۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82569707
T T
۰ نفر
نخبه گرایی و كارآمدی شوراها، لازمه رشد و توسعه شهر و روستا

تهران- ایرنا- شورای اسلامی شهر و روستا به عنوان ابزاری تاثیرگذار بر تغییر و تحول های اجتماعی، نقش موثری در پیشرفت و ارتقای سطح رفاه شهروندان ایفا می كند. نهادی ارزشمند كه با تكیه بر مردم سالاری دینی در كشور پایه گذاری شد تا افزون بر شناسایی و رفع نیازهای جامعه، با استفاده از افراد متخصص و آگاه به مسایل روز مسوولان و دولتمردان را در اجرای وظایفشان یاری رساند.

مطبوعات كشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است كه بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعكاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی كه توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را كه انعكاس قابل توجهی در روزنامه های صبح دوشنبه 29 خرداد 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی كرده است.

** پیشرفت و توسعه شهر و روستا در گرو تصمیم گیری های صحیح در شوراها
شورای اسلامی شهر و روستا پنجم به تدریج زمام امور را به دست می گیرد و همگام با این تغییرات، كارشناسان و منتقدان شورای شهر چهارم با برجسته سازی كاستی ها و نقص هایی كه در دوره گذشته وجود داشت، توصیه ها و راهكارهایی را برای كارآمدی هرچه بیشتر شورای شهر و روستای پنجم ارایه می دهند.

روزنامه «شرق» در سرمقاله ای با عنوان «اعضای جدید شورا و قطار از ریل خارج‌شده تهران» به قلم زهرا احمدی‌پور رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت: شهر تهران را به چه می‌شناسیم؟ به تونل توحید، برج میلاد، آپارتمان‌های فرشته و ولنجك یا به باغ ملی، خیابان سی ‌تیر، كوچه‌باغ‌های شمیران و خانه امام‌جمعه؟ تصویری كه نسل جدید ساكنان شهر با شنیدن نام تهران به ذهن‌شان متبادر می‌شود چیست؟ الگوی توسعه شهری در تهران بر كدام مزیت بنا شده است؟

در ادامه این سرمقاله می خوانیم: انتخاب اعضای جدید شورای شهر تهران و همچنین عوض‌شدن مدیر شهر تهران می‌تواند اتفاقی خجسته باشد اگر مدیران و تصمیم‌گیران جدید این قطار از ریل خارج‌شده را به مسیر درستش برگردانند. تهران تاریخش را می‌خواهد، هویتش را می‌خواهد، اینها نه منابعی فرعی و دست‌چندم برای شهر بلكه منابع حیاتی شهرند.

روزنامه «قانون» در یادداشتی با درج عنوان «نگرانی از نهادن خشت كج در شورای شهر» به قلم جعفر گلابی روزنامه نگار می نویسد: شورای شهرتهران به واسطه اینكه شهردار پایتخت را انتخاب می كند از اهمیت ویژه ای بر خوردار است ولی حوادث پیرامونی آن طی چهار دوره گذشته اهمیت آن را به حساسیت كشانده است. چنانچه همه می دانند حركات و سكنات این شورا گاهی تاثیرات عمیقی بر فضای سیاسی و حتی اقتصادی كشور به‌جا می گذارد .

در ادامه این یادداشت آمده است: به‌نظر می رسد در شورای شهر منتخب كنونی از مجموع گفت‌وگوها و پیشنهاد ها و را ه های اعلام شده، هنوز برای مهم‌ترین كار شورا كه انتخاب شهردار است سازوكار دقیق و روشن وفاقد نگرانی حاصل نشده، برخی در حال فشارند كه گزینه های مطلوب خود را بر كرسی بنشانندوشاید تحمیل كنند. ممكن است باهمین خشت های اول، دیوار كجی كه می‌سازند دوباره تا ثریای ریاست جمهوری ادامه پیدا كند ! ما باید قویا باور كنیم و در عمل نشان دهیم كه هرگز با رای مردم بازی نمی كنیم. اگر شهردار تهران از میان اعضای منتخب شورای شهر برگزیده شود متضمن پیام های روشن منفی است كه هیچ استدلالی نمی تواند نافی آن‌ها باشد .

