۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82545916
T T
۰ نفر

اخذ رای الكترونیكی، ضرورتی كه باید تكرار شود

۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82545916
اخذ رای الكترونیكی، ضرورتی كه باید تكرار شود

تهران- ایرنا- صف های طولانی، كمبود یا دیر رسیدن تعرفه، آرای باطله، مبهم و ناخوانا مواردی است كه در رای گیری الكترونیكی به پایان می رسد. حال كه بیش از 9 هزار و 700 شعبه در انتخابات اخیر از این سیستم استفاده كردند؛ تفاهم برای الكترونیكی كردن انتخابات ها ضرورتی است كه باید تكرار شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، برگزاری انتخابات با چنین شیوه ای قطعا می تواند علاوه بر افزایش سرعت اخذ رای، صحت و سلامت هرچه بیشتر انتخابات را تضمین كند.
همچنین انتخابات الكترونیك هزینه‌ های جانبی مانند چاپ تعرفه و عوامل انسانی كه تا چند روز پس از انتخابات در شعبه درگیر شمارش آرا هستند را كاهش می‌ دهد و نتایج انتخابات در كمترین زمان اعلام می شود.
انتخابات تمام الكترونیكی برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران با موافقت شورای نگهبان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 1390 در 14 حوزه انتخابیه اجرایی شد كه تجربه بسیار موفقی بود و این انتخابات بدون هیچ شبهه ای برگزار شد.
پس از برگزاری این انتخابات، وزارت كشور با استفاده از تجربه و نظرات صاحب‌ نظران شورای نگهبان نسبت به با كیفیت تر كردن تجهیزات دستگاه های اخذ رای الكترونیكی اقدام كرد و آماده برگزاری انتخابات تمام الكترونیكی در بیش از یك سوم شعب اخذ رای در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بود كه برخلاف اصرار این وزارتخانه شورای نگهبان پس از ماه ها كش و قوس و بحث و بررسی برای برگزاری انتخابات به این شیوه رضایت نداد.
اما هیات مركزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با بررسی این شیوه از اخذ رای با برگزاری انتخابات تمام الكترونیكی در 140 شهر كشور در 28 استان موافقت كرد.
در انتخابات اخیر از میان 25 فرآیند برای برگزاری انتخابات 24 فرآیند در تمام انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، الكترونیكی بود و تنها فرآیند اخذ و شمارش به صورت تمام الكترونیكی فراگیر نبود.
اخذ و شمارش آرا تنها در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و آن هم در 140 شهر در 9 هزار و 700 شعبه اجرایی شد كه حدود هشت میلیون و 145هزار و 590 نفر رای خود را به صورت الكترونیكی به صندوق انداختند.
تجمیع آرا در این شهرها به واسطه الكترونیكی بودن اخذ رای در كمترین زمان انجام شد به طوری كه در یكی از شهرها نتیجه انتخابات حدود 20 دقیقه مشخص شد.
در هیچكدام از شهرهایی كه انتخابات تمام الكترونیكی در آنجا برگزار شد هیچ شعبه ای به دلیل نقص فنی دچار اختلال نشد.
در تمامی انتخابات اخیر فرآیند احراز هویت رای دهندگان به صورت الكترونیكی بود كه این اقدام باعث شد دیگر اخذ رای با شناسنامه فوت شدگان یا رای تكراری توسط برخی افراد را نداشته باشیم.
رییس كمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات كشور در خصوص میزان موفقیت دستگاه های اخذ رای الكترونیكی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: اخذ رای الكترونیكی در 140 شهر به صورت موفق و بدون هیچ مشكلی صورت گرفته است.
امیر شجاعان افزود: در هیچ شعبه ای به دلیل نقص فنی دچار اختلال نشدیم، تنها در بوشهر به دلیل ازدحام جمعیت آن هم به دلیل گرمای هوا و حضور مردم در ساعات پایانی رای گیری، مجبور به اضافه كردن صندوق های دستی در كنار دستگاه های اخذ رای الكترونیكی شدیم.
