۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۱۷
کد خبر: 82556039
T T
۰ نفر
دیلی تلگراف: آلمان نیروهایش را از تركیه خارج می كند

تهران - ایرنا - روزنامه دیلی تلگراف نوشت: برلین اعلام كرد در واكنش به ممانعت تركیه از دیدار نمایندگان پارلمان این كشور از نیروهای نظامی آلمان در پایگاه هوایی اینجرلیك نیروهایش را از این كشور خارج می كند.

به گزارش ایرنا، از روزنامه دیلی تلگراف، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز سه شنبه گفت كه تركیه باعث شده است آلمان هیچ چاره ای جز خارج كردن نیروهایش نداشته باشد. این تصمیم آلمان پس از آن اتخاذ شد كه تركیه مانع از بازدید شماری از قانونگذاران آلمانی از پایگاه اینجرلیك و دیدار با سربازان این كشور شد.
حدود 260 نیروی نظامی آلمانی و چندین جنگنده تورنادو این كشور كه ماموریت های شناسایی هوایی را علیه داعش انجام می دهند، در تركیه مستقر هستند.
سال گذشته بعد از آنكه آلمان به تعدادی از نظامیان مظنون به كودتا در تركیه پناهندگی داد روابط برلین و آنكارا متشنج شد.
دور تازه اختلافات میان تركیه و آلمان پس از آن آغاز شد كه تركیه در اقدامی تلافی جویانه مانع از بازدید قانونگذاران آلمان از سربازان و افسران خود در پایگاه هوایی اینجرلیك شد.
به دنبال این اقدام، گابریل به آنكارا سفر كرد تا از گسترش بحران جلوگیری كند. اما بینالی ییلدریم، نخست وزیر تركیه از دیدار با گابریل امتناع و قراری را كه از پیش تعیین شده بود لغو كرد.
گابریل پس از دیدار با همتای تركیه ای خود، مولود چاووش اوغلو گفت: 'نیروهایمان را از اینجرلیك خارج می كنیم. تركیه بنا به دلایل سیاسی داخلی اعلام كرده است نمی تواند مجوز بازدید تمام قانونگذاران آلمان را صادر كند. تركیه باید بداند كه ما در چنین شرایطی سربازان آلمان را از اینجرلیك خارج می كنیم.'
بر اساس گزارش ها، گابریل خواستار ضمانت نامه كتبی درباره اجازه بازید قانونگذاران آلمان از نیروهای هموطن خود در اینجرلیك شده بود.
چاووش اوغلو در پاسخ به این اظهارات گفته كه تعدادی از قانونگذاران آلمانی با حزب كارگران كردستان تركیه(پ.ك.ك) در ارتباط هستند و بنا به دلایل امنیتی نمی توان اجازه ورود آنها به این پایگاه هوایی را صادر كرد.
وی پیشنهاد كرد این قانونگذاران با تعداد دیگری از نیروهای آلمانی كه در پایگاه دیگری در شهر قونیه مستقر هستند دیدار كنند.
احتمال می رود نیروهای آلمانی پس از خروج از تركیه در اردن مستقر شوند.
دسترسی قانونگذاران آلمانی به نیروهای این كشور مساله حساسی است. طبق قانون اساسی آلمان كه پس از جنگ جهانی دوم تدوین شده است ارتش تحت فرماندهی پارلمان است، نه دولت. هدف آن بوده تا از تكرار جنایات دوره نازی ها جلوگیری شود.
اختلاف بر سر بازدید قانونگذاران آلمانی از اینجرلیك فصل جدیدی از یك سلسله تنش ها میان آنكارا و برلین است.
چاووش اوغلو از آلمان خواسته تا افسران تركیه را كه پس از كودتای سال گذشته به آلمان گریخته و در آنجا پناهندگی دریافت كرده اند به كشورشان بازگرداند.
اختلاف درباره 'دنیز یوجل' روزنامه نگار دوتابعیتی آلمانی-تركیه ای هم بر دیدار گابریل و چاووش اوغلو سایه انداخته بود. تركیه وی را به 'اشاعه پروپاگاندای تروریستی' متهم كرده است.
چاووش اوغلو گفت: 'كشورهای اروپایی از روزنامه نگاران به عنوان جاسوس علیه تركیه استفاده می كنند.'
گابریل تاكید كرد: 'تركیه و آلمان در دوران پرتلاطمی هستند.'
بیم آن می رود تركیه از توافق مهاجرتی با اتحادیه اروپا خارج شود و صدها هزار پناهجو را روانه اروپا كند.
اروپام**برادران**1590
۰ نفر