روزنامه «آرمان» در گفت وگویی با شهربانو امانی منتخب پنجمین دوره شورای شهر و فعال سیاسی اصلاح‌ طلب با انتخاب عنوان «كابینه دوازدهم پوست می‌اندازد» به نقل از وی آورد: منتخبان شورای پنجم بسیار علاقه‌مندند كه شفافیت و صداقت جلسات درون شورای منتخبان را اطلاع‌رسانی كنند، تاحدی كه بتوانند به شفاف سازی كمك و از گمانه‌زنی‌ و خبرسازی‌ها پیشگیری كنند. تلاش منتخبان بر این بوده كه در جهت همگرایی هرچه بیشتر نشست‌هایی را داشته باشند، چون با توجه به اهمیت شورا باید 4 سال دركنار هم و به صورت گروهی و شورایی تصمیم‌گیری كنند كه در این راستا باید شورا تقویت و نهادینه گردد.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: یكی از تصمیم‌های شورای منتخبان گزارش شرایط فعلی كلانشهر تهران به مردم خواهد بود كه شهردار آینده قرار است تهران را در چه شرایطی تحویل بگیرد. در این راستا برنامه‌ریزی صورت گرفت كه طی آن شاخص‌ها و فرایندهایی برای انتخاب شهردار تعریف شود. یكی از این فرایند‌ها جمعبندی وضعیت شهر تهران و چالش‌‌های پیش روی شهردار آینده است. از این رو كار گروهی 7‌نفره تشكیل شد و به جمع آوری نظرات و شاخص‌های شهردار از نهادها، سازمان‌ها و سایرین پرداخت. از این رو شورا‌ درصدد جمعبندی شاخص‌های انتخاب شهردار است.

روزنامه «جهان اقتصاد» در گفت وگویی با انتشار عنوان «ابراهیم امینی: محدودیت خارج شدن از شورای شهر مختص سمت شهردار نیست»، نوشت: اعضای شورای شهر پنجم هفته گذشته طرح شرایط شهردار جدید را تصویب كردند. در این طرح بند مربوط به «عدم امكان شهردار شدن اعضای شورای شهر فعلی» حذف شد. ابراهیم امینی عضو شورای شهر پنجم می گوید علت حذف این بند تاكید بر عام بودن عدم امكان خروج اعضا از شورای شهر است. او معتقد است اگر این بند تصویب می شد به آن معنا بود كه این مصوبه صرفا برای برخی از افراد كه پتانسیل شهردار شدن را دارند در طرح گنجانده شده است.

در ادامه این گفت وگو آمده است: به گفته این عضو شورای شهر در ساختار لیست امید همه افراد متعهد شده بودند در صورت موفقیت، مسئولیت هایی را كه قابل جمع با عضویت در شورا نیست تا پایان دوران چهارساله شورا نپذیرند. او در این باره توضیح داد: «حذف این بند و تصویب طرحی كلی تاكید بر میثاق نامه ای است كه همه اعضای لیست امید آن را امضا كرده اند. ما باید به افكار عمومی نشان بدهیم كسانی كه مورد اقبال شهروندان قرار گرفتند و رای آوردند به این آرا پایبند هستند و هیچ مسئولیتی را كه موجب خروج آنها از عضویت در شورای شهر می شود، تا پایان دوره چهار ساله نمی پذیرند.»

** شریعتی دین پژوهی نواندیش و معلمی انقلابی
چهلمین سالگرد درگذشت «علی شریعتی» دین پژوه، جامعه شناس و تاریخ دان مطرح كشور موجب شد تا روزنامه های امروز با درج یادداشت، گزارش و گفت وگوهایی به بررسی زاویه های گوناگون زندگی سیاسی- اجتماعی این اندیشمند بپردازند.

روزنامه «ابتكار» در گزارشی با عنوان «شریعتی؛ چهل سال پس از مرگ»، می نویسد: امروز چهلمین سالمرگ علی شریعتی با نام اصلی علی مزینانی نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس و پژوهشگر دینی ایرانی است. وی در نزد هواداران به معلم شهید دكتر شریعتی معروف است و از دیگر سو، همواره مخالفانی قسم‌خورده چه نزد مذهبیون و چه نزد روشنفكران داشته است. برخی شریعتی را اندیشه‌ورزی كامیاب می‌دانند كه تنها یك سال و اندی پس از مرگش، مدل حكومتی پیشنهادی‌اش تحقق یافته و به ثمر نشست.

