۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82550930
T T
۰ نفر
خودروهای برقی كرایه‌ای؛ ابتكار تازه چین برای با مبارزه آلودگی هوا

پكن - ایرنا - مسئولان و دست اندركاران سیستم حمل و نقل شهری كشور چین در اقدامی ابتكاری با قرار دادن خودروهای برقی در سطح شهر پكن، شرایطی را فراهم كرده اند تا افرادی كه نیاز به خودرو دارند، بتوانند با پرداخت مبلغ ناچیزی از آن استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تازه ترین حركت چین برای كاستن از مشكل افسارگسیخته آلودگی هوا و البته كاهش ترافیك است و متقاضیان می توانند با نصب یك نرم افزار ویژه در تلفن های همراه خود، از این خودروها در هر ساعاتی از شبانه روز بهره مند شوند.
تا پیش از این فقط شنیده و دیده شده بود كه در شهرهای بزرگی نظیر پكن و یا شانگهای در شمال و شرق چین فقط مردم می توانند با استفاده از نرم افزارهای موجود در تلفن های همراه خود و البته با هزینه ای بسیار ناچیز دوچرخه و حتی موتور سیلكت های برقی كرایه كنند اما اینك استفاده از خودروهای برقی نیز به فهرست این وسایل نقلیه افزوده شده است.
اجرای این طرح علاوه بر موضوع كمك به كاهش آلودگی هوا باعث می شود تا شهروندانی كه به لحاظ مالی در شرایط خوبی قرار ندارند، نیازی به خرید خودرو لااقل برای تردد در داخل شهرها نداشته باشند.
«گوفان»، نام شركتی است كه در كشور چین پیشتاز این طرح لقب گرفته است. این شركت هم اكنون ایده جدید خود را در سطحی گسترده در شهر پكن به مرحله اجرا گذاشته و در اولین گام یك هزار دستگاه خودرو برقی را در طرحی آزمایشی در دسترس مردم پایتخت قرار داده است.
این شركت اعلام كرده كه برای تشویق مردم جهت استفاه از خودروهای شارژی، پول زیادی نمی خواهد و متقاضیان می توانند فقط با مبلغی ناچیز به عنوان پیش پرداخت سوار این خودروها شوند.
بر اساس اعلام شركت یاد شده، مردم قادر خواهند بود از این خودروها در هر ساعتی از شبانه روز استفاده كنند.
بر اساس تعرفه در نظر گرفته شده از سوی این شركت برای هر كیلومتر تقریبا یك یوان معادل 550 تومان از مشتری دریافت می شود و پول نیز از طریق همان نرم افزار از وی كسر خواهد شد.
این شركت اعلام كرده است كه بزودی این برنامه را به چندین شهر دیگر چین تسری می دهد و شمار خودروهای برقی خود را به 15 هزار دستگاه می رساند.
این طرح مزایای دیگری هم دارد از جمله اینكه مردم لازم نیست خودروهای بنزینی خود را در مواقع غیرضروری به سطح شهر بیاورند كه این موضوع باعث می شود بسیاری از هزینه های جانبی آنها نیز كاسته شود.
این طرح البته برای شهروندانی كه فاقد خودرو شخصی در چین هستند، با استقبال بیشتری مواجه شده چرا كه آنها می توانند در هر زمان و در هر مكانی از این خودروها استفاده كنند.
از سوی دیگر مشتركان در هر نقطه ای از شهر كه باشند، می توانند این خودروها را كه مجهز به سیستم مكان یاب (جی پی اس) هستند، از طریق برنامه نصب شده در گوشی تلفن همراه خود به راحتی پیدا كنند و زمانی هم كه نیازی به آن نداشتند، در مكانی مناسب در حاشیه خیابان خودرو را پارك كنند.
انتظار می رود كه بر اساس اعلام شركت مذكور میزان خودروهای برقی برای كرایه تا پایان سال جاری میلادی در 20 شهر پرجمعیت كشور با افزایش قابل ملاحظه ای همراه باشد.
وزارت امنیت عمومی چین اعلام كرده است كه در سال گذشته میلادی نزدیك به 135 میلیون خودرو در جاده های سراسر این كشور 260 میلیون سفر در هر روز انجام داده اند و چین دیگر مانند گذشته نمی تواند عنوان «پادشاه دوچرخه» را یدك بكشد، زیرا بیشتر از هر زمانی دارای اتومبیل است.
به باور مسئولان و دست اندركاران محیط زیست كشور چین، وجود چنین خودروهایی امروزه بیش از هر زمان دیگری در این كشور احساس می شود چرا كه شهرهای چین از آلوده ترین شهرها جهان به لحاظ آب و هوایی محسوب می شود و یكی از دلایل آن تردد بالغ بر 300 میلیون دستگاه خودرو در اقصی نقاط آن عنوان شده است.
به گزارش ایرنا، تنها در شهر پكن پایتخت چین كه بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد، نزدیك به شش میلیون دستگاه خودرو در تردد هستند كه نقشی اصلی در آلودگی فزاینده این شهر دارند.
اداره ترافیك وزارت امنیت عمومی چین نیز به تازگی در گزارش خود از این وضعیت ابراز نگرانی كرده و خودروها را یكی از منابع مهم آلودگی دانسته است.
بر اساس یافته های جدید دانشمندان، آلودگی هوا در جهان سالانه نزدیك به شش میلیون نفر را به كام مرگ می فرستد كه بیش از نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از این پدیده متعلق به كشور های آسیایی هند و چین است.
آساق*231*1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی