حضرت خديجه بانويي تاثيرگذار و الگويي كامل از كرامت انساني

زاهدان - ايرنا - دهم رمضان سالروز وفات ام المومنين حضرت خديجه كبري(س) بانويي تاثيرگذار و الگويي كامل از كرامت انساني و مادري مهربان براي تمام بشريت است.

به گزارش ايرنا حضرت خديجه(س) در 68 سال پيش از هجرت در مكه ديده به جهان گشود نام پدر ايشان خويلد بن اسد و مادر آن بزرگوار فاطمه بود.
طاهره، زكيه، مرضيه، صديقه، سيده نساء قريش و خيرالنساء از جمله لقب هاي حضرت خديجه محسوب مي شود و «ام الزهرا و ام المومنين» از كنيه هاي مشهور ايشان است.
وجود مقدس حضرت خديجه (س) نه تنها در اسلام و مذاهب شيعه و سني قابل تكريم و ستايش است بلكه تمام عالم به وجود با بركت آن بانوي بزرگوار افتخار مي كنند.
ويژگي هاي بردباري، صبر و استقامت، اخلاق نيك و حسنه، ايثار و بخشش و از همه مهمتر ياري صادق، با بصيرت، حامي و پشتيباني از پيامبر(ص)، مقام ام المومنين خديجه كبري را بالا و بلند ساخت.
حضرت خديجه(س) نخستين زني بود كه وارد دايره اسلام شد، او حامي و ياور راستين رسول مكرم اسلام (ص) براي پيشبرد دين توحيد محسوب مي شد و آرام بخش و تسلي دهنده ي رسول خدا(ص) بود.
اين بانوي با فضليت به همراه حضرت علي(ع) نخستين افرادي بودند كه به رسالت حضرت محمد(ص) ايمان آوردند و بر درستي و حقانيت دين اسلام صحه گذاشتند. بانوي بزرگ قريش، ياري بخش پيامبر اكرم(ص) در اين راه پرفراز و نشيب شد و هيچ گاه از تلاش در مسير دستيابي به هدف والاي خويش كوتاهي نكرد. پيامبر(ص) مي فرمايند:«اسلام با شمشير علي(ع) و ثروت خديجه(س) بر پا و استوار شد و استقامت يافت.»
حضرت خديجه(س) طاهره و با نجابت ترين زنان قريش و برترين آنان بود و همين ويژگي در كنار همراهي و همگامي با پيامبر رحمت، شان او را متعالي ساخت.
بدون شك و ترديد حضرت خديجه (س) داراي شخصيتي شايسته و قابل ستايش بودند كه خداوند متعال او را براي همسري ختم المرسلين برگزيدند.
آن بانوي بزرگ اسلام با ايثار و گذشت تمام ثروت و دارايي خود را در راه رشد اسلام خرج كرد و بيست و چهار سال همراهي با رسول خاتم (ص) و دين توحيد شرافت و پاكي او را نشان داد.
بزرگداشت شخصيت بزرگ حضرت خديجه الكبري(س) به عنوان حامي بزرگ اسلام، بزرگداشت فضيلت ها و گرامي داشت رسالت خاتم الانبياء (ص)است.
ام المومنين خديجه(س) از شخصيتي بزرگ و برجسته و همسري ممتاز براي بهترين و افضل ترين مخلوقات عالم برخوردار بود كه در سال هاي سخت و طاقت فرساي محاصره مسلمانان در شعب ابي طالب به ياري امت اسلام شتافت.
حضرت محمد(ص) كه پيش از بعثت، بنا به سفارش عمويش ابوطالب در يكي از سفرهاي كارگزاران خديجه شركت كرد و سود فراواني نصيب وي شده بود، علاقه خديجه را به خويش جلب و زمينه ازدواج با وي را فراهم كرد.
خديجه كبري(س) در چهل سالگي با امين قريش، حضرت محمد(ص) كه در سن بيست و پنج سالگي بود ازدواج و زندگي شرافتمندانه و اصيلي را پايه ريزي كردند كه در تاريخ بشريت بي همتا و بي مانند است.
خديجه كبري(س) به پيامبر(ص) عشق و علاقه ويژه اي داشت و هنگامي كه آن حضرت مبعوث به رسالت شد، تمام توان و دارايي هاي خويش را در اختيار آن حضرت گذاشت، تا در راه اسلام و باروري آن هزينه كند.
امام جمعه اهل سنت خاش در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: ام المومنين خديجه كبري(س) به عنوان نخستين زن مسلمان و همسر محبوب حضرت محمد(ص) در زمره ي برترين زنان بهشت قرار دارد.
مولوي محمد علي شهنوازي افزود: سخن گفتن و تبيين شخصيت ارزشمند ايشان بسيار دشوار است زيرا خديجه كبري رضي الله با توجه به اينكه زن بودند اما مردانه وارد صحنه دفاع از حريم اسلام و محمد (ص) شدند.
وي بيان كرد: عفت، نجابت، طهارت، سخاوت، حسن معاشرت، صميميت، صداقت، مهر و وفا با همسر، از ويژگيهاي برجسته حضرت ايشان محسوب مي شود.
7310**3213خبرنگار: محمدامين ميربلوچزهي انتشار دهنده: اكبر نوري
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan