به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری، «علی عابدزاده» افزود: براساس مفاد كنوانسیون جهانی هواپیمایی غیرنظامی یا كنوانسیون شیكاگو، كشورهای عضو متعهد به ارائه خدمات ناوبری هوایی جهت برقراری ایمن و پایدار جریان ترافیك هوایی بین المللی هستند.
وی بیان كرد: حتی پس از رفع شدن شرایط اضطراری در كشورهای همسایه و یا منطقه، شركتهای هواپیمایی به استفاده از فضای پروازی ایران برای بخش قابل توجهی از پروازهای خود ادامه میدهند.
عابدزاده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت سرزمینی، جایگاه جغرافیایی ویژه در اتصال ترافیكهای غرب به شرق و شمال به جنوب و تواناییها و زیرساختهای مناسب و ایمن در حوزه ناوبری هوایی همواره یك بازیگر كلیدی در برقراری جریان ترافیك هوایی در سطح بینالملل بوده است.
وی تصریح كرد: ایران، نقطه اتصال مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیا و اروپاست و حجم وسیعی از ترافیك هوایی از كشورهای واقعشده در این مناطق، كه هركدام طرح ناوبری هوایی و مدیریت ترافیك هوایی خاص خود را دارا هستند، به فضای پروازی كشور وارد و توزیع میشوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ظرفیت، جایگاه و تعهد كشور در هوانوردی بینالمللی باعث شده تا فضای ایران در شرایط خاص و اضطراری بهعنوان نقطه اتكایی ایمن و امن ارزشی دوچندان برای حملونقل هوایی جهانی باشد.
عابدزاده، گفت: در بحران سقوط هواپیمای مالزیایی در اوكراین و ناامنی فضای آن كشور، ناامنی در فضای عراق و سوریه و اكنون در محدود شدن استفاده هواپیمای قطری و هواپیماها به مبدأ و مقصد قطر، فضای پروازی ایران بهعنوان نقطه ثقل پایدارسازی ترافیك هوایی جهانی ایفای نقش كرد و باوجود افزایش ناگهانی تقاضا برای استفاده از فضای كشور، با استفاده از ظرفیتهای موجود و اتخاذ راهكارهای خلاقانه و اطمینان بخش، سرویس لازم و ایمن به تقاضای جدید ارائه و مشكلی در حمل و نقل هوایی بینالمللی حادث نشد.
وی بابیان اینكه كشور قطر فضای پروازی تحت اختیار خود است و خدمات ناوبری هوایی در ارتفاعات بالا را از كشور بحرین دریافت میكند، افزود: این كشور در ناحیه اطلاعات پروازی بحرین قرار دارد و با ممنوعیت اعمال شده از طرف كشورهای عربستان، امارات، بحرین، مصر و لیبی، به طور عملی دسترسی خود را به نواحی جنوبی، شرقی و غربی از دست داد. در این شرایط، از طریق دو نقطه ورودی و خروجی، پروازهای فرودگاه دوحه قادر به ورود به ناحیه پروازی ایران هستند و با عبور از فضای پروازی ایران و ورود به اروپا، پاكستان و عمان، مسیرهای پروازی خود را ادامه میدهند.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به اینكه این تقاضای ناگهانی، منجر به افزایش 17 درصدی ترافیك هوایی عبوری از روی ایران شد، تصریح كرد: پاسخ دادن به این حجم از تقاضای جدید در مدتی كوتاه، كاری بسیار دشوار است، لیكن با توجه به برنامههایی كه از قبل برای ظرفیتسازی در بخش ناوبری هوایی كشور انجامشده بود و استفاده از نیروی كارآمد مدیریتی و كارشناسی برای ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن در كشور و همكاری كامل و بدون نقص بخشهای ارائهدهنده خدمات، حاكمیتی و امنیتی، تقاضای جدید به راحتی پاسخ داده شده و هیچ وقفهای در جریان ترافیك هوایی بینالمللی به وجود نیامد.
به گزارش ایرنا، با قطع رابطه كشورهای عربستان، مصر، امارات، بحرین و برخی از كشورهای عربی با قطر از روز دوشنبه هفته گذشته، شركت هواپیمایی قطر ایرویز مجبور شده بسیاری از مسیرهای پرواز خود را تغییر دهد و در این راستا این شركت استفاده بیشتر از آسمان ایران را در دستور كار خود قرار داده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار: مژگان توانا
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری:
پروازهای عبوری از آسمان ایران 17 درصد افزایش یافت
۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۴۱
کد خبر:
82560388
تهران - ایرنا - رئیس سازمان هواپیمایی كشوری گفت: تقاضای ناگهانی برخی از كشورها، منجر به افزایش 17 درصدی ترافیك هوایی عبوری از آسمان ایران شده است.