در ادامه این گزارش می خوانیم: مسئله مهم شاید این باشد كه مشخص شود اگر شریعتی امروز و پس از گذشت چهار دهه از مرگش، هنوز می‌زیست در خصوص روش‌های پیشنهادی و مدل‌هایی كه ارائه كرده است، چه مواجهه‌ای داشت و با آن‌ها چگونه برخورد می‌كرد. چیستی و چگونگی منظومه فكری شریعتی و راهبردهای او برای حصول نتیجه در زمانه شریعتی مسئله‌ای است كه بیش از هر نكته دیگری اهمیت داشته و باید مورد توجه قرار گیرد. سیدجواد میری استاد دانشگاه، جامعه‌شناس و پژوهشگر تاریخ اندیشه می گوید: «شریعتی در دوره‌ای می‌زیست كه ناچار بود مدل خاصی از حكومت را در برابر این دو كمپین فراگیر در شرق و غرب عالم ارائه دهد. او خود را مكلف می‌دانست تا «گونه‌ای دیگر» یا «راه سوم» را برای جهان اسلام به تصویر بكشد.»

روزنامه «ایران» در گزارشی با درج عنوان «غبار روبی از كارنامه یك روشنفكر دینی»، آورد: نوع نگاه شریعتی به تاریخ دین و اسطوره‌زدایی از شخصیت‌های دینی، تشخیص بسیار خوبی از سوی شریعتی بود كه همچنان ماندگار است. شریعتی از شخصیت‌های مهم «رِفُرم دینی» است، چیزی كه ما به آن احتیاج داریم؛ یعنی تفسیرها و روایت‌های غیررسمی از دین. ما سه شریعتی داریم؛ یك شریعتی «پیشا ارشاد(حسینیه ارشاد)» كه در دانشگاه مشهد بوده و برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته و وقتی برمی‌گردد دروس اسلام‌شناسی مشهد را تدریس می‌كند. شریعتی دوم شریعتی «ارشاد» است، یعنی شریعتی از حوالی سال 1347 تا 1351. یك شریعتی هم، شریعتی پس از زندان یا «پسا ارشاد» است، یعنی از فروردین 1354 تا خرداد 1356 كه از دنیا رفت. حساب این سه شریعتی را باید از هم تفكیك كرد تا داوری جامع‌الاطرافی را بتوان ارائه داد.

در ادامه این گزارش آمده است: حساب این سه شریعتی را باید از هم تفكیك كرد تا داوری جامع‌الاطرافی را بتوان ارائه داد. نوعی خطای «زمان‌پریشی» در آثار مرحوم شریعتی دیده می‌شود. یعنی مقولات و مفاهیم امروزین را برگرفتن و آن را از سیاق خود در آوردن و در جای دیگری به كار بردن. این یك خطای روش‌شناختی جدی یا «مغالطه» است كه در آثار شریعتی به چشم می‌خورد. شریعتی چون از دل سنّتی می‌آمد كه به نوعی منتقد نظام سرمایه‌داری و تكنولوژیك غرب بود، لذا ازخودبیگانگی و الینه‌شدن انسان را نشانه می‌رفت؛ انسانی كه بیش از اینكه به خود بپردازد، معطوف به امور «دیگری» شده است.

روزنامه «اعتماد» در گفت وگویی با انتخاب عنوان «« متن» شریعتی گمشده ماست» به نقل از سوسن شریعتی نوشت: شریعتی پس از انقلاب ملك مشاع است (تا ٦٠)؛ میراثی متعلق به همگان. یاد او را كمابیش هم احزاب و جریانات نزدیك به قدرت سیاسی گرامی می‌دارند (حزب جمهوری اسلامی- مجاهدین انقلاب اسلامی) و هم احزاب منتقد و خارج از ساختار قدرت (جنبش مسلمانان مبارز، جاما و نهضت آزادی، جنبش) و نیز گروه‌های جوان برآمده پس از انقلاب كه خود را پیرو راستین پروژه او می‌دانند.

در ادامه این گفت وگو به نقل از وی می خوانیم: چهل سال مراسم‌های بزرگداشت شریعتی را می‌توان برای شناخت فراز و فرود طیف‌بندی‌های روشنفكری دینی نیز مورد مطالعه قرار داد؛ به نوعی اتوپرتره روشنفكری دینی در ایران نیز هست. این زیست روشنفكری هر بار در گفت‌وگو با شریعتی است كه با خود سیالش روبه‌رو می‌شود و آن را تجربه، فرموله و تئوریزه می‌كند و از همین رو مراسم‌های شریعتی از منابع مهم برای بررسی مراحل مختلف شكل‌گیری روشنفكری دینی پس از انقلاب در ایران است.

روزنامه «همدلی» در یادداشتی با انتشار عنوان «شریعتی و جسارت شكستن تابوها» به قلم محمدرضا نیك‌نژاد‎ می نویسد: هنگامی كه برادر بزرگم جمله‌های زیبای كتاب‌هایش را نقال‌گونه و با اتكا به حافظه خوبش می‌خواند، خُشكم می‌زد. به عنوان بچه‌ای ده- دوازده ساله بخشی از گزیده‌گویی‌های برادرم را درك نمی‌كردم اما واژه‌های معجزه‌گری كه بر زبان می‌آورد مسحورم می‌كرد! روزی از میان كتاب‌های برادرم «یك جلوش بی‌نهایت صفرها» را دیدم و خواندم. روزی دیگر «حسن و محبوبه» را، روزی دیگر«پدر، مادر ما متهمیم» و ... دیگر نمی‌توانستم جلوی خودم را بگیرم. كتاب‌هایش را در دست می‌گرفتم و ورق می‌زدم، حتی اگر درونمایه‌های‌شان را در نمی‌یافتم.

در ادامه این یادداشت آمده است: روزگار گذشت و گرچه من هم از برخی از اندیشه‌هایش گذشتم، اما هنوز هبوط در كویرش پس از نزدیك سه دهه، گاه‌گداری جان و روانم را نوازش می‌دهد و هنوز هم از او می‌آموزم و هموست كه در سه دهه، اندیشه‌ام را صیقل می‌دهد و هموست كه بر خلاف گفته‌های منتقدانش دگمم نكرد و آغوشم را به سوی تازه‌ها گشود و یادم داد كه یاد بگیرم و تغییر كنم و از اندیشه‌ام دفاع كنم و نقد شوم و نقد كنم و پاسخ گویم و پاسخ بشنوم. امروز چهارمین دهه درگذشتش هست و من هم در دهه چهارم زندگی، من زنده‌ام و اندیشه‌های او نیز همچنان زنده! آری زنده به این معنی كه هنوز و پس از دهه‌ها نامش بر زبان‌هاست و نقد می‌شود و دفاع می‌شود و گزیده‌گویی‌هایش بر دیوار آویخته می‌شود و اثرگذار است. بی‌گمان شریعتی برای آموختن و اثرگذاری انسانی تمام نشدنی‌ست، ابرمردی بر گونه اندیشگی ایران و ایرانی. روانش شاد و یادش گرامی.

** گردشگری حلقه اتصال فرهنگ و اقتصاد
صنعت گردشگری در جهان كنونی از اهمیت بالایی برخوردار است و كشورهای گوناگون می كوشند تا با توسعه حوزه های مختلف در راستای جذب گردشگر حركت كنند و اینگونه افزون بر معرفی فرهنگ این مرز و بوم به پویایی اقتصادی دست یابند و بخش های مختلف كشور خویش را با تحولات بنیادین روبرو سازند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در یادداشتی به قلم فرشید كریمی كارشناس ارشد گردشگری و هتلداری با درج عنوان «دو راه برای استفاده از «گیاهان» در گردشگری»، آورد: بیست‌وپنجم خردادماه به عنوان روز ملی گل و گیاه در كشور به ثبت رسیده است كه این خود نشان از جایگاه والای این گونه‌های طبیعی نزد ایرانیان دارد؛ عنصری زیست‌محیطی كه با استناد به منابع تاریخی، از گذشته‌های دور تاكنون در حوزه‌‌های مختلف فرهنگ مردمان ایرانی نفوذ كرده است، از هنر گرفته تا شعر و ادبیات. جدا از نفوذ فرهنگی، از منظر طبیعی نیز ایران زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی از جمله انواع گل‌ها است كه به شكل طبیعی و خودرو در كشور رشد یافته و گسترده شده‌اند و به عنوان جاذبه گردشگری حائز اهمیت هستند؛ زیرا صنعت گردشگری به انواع ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی وابسته است و گل‌ها و گیاهان از جمله این ظرفیت‌ها به شمار می‌روند.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: توسعه گردشگری گل در ایران به‌طور قطع همانند بسیاری از شاخه‌های نوظهور گردشگری در كشور موانعی را پیش‌روی خود دارد كه در درجه اول به فقدان نگاه تخصصی نسبت به این موضوع باز می‌گردد. این خود مانع شناسایی ظرفیت‌های مناطق مختلف در این حوزه شده؛ چراكه با شناسایی ظرفیت‌ها است كه می‌توان برنامه‌ها و چارچوب‌های‌ مشخصی را با هدف توسعه تدوین كرد.

