۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82549416
T T
۰ نفر

احياي توليد نفت ايران بعد از 9 سال

۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82549416
احياي توليد نفت ايران بعد از 9 سال

تهران - ايرنا- پايگاه خبري خبرآنلاين نوشت: به دنبال توافق برجام و بازپس گيري سهم ايران از بازارهاي از دست رفته،توليد نفت ايران به چهار ميليون بشكه در روز نزديك شد؛حالا هدف‌گذاري ها براي تحقق 5 ميليون بشكه در روز سوق يافته است.

در ادامه اين نوشتار آمده است: آخرين آمارهاي ارائه شده از سوي بانك مركزي نشان مي دهد در پايان پاييز سال گذشته ميزان توليد نفت به سه ميليون و 963 هزار بشكه در روز رسيد. افزايش توليد نفت در پاييز سال گذشته برابر با 8.9 درصد برآورد شده است. در حالي توليد نفت ايران بار ديگر به چهار ميليون بشكه در روز نزديك شده است كه 9 سال است حجم توليد نفت ايران نتوانسته است به چهار ميليون بشكه نفت در روز برسد.

ايران در سال 1384 روزانه چهار ميليون و 106 هزار بشكه نفت توليد مي كرد اما با آغاز دولت نهم ، روندي كاهشي بر ميزان توليد نفت ايران حكمفرما شد به طوري كه در پايان دولت دهم ، توليد نفت ايران به 3 ميليون و 481 هزار بشكه در روز رسيده بود.

در حال حاضر ايران توانسته است به توليد 3 ميليون و 963 هزار بشكه در روز دست يابد اين در حالي است كه پيش از اين در آغاز فعاليت دولت يازدهم ميزان توليد نفت با سه ميليون و 481 هزار بشكه در روز برابر بود.

تشديد تحريم هاي غرب و كشيده شدن پاي تحريم به فروش نفت سبب شد در سال 1393 نيز ميزان توليد نفت ايران كاهش يابد و به حدود سه ميليون و 63 هزار بشكه در روز برسد . با اين حال با امضاي برجام ، موقعيت صنعت نفت در ايران متفاوت شد و در مدت زماني كوتاه ايران توانست نسبت به بازپس گيري بازارهاي از دست رفته خود اقدام نمايد.

ايران در دهه هشتاد تنها سه سال شاهد توليد چهار ميليون بشكه اي نفت در هر روز بود و پس از آن،حتي پيش از تحريم ها نيز نتوانست موقعيت خود را در اين حوزه حفظ كند.

ميزان افزايش توليد نفت در سال 1393 نسبت به سال 1394 برابر با 5.5 درصد و ميزان افزايش در سال 1395 نسبت به سال 1394 برابر با 8.9 درصد برآورد شده است.

دولت يازدهم اقدامات مناسبي را در حوزه نفت ، خصوصا پس از برجام در كارنامه خود ثبت كرد به طوري كه برخي معتقدند بازي نفت پس از برجام،براي صنعت نفت بازي با برد كامل بود اما با اين حال توسعه بازارهاي صادراتي و همچنين افزايش ظرفيت صنايع وابسته به نفت به منظور دوري از خام فروشي در دستور كار قرار دارد.به طوري كه با افزايش توليد نفت،نرخ رشد اقتصادي كشور هم مثبت شد.

هرچند كارشناسان مي گويند كه ديگر نفت تاثيري بر رشد اقتصادي ايران ندارد،اما براساس قانون برنامه ششم، توسعه ظرفيت توليد نفت همچنان در دستور كار دولت است و قرار است براساس اين قانون برنامه باز هم ظرفيت توليد نفت و همچنين صنايع وابسته به آن افزايش يابد.

بيژن زنگنه اخير اعلام كرده كه ايران در نظر دارد به زودي چهار قرارداد تازه با چهار شركت بزرگ نفتي منعقد كند كه بر مبناي آن توسعه چهارميدان نفتي و گازي در دستور كار قرار خواهد گرفت. در صورت عقد چنين قراردادهايي،توليد نفت ايران مي تواند به بيش از 4 ميليون بشكه در روز اضافه شود.آنطور كه زنگنه گفته اين افزايش توليد،نفي توافق اخير اوپك مبني بر توقف توليد نفت نخواهد بود،زيرا اين توافق كوتاه مدت است.

براساس برنامه ششم توسعه، طي 5 سال آينده ظرفيت توليد نفت ايران قرار است به 5 ميليون بشكه در روز افزايش يابد كه اين افزايش با قراردادهاي جديدنفتي امكان پذير خواهد شد.

كارشناسان پيش بيني مي كنند كه با توسعه ميادين جديد و افزايش برداشت از ميادين مشترك،ايران اين امكان را خواهد داشت كه سهم 5 درصدي از توليد جهاني نفت را به خود اختصاص دهد.
برخي پيش بيني ها حكايت از آن دارد كه بعد از پايان 9 ماه توافق اوپك،قيمت نفت رو به افزايش بگذارد.اگر چنين اتفاقي بيفتد،توليد نفت ايران سرعت بيشتري خواهد گرفت.
*منبع: پايگاه خبري خبرآنلاين/9 خرداد 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردي اسدي
۰ نفر