وی ادامه داد: در 43 شهر از 140 شهر در 30 دقیقه نخست نتایج اعلام و آرا مشخص شد و در دو ساعت نخست نیز این 43 شهر به 104 شهر رسید و نتایج مابقی نیز به مرور اعلام شد.
رییس مركز توسعه الكترونیك، فناوری اطلاعات و آمار وزارت كشور گفت: در تخلیه الكترونیكی نتایج آرا از صندوق ها در 99.5 درصد شعب كاملا موفق عمل كردیم و توانستیم آرا را به صورت الكترونیكی استخراج و به پایگاه داده وزارت كشور ارائه كنیم و تنها در نیم درصد شعبه ها آرای چاپ شده شمارش شد.
شجاعان با تاكید بر اینكه اخذ و شمارش آرا در انتخابات اخیر نسبت به سال 1390 موفق تر بود، افزود: بسیاری از مشكلاتی كه امروز در خصوص آرا از جمله بحث كمبود تعرفه ها و ناخوانا بودن رای ها و مشكلات حوزه تجمیع وجود دارد با گسترش دستگاه های الكترونیكی اخذ و شمارش آرا برطرف می شود و این یك ضرورت است كه باید به سمت اجرایی شدن آن حركت كنیم.
وی ادامه داد: در اخذ رای به شیوه الكترونیكی هیچ گاه مشكل كمبود تعرفه وجود ندارد چون تعرفه ها به صورت الكترونیكی صادر می شود، از طرفی در این شیوه هر تعرفه برای هر كد ملی صادر می شود و اینجور نیست كه كسی بتواند تعرفه بیشتری توزیع كند.
رییس كمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات كشور گفت: رای گیری با دستگاه های اخذ رای الكترونیكی خطاهای شمارش را به صفر می رساند و آرای مخدوش و باطله از بین خواهد رفت.
شجاعان افزود: ناخوانا بودن رای در شیوه اخذ رای الكترونیكی از بین می رود و آرای استخراج شده با آرای هیات نظارت یكسان است چون خطای اپراتوری را نداریم.
همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور در روز آغاز انتخابات 29 اردیبهشت ماه بر این نكته تاكید كرد كه امیدواریم برگزاری انتخابات تمام الكترونیكی در 140 شهر آزمونی برای شورای نگهبان باشد تا نسبت به دستگاه های اخذ رای الكترونیكی اطمینان لازم را پیدا كند و در انتخابات آینده شاهد برگزاری انتخابات به این شیوه باشیم.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید از ستاد انتخابات كشور با اشاره به برگزاری انتخابات الكترونیكی در 140 شهر كشور گفت: امیدواریم شورای نگهبان و وزارت كشور در آینده برای استفاده از سیستم مكانیزه اخذ رای به نتیجه برسند چون در شعب اخذ رای كه دارای این سیستم هستند سرعت عمل وجود دارد و ازدحام نداریم.
فرهاد تجری سخنگوی هیات مركزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی نیز در این زمینه گفت: اخذ و شمارش رای به صورت الكترونیكی در 140 شهر تجربه بسیار خوبی بود كه در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی آن را برگزار كردیم.
وی افزود: 99 درصد از شركت‌ كنندگان از برگزاری انتخابات به صورت تمام الكترونیكی در این شهرها اعلام رضایت كردند اما چون یك مقداری با عدم آگاهی مردم نسبت به نحوه استفاده از سیستم ‌ها مواجه شدیم و اینكه احراز هویت همه رای دهندگان به صورت آنلاین باید تایید می‌شد، موجب شد كه استفاده از سیستم الكترونیكی كمی زمان ‌بر شود.
با وجود اینكه دو تجربه موفق در برگزاری انتخابات به صورت تمام الكترونیكی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و مردم نیز بیش از پیش از تكنولوژی های نوین در زندگی روزمره استفاده می كنند به گونه ای كه امروزه استفاده از اینترنت تقریبا در كل كشور رایج شده است؛ ضرورت دارد تا دستگاه ها و نهادهای متولی امر انتخابات چه در حوزه نظارت، چه در حوزه اجرا و چه در حوزه قانون گذاری اهتمام و توجه ویژه ای به این مساله داشته باشند تا در انتخابات آینده گستره جغرافیایی برگزاری انتخابات به این شیوه افزایش و ابهامات پیرامون آن كاهش یابد.
سیام*9254**1429
خبرنگار: سجاد خسروانیان**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر