۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۹
کد خبر: 82567314
T T
۰ نفر
عملیات اجرایی ساخت قطعه 2 آزاد راه تهران- شمال آغاز شد

تهران- ایرنا- همزمان با بازدید معاون اول رئیس جمهوری از آزاد راه تهران- شمال، عملیات اجرایی ساخت قطعه 2 این آزاد راه به طول 22 كیلومتر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقریبی 22 كیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یك به طول 6 هزار و 400 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی كرج - چالوس حدود پنج كیلومتر كوتاهتر می شود.
با برگزاری مناقصه عمومی، اینك چهار پیمانكار ایرانی ساخت این منطقه از آزاد راه را بر عهده دارند و امروز (شنبه) با حضور اسحاق جهانگیری این چهار شركت به طور رسمی كار خود را در این قطعه آغاز كردند.
تونل شرقی این منطقه با نام «البرز» به طول 6 هزار و 400 متر به عنوان بزرگترین تونل خاورمیانه هم اكنون 47 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و قرار است به زودی پیمانكار ساخت تونل غربی این منطقه نیز كار خود را آغاز كند.
پیش بینی شده برای آماده سازی و تكمیل منطقه 2 آزاد راه تهران- شمال بیش از 18 هزار میلیارد ریال هزینه شود.
به گزارش ایرنا، قطعه یك آزاد راه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی كه از طریق كرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 كیلومتر كوتاه می شود و شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل و شركت آزاد راه تهران - شمال در صدد است این قطعه تا اوایل تا بستان 1396 زیر بار ترافیك برود. این قطعه 32 كیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
آزادراه تهران - شمال طراحی و معماری آن به گونه ای انجام شده است كه هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت خواهند برد.
برای آماده سازی این آزادراه 123 كیلومتری در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 88 كیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 كیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یك آن مشكلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت كه خوشبختانه با همكاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشكلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شركت آزاد راه تهران - شمال ( وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال 99 به بهره برداری كامل برسد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 كیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخیرا شركت آزاد راه تهران - شمال با یك شركت كره ای برای سرمایه گذاری یك میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه با همت دست اندركاران به خصوص شركت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زیر بار ترافیك رفته است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1108 ** 3065 **1561** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر