۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82563604
T T
۰ نفر
عملیات برقی سازی خط آهن تهران - مشهد از هفته آینده آغاز می شود

تهران - ایرنا - معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات برقی سازی خط آهن تهران - مشهد حد فاصل مشهد - نیشابور به طول 138 كیلومتر از هفته آینده با فاینانس كم بهره یك شركت چینی آغاز می شود.

'مازیار یزدانی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طبق قراردادی كه با شركت چینی منعقد شده، قرار است در طی 4 سال تمام خط ریلی تهران – مشهد برقی شود.
وی افزود: هزینه برقی شدن خطوط رفت و برگشت این مسیر یك میلیارد و 600 میلیون یورو برآورد شده است .
معاون شركت راه آهن با بیان اینكه در این قرارداد تمام 960 كیلومتر مسیر ریلی تهران - مشهد برقی می شود، افزود: با احتساب خط رفت و برگشت ، حدود 2 هزار كیلومتر در این مسیر برقی سازی می شود تا قطارهای این مسیر با سرعت 200 كیلومتر در ساعت بتوانند این مسیر را در كمتر از 6 ساعت سیر كنند .
یزدانی در ادامه به ضرورت برقی كردن مسیر ریلی گرمسار – گرگان و اینچه برون تاكید كرد و گفت: اجرای این پروژه با روس ها نهایی شده تا با استفاده از فاینانس كم بهره یك میلیارد و 200 میلیون یورویی این مسیر 430 كیلومتری نیز در طی 4 سال آینده برقی شود.
وی در ادامه به اهمیت توسعه قطارهای حومه ای دراطراف كلانشهرها اشاره كرد و افزود: در این بخش احداث 800 كیلومتر خطوط قطارهای حومه ای در دست اجرا قرار گرفته و امسال 500 كیلومتر از این خطوط برای بهره برداری آماده می شود.
به گفته وی ، برنامه ریزی ما احداث 2 هزار كیلومتر خط دوم است كه هم اكنون 800 كیلومتر آن در دست اجرا قرار گرفته و امسال 500 كیلومتر آن به بهره برداری می رسد.
معاون شركت راه آهن با بیان این كه نوسازی و بهسازی خطوط فرسوده ریلی یكی از برنامه های مهم شركت راه آهن است، گفت: به همین منظور امسال 200 كیلومتر از خطوط ریلی كشور نوسازی و بهسازی می شوند و نوسازی 50 كیلومتر از این خطوط پس از 60 سال در مسیر سخت جنوب برای نخستین بار انجام می شود.
یزدانی اظهارداشت: در زمینه خطوط ارتباطات و علام الكتریكی راه آهن، این شركت پس از مخابرات ایران نگهداری بزرگترین خط ارتباطی در كشور بر عهده دارد و هم اكنون نگهداری 2500 كیلومتر از خطوط مخابراتی كشور نیز بر عهده شركت راه آهن گذاشته شده است.
به گفته وی، طبق برنامه ریزی های شركت راه آهن امسال نصب علایم الكتریكی 500 كیلومتر از مسیر ریلی بندرعباس تا بافق به پایان می رسد و 20 ایستگاه جدید ریلی در مسیر جنوب به علایم الكتریكی مجهز می شوند، ضمن اینكه هوشمند سازی تمام مسیرهای ریلی كشور نیز در دست اقدام ما قرار گرفته است.
وی با اشاره به طرح جامع ایستگاه های شبكه ریلی كشور گفت: راه آهن به دنبال ایجاد ایستگاه های قطار به عنوان مراكز اقتصادی و فرهنگی است و هم اكنون با مشاور خارجی روند تجاری سازی ایستگاه های مشهد، تهران و قم در دست بررسی قرار گرفته تا 3 سال آینده تمام ایستگاه ها به مراكز بزرگ اقتصادی و فرهنگی تبدیل شوند.
وی با اشاره به اهمیت توسعه بندرخشك در داخل كشور یادآورشد: راه آهن به دنبال اتصال تمام بنادر كشور به خطوط ریلی است و 50 نقطه نیز در نزدیكی معادن و كارخانه ها برای اتصال به شبكه ریلی كشور شناسایی شده و هم اكنون عملیات اجرایی 11 انشعاب ریلی برای اتصال به شبكه آغاز شده است.
معاون راه آهن در باره خطوط قطارهای سریع السیر نیز گفت: احداث خط ریلی سریع السیر بین تهران - قم - اصفهان توسط شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با طرف خارجی در دست مطالعه و نهایی شدن قرار دارد و پس از آن احداث خطوط قطارهای سریع السیر بین تهران - همدان و قم - اراك نیز در دست بررسی قرار گرفته است.
وی در پایان با بیان این كه نواقص خط آهن و ایستگاه های مسیر ریلی اصفهان - شیراز در دست بررسی است، گفت: مسیر ریلی آستارا - آستارا كامل شده و هم اكنون عملیات ساخت ایستگاه تخلیه و بارگیری آستارا در حال تكمیل است.
اقتصام 1108**1579* خبرنگار : ایرج منصوری* انتشار : مرضیه فاتحی
۰ نفر