۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۲۱
کد خبر: 82552092
T T
۰ نفر
تالاب انزلی از فهرست تالاب های تخریب شده خارج می‌شود

رشت - ایرنا - معاون امور تالاب ها و پارك های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب انزلی، جزو فهرست تالاب های تخریب شده است و اهتمام داریم این تالاب بین المللی را از این فهرست خارج كنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود باقرزاده كریمی روز پنجشنبه در ششمین نشست كمیته هماهنگی پروژه احیای تالاب انزلی در رشت اظهار كرد: در تلاش برای احیای تالابی هستیم كه جزو فهرست تالاب های تخریب شده كنوانسیون رامسر قرار دارد و تمام اهتمام ما باید منجر به خروج این تالاب از این لیست شود.
وی با یادآوری اینكه در كشور هفت تالاب جزو فهرست تالاب های تخریب شده است، افزود: یكی از این تالاب ها در استان گلستان بود كه توانستیم آن را از این فهرست خارج كنیم.
باقرزاده كریمی ادامه داد: شش تالاب دیگر باقی مانده و امیدواریم تالاب انزلی با حمایت های دولت، استان، مشاركت مردم و سازمان های مردم نهاد از این لیست خارج شود.
وی با بیان اینكه دولت برای چند تالاب كشور حساب ویژه ای باز كرده، گفت: دولت برای دریاچه ارومیه، هامون سیستان، تالاب فارس و تالاب انزلی حساب ویژه، اعتبار ویژه و ردیف اعتباری ویژه دارد.
وی اقدامات سازمان همكاری های بین المللی ژاپن (جایكا) بمنظور احیای تالاب انزلی را مثبت ارزیابی و اضافه كرد: درگیر كردن جوامع محلی از سوی سمن ها برای احیای این تالاب موثر است و طرح احیای تالاب انزلی با همكاری جایكا ، آینده روشنی دارد.

** احیای تالاب انزلی بدون مشاركت مردمی امكانپذیر نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت: اعتقاد راسخ داریم كه احیای تالاب انزلی بدون همكاری و مشاركت مردم امكانپذیر نیست ضمن آنكه تمامی پروژه ها با كار كارشناسی صورت می گیرد و هیچ پروژه ای بدون پیوست زیست محیطی انجام نمی شود.
حجت شعبان پور اضافه كرد: تمامی تصمیم ها براساس كنوانسیون رامسر و مطالعات جدید وزارت نیرو انجام می شود و فعالیت های اجرایی ما شروع شده كه اولین كار را در كنار جایكا ، در یك روستا در حال تجربه كردن هستیم.
وی با اشاره به اینكه در تالاب انزلی مجموعه ای از آلودگی ها را داریم ، گفت: شیرابه سراوان، پساب شهرك های صنعتی، پسماندهای كشاورزی، پساب های بیمارستانی و فاضلاب های خانگی از جمله آلودگی هایی هستند كه از طریق رودخانه به تالاب می ریزد و موجب قرار گرفتن آن در لیست سیاه شده است.
معاون استاندار گیلان با بیان اینكه در كنار كمیته احیای تالاب، كارگروه های پسماند و ساماندهی رودخانه ها تشكیل شده، در تشریح اقدامات صورت گرفته برای احیای تالاب انزلی گفت: برای دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، برنامه داریم و كارهایی كه انجام می شود، می تواند نقش موثری در كاهش آلودگی ها و احیای تالاب انزلی داشته باشد.
به گفته شعبان پور ، احداث دو كارخانه كمپوست جدید، دفن بهداشتی پسماند ، تفكیك زباله از مبدا ، دفع بهداشتی پسماند و ساماندهی پسماندهای روستایی از جمله برنامه های آتی برای ساماندهی پسماندهاست.

** احیاء تالاب نتایج موفقیت آمیزی داشته است
مشاور ارشد تیم كارشناسی جایكا نیز در این جلسه با بیان اینكه در سال سوم پروژه معطوف به پایلوت تالاب بوده ، گفت: احیای تالاب در مسیر خوبی است و تاكنون نتایج موفقیت آمیزی داشته است.
توموئو آئوكی افزود: فعالیت های مشترك خوبی را با مقامات محلی داشته ایم كه باید از این تجربه در تالاب های دیگر بهره بگیریم ضمن اینكه فعالیت های مشابه فعالیت های مشترك انزلی، باید توسعه یابد.
وی حفاظت پایدار از تالاب انزلی و ایجاد نظام تامین اعتبار برای فعالیت های منظم حفاظتی را از مهمترین ضرورت ها برای احیای تالاب انزلی دانست و تصریح كرد: درحال حاضر اقدامات خوبی برای احیای تالاب انزلی انجام شده و باید این فعالیت ها، بصورت مستمر برای بهبود و حفظ شرایط مطلوب تداوم یابد كه برای تحقق این مهم، نیازمند اختصاص بودجه دائمی هستیم.
توموئو آئوكی به فعالیت های دو سال آینده پروژه تالاب انزلی نیز اشاره و بیان كرد: تكمیل كارهای اصلی مرتبط با فعالیت های مشترك در سال چهارم پروژه و تهیه پیش نویس برنامه های میان مدت توسط زیر كمیته ها و دوره آموزشی از جمله فعالیت های سال پنجم خواهد بود.

** دولت اهتمام زیادی برای احیای تالاب انزلی داشته است
همچنین مدیركل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این جلسه با بیان اینكه تالاب انزلی یكی از اكوسیستم های كم نظیر دنیاست، گفت: طی چند سال اخیر، دولت اهتمام زیادی برای احیای این تالاب همچون دیگر تالاب های كشورمان داشته است.
قربانعلی محمدپور افزود: تلاش های زیادی برای احیای تالاب انزلی با جایكا شروع و اقدامات مختلفی در این ارتباط انجام شده است.
وی با اشاره به اینكه با اعتبار 60 میلیارد ریال،در دو حوزه توانستیم 250 هكتار احیای تالاب داشته باشیم، خاطرنشان كرد: با كمترین هزینه ، انجام كار تخصصی و همكاری زیرگروه ها و جایكا توانستیم به این امر دست یابیم.
تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هكتار در شمال ایران در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانوران ایران محسوب می شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است كه از سوی كشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند.
تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یك از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست.
تالاب انزلی از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران و از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.
مرداب انزلی از آنجایی كه یك تالاب بین المللی ثبت شده است، اكنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است؛ قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است كه تالاب در حال خشك شدن است و به مراقبت نیاز دارد، چند سالی است مشكلاتی مانند هجوم علف های مهاجم مانند سنبل آبی، ورود فاضلاب و كاهش آب ورودی به تالاب مشكلاتی را برای این اكوسیستم ایجاد كرده و آن را در سراشیبی خشكی قرار داده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: امیرحسین كبیری
7296/2007
۰ نفر