۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82566638
T T
۰ نفر
پوتین سابقه مداخله آمریكا در انتخابات روسیه را فاش كرد

مسكو - ایرنا - ولادیمیر پوتین گفت كه آمریكا در تمامی دوره های انتخابات ریاست جمهوری روسیه دخالت كرده و مداخله رویكرد معمول واشنگتن در انتخابات بسیاری از كشورها است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه این اظهارات را در مصاحبه برای فیلم مستندی كه با اولیور استون كارگردان آمریكایی انجام داده، اعلام كرده كه در رسانه های امروز (جمعه) بازتاب گسترده ای یافته است.
پوتین در باره اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، گفت كه گزارش های سازمان های تجسسی این كشور بدون اشاره به موارد مشخص است.
وی افزود: روسیه در انتخابات آمریكا دخالت نكرده است و هیچ حمله هكری نیز علیه این كشور انجام نداده ایم.
پوتین گفت: تصور اینكه هر كشوری از جمله روسیه بتواند بطور جدی بر روند انتخابات آمریكا و نتایج آن تاثیر بگذارد، دشوار است.
وی همچنین اظهار كرد: هكرهای حمله كننده به آمریكا هیچگاه یافت نشدند و علیه روسیه نیز هیچ شواهدی ارائه نشده است.
رئیس جمهوری روسیه تصریح كرد كه ادعای حمله هكری روسیه به انتخابات آمریكا از مدت ها پیش به ابزار مبارزه سیاسی و ضربه زدن به مشروعیت رئیس جمهوری این كشور (دونالد ترامپ) تبدیل شده است.
پوتین در بخش دیگری از این مصاحبه نیز گفت كه آمریكا همیشه در انتخابات روسیه دخالت كرده و این مداخله به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 مشهود و آشكار بود.
وی افزود: دخالت آمریكا در انتخابات سال های 2000 و 2012 روسیه هم به چشم می خورد، اما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 گسترده بود و واشنگتن برای اعمال مداخله از كاركنان دیپلماتیك استفاده كرد.
رئیس جمهوری روسیه گفت: این موضوع را در دیدار با باراك اوباما رئیس جمهوری و جان كری وزیر خارجه وقت آمریكا نیز مطرح كردم.
پوتین ادامه داد: دیپلمات های آمریكایی در اقدامات مداخله جویانه در انتخابات روسیه از جمله تظاهرات مخالفان دولت شركت و به آنان كمك مالی می كردند.
رئیس جمهوری روسیه تاكید كرد كه كاركنان بخش های دیپلماتیك باید كارهای دیگری انجام دهند و وظیفه آنها برقراری و بنای روابط بین دولتی است.
پوتین در پایان نیز سازمان های غیردولتی آمریكایی را به دخالت در امور كشورهای مختلف ازجمله در پهنه جمهوری های سابق شوروی و كشورهای شرق اروپا متهم كرد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا