۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 82548066
T T
۰ نفر

بانوان نیمه پنهان صنعت گردشگری ایران

۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 82548066
بانوان نیمه پنهان صنعت گردشگری ایران

ارومیه- ایرنا- مشاركت زنان در فعالیت های اقتصادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سایه برخورداری آنان از امنیت اجتماعی با افزایش چشمگیری مواجه شده است اما همچنان توانمندی های قابل توجه این قشر میلیونی را می توان ظرفیتی مغفول برای توسعه روزافزون صنعت گردشگری یا صادرات نامرئی دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از رئیس اداره كارآفرینی و اشتغالزایی سازمان میراث فرهنگی كشور بین 60 تا 70 درصد از كل فعالان عرصه گردشگری جهان را بانوان تشكیل داده اند تا صادرات نامرئی بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را در دست بگیرد.
صنعت گردشگری در یك دهه اخیر آنچنان به حضور این گروه وابسته شده كه سازمان جهانی گردشگری در سال 2010 میلادی آماری در زمینه حضور شگفت انگیز زنان شاغل در این صنعت منتشر كرده است تا نقش پررنگ بانوان در این زمینه بار دیگر مورد تاكید قرار گیرد.
بر اساس این آمار كه از بررسی فعالیت های بانوان در بیشتر كشورهای در حال توسعه جهان به دست آمده است، زنان در مبحث مدیریتی بسیار تواناتر از مردان عمل كرده و در مبحث حقوق و دستمزد تقریبا بین 15 تا 20 درصد ارزان‌تر از مردان كار می‌كنند.
مهم‌ترین آمار مربوط به 2 برابر بودن كار آفرینان زن در این صنعت است و جالب‌تر اینكه یك پنجم وزیران و مسئولان رده بالای گردشگری در منطقه مورد بررسی را بانوان تشكیل می‌دادند.
وجود یك بانو در راس سازمان میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در دولت یازدهم نیز نویدبخش بهره مندی حداكثری از ظرفیت بانوان كارآفرین در این صنعت است و در زمان حاضر و به گفته مسئولان 166 بانوی سرمایه گذار در حوزه سرمایه گذاری گردشگری در كشور فعالیت های مثبت و موثری دارند.
بانوی موفق و سرمایه گذار در حوزه گردشگری ورزشی بانوان با اشاره به نقش زنان در تولید ثروت به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، گفت: با توجه به روحیه ذاتی بانوان و مدیریت دقیق‌تر آنان، جای تردید نیست كه این گروه نسبت به مردان در این حرفه و صنعت موفق‌تر خواهند بود و گردشگری می‌تواند روی نیروی انسانی بانوان برای پیشرفت حساب باز كند.
رقیه حاتمی پور كه مبتكر رالی گردشگری بانوان ایران در سال 92 است، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم شاهد حضور گسترده بانوان در سطوح مختلف این سازمان دولتی بوده كه بیانگر توانایی بانوان در رونق صنعت گردشگری است.
به گفته وی هم اكنون تعداد گردشگران زن در كشورمان بنا به دلایل متعددی معدود بوده و هنوز به جایگاه مناسب خود نرسیده است و این در حالی است كه بسیاری از كشورها با توجه به تعداد بالای زنان گردشگر در دهكده جهانی سعی كرده‌اند تا شرایط بسیار اختصاصی برای بانوان فراهم كنند و از درآمد حضور این گروه در داخل مرزهایشان نیز بهره‌مند شوند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ماكو به توسعه فعالیت های اقتصادی بانوان در دولت یازدهم اشاره كرد و افزود: برنامه ریزی منسجم برای تحقق جایگاه بانوان سرمایه گذار در توسعه و اشتغال زایی در صنعت گردشگری اجتناب ناپذیر است.
