروشف همتای روس، منگ جیا ژو رئیس شورای مركزی سیاسی و امور حقوقی و مشاور امنیت ملی چین و حنیف اتمر مشاور رئیس جمهوری افغانستان در امور امنیتی دیدار و مذاكره كرد.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا