۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
کد خبر: 82549645
T T
۰ نفر
مارتين شولتز رفتار ترامپ با مركل را «غيرقابل قبول» خواند

تهران- ايرنا- «مارتين شولتز» نامزد صدراعظمي آلمان در انتخابات پارلماني سپتامبر (شهريور) اين كشور، با انتقاد شديد از نحوه برخورد «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا با «آنگلا مركل» در نشست گروه هفت، آن را «غيرقابل قبول» خواند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، نشريه آمريكايي هيل روز گذشته با استناد به گزارشي درهمين زمينه از يك رسانه آلماني نوشت: به نظر مي رسد كه شولتز به عنوان رقيب اصلي مركل، با چنين اظهاراتي صدر اعظم كنوني آلمان را به خاطر اجازه دادن به ترامپ براي چنين برخورد نامناسبي سرزنش كرده است.
روزنامه دويچه وله روز دوشنبه به نقل از شولتز رئيس سابق پارلمان اروپا كه رقيب اصلي ترامپ در انتخابات سپتامبر آينده محسوب مي شود، گزارش داد: رهبر كشور نبايد «به وي (اشاره به ترامپ) يا خودش اجازه دهد همچون رئيس جمهوري آمريكا در نشست اخير گروه هفت رفتار كند.»
شولتز گفت: اين چه تبليغات انتخاباتي باشد يا نباشد، در حال حاضر مي خواهم به صراحت بگويم كه 'صدراعظم نماينده همه ما در نشست هاي اين چنيني است و من كاملا با رفتار اين مرد با مقام ارشد دولت ما، مخالف هستم. چنين رفتاري ناپذيرفتني است.'
مركل به دنبال مذاكراتش با ترامپ در نشست گروه هفت گفت كه آلمان ديگر نمي تواند به آمريكا به عنوان شريك «به طور كامل اتكا كند».
وي همچنين گفت وگوهايش با ترامپ درباره تغييرات آب و هوايي را «ناراضي كننده» خواند.
با اين حال، «استفن سيبرت» سخنگوي مركل روز دوشنبه گفت كه صدر اعظم بر تقويت روابط با واشنگتن متمركز است.
وي در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس درباره روابط آلمان و واشنگتن گفت: (آنها) ستون مستحكم سياست خارجي و امنيتي ما هستند و آلمان به تقويت چنين روابطي ادامه مي دهد.
روزنامه واشنگتن تايمز در گزارشي با عنوان «رقباي انتخاباتي مركل از وي درمقابل ترامپ حمايت مي كنند» اظهارات شولتز درباره غيرقابل قبول خواندن رفتار ترامپ را نشانه حمايت وي از مركل با وجود رقيب بودن وي در انتخابات ارزيابي كرد و نوشت: شولتز رهبر حزب سوسيال دمكرات آلمان روز يكشنبه نيز به دنبال اظهارات مركل در مصاحبه با شبكه ARD آلمان گفت 'همكاري قوي تر كشورهاي اروپايي در همه سطوح پاسخي به دونالد ترامپ است'.
طبق اين گزارش، شولتز همچنين روز دوشنبه هم در توئيتي به زبان آلماني، انگليسي و فرانسوي نوشت: بهترين پاسخ به ترامپ وجود اروپايي قوي است.
اين روزنامه مي نويسد: چنين اظهاراتي نشان مي دهد كه شهرت ترامپ در اروپا مي تواند به شكل غيرمنتظره اي در سياست هاي اين قاره تاثير بگذارد. با وجود كاهش احتمال صدراعظمي شولتز به دنبال عملكرد ضعيف حزب سوسيال دمكرات انتخابات اخير منطقه اي، بسياري از راي دهندگان آلماني در خصومت حزب چپ ميانه با ترامپ سهيم هستند.
اين در حالي است ترامپ از ابراز تعهد درباره حمايت از متحدان آمريكا در ناتو در صورتي كه هدف حمله قرار گيرند، خودداري كرد. وي در عوض تاكيد كرد كه كه 23 كشور از 28 كشور عضو ناتو به ماليات دهندگان آمريكايي بدهكار هستند. در اجلاس گروه هفت نيز امتناع ترامپ از حمايت از توافق آب و هوايي پاريس و انتقادش از آلمان در مسائل تجاري، به نارضايتي مركل و ديگر مقامات اروپايي ها منجر شد.
در نظرسنجي انجام شده در فوريه گذشته، 78 درصد آلماني ها گفتند كه «بسيار نگران» سياست هاي ترامپ هستند و تقريبا 20 درصد از آنها از سياست هاي «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه ابراز نگراني كردند.
شولتز در مقايسه با مركل لحن تندتري را در انتقاد از ترامپ بكار بسته است و با خواسته آمريكا از آلمان براي اختصاص 2 درصد از توليد ناخالص دفاعي خود به امور دفاعي كه ترامپ هم در نشست هفته گذشته خود با رهبران ناتو بر آن تاكيد كرد، مخالفت كرده است.
به گزارش ايرنا، مركل طي يك گردهمايي انتخاباتي در شهرمونيخ در جنوب آلمان گفته بود: اتحاد غرب به علت 'برگزيت' و رياست جمهوري دونالد ترامپ در آمريكا دچار شكاف شده و اروپا بايد سرنوشت خودش را به دست بگيرد. آن دوران كه مي توانستيم بطور كامل به ديگران اتكا كنيم در حال پايان است، من اين را در چند روز گذشته تجربه كردم.

اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسي **ناشر: مدني