شرط ایران برای از سرگیری واردات گاز از تركمنستان/به دیوان داوری بین المللی شكایت می كنیم

تهران - ایرنا - معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینكه اگر تركمنستان قیمت گاز را در آینده پایین بیاورد، از این كشور گاز می خریم، اعلام كرد: در صورت موافقت نكردن عشق آباد با درخواست های ما، از اقدام این كشور در قطع گاز، به دیوان داوری بین المللی شكایت می كنیم.

حمیدرضا عراقی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره اختلاف گازی با تركمنستان و ارجاع به دیوان داوری بین المللی افزود: مقدمات كار را برای ارجاع به دیوان داوری آماده می كنیم.
مدیرعامل شركت ملی گاز ادامه داد: اگر آنها درباره مطالبی كه داریم، حاضر به مذاكره شوند و مسایل ما را بپذیرند، به دیوان داوری نمی رویم اما اگر نپذیرند، موضوع به دیوان داوری ارجاع داده می شود.
عراقی درباره دریافت جریمه از تركمنستان بابت قطع یكباره گاز در فصل زمستان نیز گفت: ادعای خود را در این باره مطرح كرده ایم.
مدیرعامل شركت ملی گاز درباره رقم جریمه افزود: رقم آن را اكنون نمی شود اعلام كرد.
وی درباره درخواست تركمنستان برای از سرگیری صادرات گاز به ایران گفت: با آنها قرارداد داریم، اگر در آینده قیمت را پایین بیاورند حتما از آنها گاز می خریم.
معاون وزیر نفت یادآور شد: البته اكنون سواپ گاز تركمنستان به جمهوری آذربایجان در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، شركت «تركمن گاز» در دی سال گذشته، برخلاف قرارداد، به یكباره، صادرات گاز را به ایران متوقف كرد. میزان گاز صادراتی این كشور به ایران روزانه حدود پنج میلیون مترمكعب بوده است.
شركت «تركمن گاز» در حالی خواستار طلب 1.8 میلیارد دلاری از شركت ملی گاز ایران بابت صادرات در سال های 1386 و 1387 شده كه تهران آن را قبول ندارد و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.
در دی سال 1386 كه سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از 20 استان كشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند، «تركمن گاز» با سوءاستفاده از این فرصت اعلام كرد قیمت گاز صادراتی خود به ایران را 9 برابر بالا برده و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمكعب به 360 دلار افزایش می دهد.
دولت وقت ایران، به هر دلیلی در آن مقطع زمانی با این درخواست موافقت كرد و بدین ترتیب براساس محاسبات تركمن ها، طلبی حدود 1.8 میلیارد دلار به حساب ایران نوشته می شود. البته با گذشت زمان و پس از افت قیمت گاز در بازارهای جهانی، قیمت گاز صادراتی این كشور به ایران كاهش می یابد كه همچنان ادامه دارد.
زمانی كه ایران آماده پرداخت بدهی گازی می شود، تحریم ها شدت یافته و مراودات بانكی قطع می شود و بدین ترتیب روند پرداخت بدهی به این كشور بلاتكلیف باقی می ماند.
پس از استقرار دولت یازدهم، ایران به صورت ماهانه اقدام به تسویه بدهی گازی خود با تركمنستان كرده و بنابراین مبلغ دیگری به این طلب افزوده نشد.
ایران گرچه گاز بخشی از استان های شمالی و شمال شرقی را از محل واردات گاز از تركمنستان تامین می كرد، اما به گاز این كشور وابسته نیست به طوری كه اكنون گاز این مناطق توسط منابع داخلی در حال تامین است.
قرار است با راه اندازی خط لوله نكا به دامغان در فصل تابستان، مشكل كمبود و افت فشار گاز در استان های شمالی برای همیشه رفع شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022**1561** خبرنگار: میثم طاهری**انتشار: مژگان توانا
۰ نفر