سونیا پوریامین حضور بانوان توانمند منطقه آزاد ماكو در نمایشگاه توانمندی های بانوان این منطقه را یادآور شد و بیان كرد: تولید و اشتغال با كمك بانوان امكان پذیر است و با توجه به اینكه صنعت گردشگری، صنعتی ظریف و حساس است باید از ظرفیت های بانوان در این زمینه به خوبی استفاده شود.
وی ادامه داد: حضور مستمر زنان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط از جمله تولید پوشاك، صنایع غذایی و... زمینه ساز فعالیت های نو و همچنین ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است.
یك كارشناس ارشد حقوق نیز نسبت به توانمندی های زنان در توسعه گردشگری از زاویه حقوق شهروندی سخن گفت و ادامه داد: در صورت آشنایی بانوان با حقوق شهروندی، این قشر توانمند به كارآفرینان موفقی در عرصه های مختلف و به ویژه بخش گردشگری تبدیل می شوند.
پریا ولی زاده افزود: آگاهی و پویایی بانوان در سایه تحقق حقوق شهروندی افزایش می یابد و آنان را به فعالیت های مستمر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سوق می دهد.
مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی نیز معتقد است كه منطقه آزاد ماكو با داشتن مناطق بكر گردشگری، در جذب گردشگران ماجراجو و رونق طبیعت گردی، آینده روشنی دارد و بانوان فعال در زمینه گردشگری می توانند در مسیر این افق روشن قرار بگیرند.
شهلا تاج فر افزود: با حمایت های دكتر روحانی تعداد تشكل های مردمی بانوان برای كارآفرینی رو به گسترش است و از لحاظ تعداد 80 درصد افزایش یافته است.
وی در مورد اشتغال زایی جوانان و به خصوص بانوان افزود: رویكرد دفتر امور بانوان پیش از این حمایتی بوده اما در زمان حاضر به توان افزایی و مهارت افزایی تغییر یافته است كه رویكردی اقتصادی در راستای منویات رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
بانوی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با تاكید بر ارتقای سطح دانش بانوان در حوزه گردشگری، گفت: جذب سرمایه گذار از كشورهای دیگر و تبادل تجربه ها و رفع مسائل و مشكلات فعالان در بخش گردشگری باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
فاطمه قنبرپور افزود: به عنوان یك كارآفرین و سرمایه گذار در منطقه آزاد ماكو، توصیه می كنم تا بانوان توانایی هایشان را در حوزه گردشگری و صنایع دستی به كار بگیرند و مسیر موفقیت را با اطمینان طی كنند.
به گفته رئیس اداره كارآفرینی و اشتغالزایی سازمان میراث فرهنگی كشور نیز انجمن بانوان حامی توسعه صنعت گردشگری ایران با توجه به نیاز فعلی جامعه، پس از بررسی های فراوان برای شناسایی بانوان سرمایه گذار و فعال در همه بخش های مرتبط با صنعت گردشگری شكل گرفته و اكنون پس از گذشت یك سال، جلسه های این انجمن در بیش از 20 استان كشور تشكیل شده است.
فرشته نویم با اشاره به اینكه این انجمن تاكنون 170 نفر عضو گرفته است، بیان كرد: مراحل اولیه ثبت این انجمن طی شده ولی جذب بانوان توانمند در سراسر ایران مورد توجه است.
وی در خصوص اهداف انجمن بانوان حامی توسعه صنعت گردشگری ایران اظهار كرد: این انجمن با هدف برندسازی، دیدن تمام لایه های صنعت گردشگری و صنایع دستی و همكاری و همراهی بانوان كشور با یكدیگر تشكیل شده و تا كنون در نزدیك كردن بانوان فعال كشور به یكدیگر بسیار موفق بوده است.
به گزارش ایرنا صنعت گردشگری یا صادرات نامرئی پس از صنایع نفت و خودروسازی به سومین صنعت درآمدزای جهان تبدیل شده است و از نظر اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، كاهش بیكاری و افزایش درآمد می‌شود.
7125/ 3072
** گزارش از طاهره نوید آرین انتشار دهنده: علیرضا فولادی
۰ نفر