روزنامه «تفاهم» در گزارشی با انتشار عنوان «نفوذ چینی‌ها به بازار گردشگری كشور !»، نوشت: «مشكل گردشگری ایران با چین، اقامت در خانه‌های غیرمجاز نیست، بلكه دانشجویان چینی‌زبان رشته‌های ادبیات فارسی و الهیات هستند كه بازار كار را از دست ایرانی‌ها خارج كرده‌اند». «بیتا اشرفی» 17 سال است به عنوان راهنمای گردشگران چینی در ایران كار می‌كند. او جزو نخستین راهنمایان چینی زبانی است كه كارت رسمی خود را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفت و در این مدت گردشگران و تاجران زیادی را از ایران و چین به سفر برده است.

در ادامه این گزارش آمده است: به تعریف اشرفی، چینی‌ها در دسته گردشگرانی با اخلاقی عجیب و خاص قرار دارند، آنها معمولا پر سر و صدا غذا می‌خورند و حرف می‌زنند. حسابی اهل چانه زدن هستند و عكس گرفتن در خون‌شان است. چینی‌ها از نظر بهداشتی به نسبت ایرانی‌ها ضعیف‌اند، اما روی هم رفته گردشگران سختی به شمار نمی‌آیند و تذكرها و نكته‌ها را می‌پذیرند.جذاب‌ترین ویژگی گردشگران چینی، ولخرج بودن‌شان است، برای همین كشورهای زیادی برای جذب آنها كه هر سال جمعیت‌شان هم رو به افزایش است، علاقه نشان می‌دهند و هر كاری كه از دست‌شان برمی‌آید انجام می‌دهند تا چینی‌ها راحت‌تر سفر كنند.

روزنامه «گسترش تجارت» در گزارشی با انتخاب عنوان «وقتی عملكرد سفیران گردشگری، ضدتبلیغ می‌شود!»، می نویسد: گردشگر خارجی هنوز از سفر بازنگشته كه متوجه می‌شود سوغات و یادگاری‌ها را به قیمت‌های بسیار گزافی خریده و برای غذای خوشمزه ایرانی كه هوش از سرش برده بود، 2برابر نرخ معمول پول داده است! در سفر به كرمان بخش زیادی از آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی را ندیده در حالی كه در برنامه سفر به آنها گفته شده بود تمام جاذبه‌های مهم و زیبای شهر را خواهند دید، در شیراز از مكان‌های تاریخی مهم دیدن نكرده و در اصفهان صنایع‌دستی را گران خریده است! خودتان را جای او بگذارید...اگر شما بودید چه حسی پیدا می‌كردید؟

در ادامه این مطلب می خوانیم: همواره در مراسم مختلف و از سوی مقامات بلندپایه دولتی و گردشگری عنوان می‌شود راهنمایان سفر، سفیران فرهنگی كشورها هستند و این راهنمایان سفر هستند كه بدون واسطه با گردشگران جهانی ارتباط برقرار كرده و تصویر ذهنی آنها را از كشورمان تغییر می‌دهند. با این وجود گاهی همین سفیران فرهنگی، متخلف بوده و در مواردی سر گردشگران خارجی كلاه می‌گذارند! به عقیده فعالان گردشگری و راهنمایان سفر، علت اصلی تخلفات گردشگری شیوه پرداخت دستمزد از سوی آژانس‌های گردشگری است. این آژانس‌ها به دلیل نیاز مبرم راهنمایان سفر به كار، آنها را مجبور می‌كنند كمتر از میزان تعیین شده و به تصویب رسیده از سوی دولت، دستمزد دریافت كنند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: سیده مریم سیدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9368**9131
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.
۰ نفر