۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82546272
T T
۰ نفر
روسيه پايگاه نظامي خود در تاجيكستان را به پهپاد مجهز مي كند

تهران - ايرنا - روسيه قصد دارد بزرگترين پايگاه نظامي خود در تاجيكستان را تا آخر امسال به هواپيماهاي بدون سرنشين مجهز كند موضوعي كه تحليلگران پيام آن را حاكي از ادامه‌ حضور طولاني روسيه در تاجيكستان و منطقه آسياي ميانه مي دانند.

به گزارش روز چهارشنبه رسانه هاي محلي «ولاديمير زرودنيتسكي»، فرمانده نيروهاي نظامي منطقه مركزي روسيه، به خبرگزاري 'اينترفكس' گفت، اين پايگاه همچنين مجموعه اي از سلاحهاي روز معروف به ايلران (Eleron ) و اورلند (Orland) همراه با سيستم پرتاب موشكهاي موسوم به «اوراگن» دريافت كرده است.
اين مقام نظامي روسيه به طور دقيق نگفته است كه چه تعداد هواپيماهاي بدون سرنشين براي براي پايگاه 201 تامين خواهد شد.
كارشناسان تاجيك مي گويند اين تصميم روسيه بيانگر ادامه‌ حضور بيشتر اين قدرت در آسياي مركزي است و انديشه خارج شدن از منطقه را در سر ندارد.
آنها، دليل تقويت پايگاه جنگي روسيه در تاجيكستان را به افزايش ناامني در منطقه و تهديدهاي احتمالي از افغانستان ربط داده‌اند.
«ويكتار ليتاوكين»، كارشناس مسائل نظامي روسيه در اين زمينه گفت: 'وضعيت در افغانستان ناآرام است و احتمال ورود گروههاي تروريستي داعش القاعده ديگر گروههاي تروريستي و افراطي از اين كشور به خاك تاجيكستان وجود دارد. اين امر، ممكن است، سبب برهم خوردن ثبات در تاجيكستان شود. از اين لحاظ، روسيه هم پايگاه نظامي 201 و هم نيروهاي مسلح تاجيكستان را تحكيم مي‌كند.»
به گفته ليتاوكين، به همين منظور روسيه در كنار ارسال هواپيماهاي بدون سرنشين به پايگاه نظامي خود در تاجيكستان ، سيستم پرتاب موشكهاي موسوم به اوراگن را انتقال خواهد داد. اين سيستم جنگي همه گونه هدف را در مسافت 35 كيلومتر را نابود ساخته و به دليل قدرت بالاي مانور و به حالت جنگي آمدن سريع براي مناطق كوهستاني تاجيكستان مناسب است.
قرار است از 30 مي(9 خرداد) تا يك ژوئن (11 خرداد) يك رزمايش جنگي در رزمايشگاهاي «حربميدان» و «لاهور» تاجيكستان با حضور نيروهاي كشورهاي عضو اتحاد دولتهاي مستقل برگزار شود.
به اعتقاد «ميرهت شريفجان»، تحليلگر مسائل آسياي مركزي، تجهيز پايگاه 201 با سلاحهاي جديد جنگي تحولي خيلي مهم است؛ اين موضوع پيام جدي روسيه در مورد ادامه‌ حضورش در آسياي مركزي است و بيانگر آن است، كه انديشه خارج شدن از منطقه را در سر ندارد.
پايگاه 201 روسيه، با حدود هفت هزار نيرو ،بزرگترين واحد نظامي روسيه در خارج از اين كشور در يك منطقه خشك است.
آساق**1663**خسرو حسيني** انتشار دهنده : مريم شفيعي