۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82571220
T T
۰ نفر
وزیر دفاع تركیه: در مرحله نهایی خرید سامانه اس 400 از روسیه هستیم

آنكارا- ایرنا- فكری ایشیك وزیر دفاع تركیه گفت: در حال انجام ارزیابی های فنی و مرحله نهایی توافق خرید سامانه موشكی اس 400 از روسیه هستیم.

به گزارش ایرنا، ایشیك روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به نیاز تركیه به سامانه موشكی دفاعی اس 400 افزود: آخرین ارزیابی های فنی در حال انجام است و پس از آن در كوتاه مدت به تصمیم نهایی سیاسی خواهیم رسید.
وی بیان كرد: هر چند كه سامانه موشك های دفاعی اس 400 مورد نیاز تركیه است ولی هدف اصلی ما توسعه و تولید سامانه بومی است و در این خصوص نیز برنامه های خود را آغاز كرده ایم.
وی ادامه داد: این برنامه ها هم شامل بخش تحقیقات و هم شامل بخش توسعه و تجهیزات می شود و در این خصوص تعدادی از شركت های غربی نیز خواهان همكاری با تركیه هستند.
وزیر دفاع تركیه همچنین گفت: درهای ما به روی این نوع همكاری ها باز است.
وی بیان كرد: در نمایشگاه هوا و فضای پاریس نیز حضور یافته و در آنجا نیز با برخی شركت ها و صنایع نظامی برای همكاری های مشترك مذاكره خواهیم كرد.
به گزارش ایرنا، شبكه خبری استار تركیه دو هفته پیش اعلام كرد كه دولت روسیه برای فروش هر مجموعه موشك اس 400 به تركیه، مبلغ 500 میلیون دلار پیشنهاد داده است.
پیش از این رسانه ها از نهایی شدن فروش موشك اس 400 روسی به تركیه خبر داده و به نقل از مقامات تركیه اعلام كرده بودند كه تركیه منتظر اعلام قیمت نهایی برای خرید این سامانه موشكی است.
به گزارش ایرنا، خرید سامانه موشك های دفاعی اس 400 از سوی تركیه از حدود پنج ماه پیش و در پی عادی سازی روابط دو كشور مطرح و آغاز شده و مذاكرات دو طرف در این زمینه در ماههای گذشته ادامه داشته است.
در جریان دو سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به روسیه نیز خرید این سامانه موشكی جزو محورهای مذاكرات دو طرف بوده است.
بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند كه این سامانه موشكی راهبردی و مهم به علت عضویت تركیه در پیمان آتلانتیك شمالی(ناتو) كه همواره رقیب جدی نظامی روسیه بوده است، به تركیه واگذار نخواهد شد.
قرارداد فروش سامانه موشك دفاعی اس 400 روسی تاكنون تنها با چین امضا شده است و مذاكره هند برای خرید این سامانه ادامه دارد.
اس 400 با توان شلیك همزمان 72 موشك و نابودی اهداف تاكتیكی و بالستیكی از پنج تا 60 كیلومتر فاصله و 2 تا 27 كیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان به شمار می رود.
این سامانه متحرك زمین به هوا كه در طول هشت دقیقه از حالت حركت به حالت استقرار و آماده برای شلیك می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افكن و جنگنده های شكاری، موشك های بالستیك تاكتیكی و تاكتیكی-عملیاتی، موشك های بالستیك میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته كاربرد دارد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری