۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82556133
T T
۰ نفر

نشست كابل با سخنان رئیس اجرائی دولت پایان یافت

۱۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82556133
نشست كابل با سخنان رئیس اجرائی دولت پایان یافت

كابل - ایرنا - نشست كابل موسوم به «پروسه كابل» با سخنان رئیس اجرائی دولت به كار خود پایان داد و قرار است این نشست برای دستیابی به نتایج مشخص در آینده ادامه پیدا كند.

به گزارش ایرنا، «عبدالله عبدالله» روز سه شنبه در سخنان پایانی نشست كابل گفت كه بعد از این نشست بررسی ها برای برگزاری دور بعدی آن آغاز خواهد شد.
رئیس اجرائی دولت افغانستان افزود كه این آغاز یك راه برای پایان دادن به خشونت است و اراده ما برای آینده روشن، خلل ناپذیر خواهد بود و پیام ما به تروریست ها این است كه ما بر دنیای تاریك شما غلبه خواهیم كرد.
وی گفت كه كشورهای جهان از سال 2002 كمك های خود را به افغانستان آغاز كردند، اما این كمك ها به دلیل حملات تروریستی و سوء مدیریت، با چالش مواجه شد.
عبدالله، از حضور نمایندگان كشورها در این نشست برای استفاده از ظرفیت های خود در راستای كمك به مردم افغانستان و مبارزه با تروریسم قدردانی كرد.
وی اظهار امیدواری كرد كه این كمك ها و تلاش ها از طریق همكاری میان دولت ها ادامه یابد.
نشست كابل زیر شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد و برخی از رسانه های افغانستان از این نشست به عنوان «نشست صلح در زیر سقف جنگ» نام بردند.
25 كشور و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ناتو در این نشست شركت كرده اند . قرار بود نشست كابل با شركت معاون وزیر خارجه كشورها برگزار شود، اما نزدیك به نیمی از كشورهای شركت كننده سفیران خود را روانه آن كردند.
هند، آلمان، قزاقستان، تاجیكستان، ازبكستان، انگلیس، فرانسه، استرالیا و عربستان، سفیران خود را عازم این نشست كردند و سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ناتو نیز نمایندگان مقیم خود در افغانستان را به این نشست فرستادند.
روسیه، چین، ایران و پاكستان از جمله كشورهائی هستند كه مسئولان ارشد وزارت خارجه و یا فرستاده ویژه خود را به این نشست اعزام كردند. «ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور یافت.
هدف از برگزاری نشست یك روزه كابل، دست یافتن به اجماع منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با تروریسم و تامین صلح در افغانستان است.
«محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری افغانستان در این نشست گفت كه «ما در این كنفرانس به این خاطر گردهم جمع شده ایم كه جهان پذیرفته است كه تروریسم و كشورهای تامین كننده تروریسم را تحمل نمی كند و تجهیز فرامرزی تروریسم تحمل نمی‌شود، ما امروز تقاضا می‌كنیم كه جهان به این وعده خود وفا بكند تا خشونت متوقف شود.»
نمایندگان كشورهای شركت كننده در پایان این نشست در ضیافت افطار رئیس جمهوری افغانستان شركت كردند.
آساق**1610