۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۷
کد خبر: 82556606
T T
۰ نفر
دعوت قزاقستان از آمریكا در مذاكرات صلح سوریه به عنوان یك ناظر

تهران - ایرنا - قزاقستان از ایالات متحده آمریكا دعوت كرده است كه به عنوان یك عضو ناظر در دور جدید مذاكرات حل و فصل مناقشه سوریه كه هفته آینده برگزاز خواهد شد ، شركت كند.

خبرگزاری كانیوز به نقل از سخنگوی وزارت امورخارجه قزاقستان نوشته است كه این كشور با دعوت از آمریكا برای نظارت بر روند مذاكرات صلح سوریه در هفته آینده امیدوار به رسیدن به یك راه حل سیاسی برای رفع بحران سوریه است .
تاكنون چهار نشست در ماههای دی، بهمن و اسفند 95 و اردیبهشت 96 در آستانه پایتخت قزاقستان با حضور دولت سوریه و معارضان سوری و كشورهای ایران، ‌روسیه و تركیه به عنوان تضمین كنندگان صلح برگزار شده است و پنجمین دور مذاكرات برای 12-13 ژوئن ( 22 و 23 خرداد) تعیین شده است.
نتیجه اصلی مذاكرات در دور چهارم امضا یك تفاهمنامه برای استقرار ثبات در مناطق امنیتی و كاهش تنش در چهار منطقه بود.
ایران، روسیه و تركیه 14 اردیبهشت و در چهارمین مذاكرات سوری آستانه، تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه امن در سوریه را امضا كردند كه در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف كاهش زودهنگام خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساكنان به كمك های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه كمك های پزشكی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاكید قرار گرفته است.
ایجاد كمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق كاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بنا به این تفاهمنامه، كشورهای ضامن روند مذاكرات آستانه (روسیه، ایران و تركیه) متعهد می شوند، همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بكار گیرند. اقدام های لازم با هدف ادامه مبارزه ضدتروریستی علیه داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و همزمان تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس ادامه می یابد.
آساق**1663**خسرو حسینی**انتشار دهنده:1577**حسن حسین زاده