تمرين تيراندازي بدون فشنگ /همكاري فرابخشي براي ارتقاي جايگاه جهاني ايران ضروري است

تهران-ايرنا-تيم هاي تيراندازي با تفنگ و تپانچه جوانان ايران روز گذشته جهت حضوردر رقابت هاي جهاني تهران را به مقصد شهر زول آلمان ترك كرد؛ اين درحالي است كه عليرغم تلاش و پيگيري هاي مسئولان فدراسيون كمبود فشنگ همچنان از مشكلات فرارروي اين رشته ورزشي است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه ورزشي ايرنا، هرچند به گفته مربيان تيم هاي تفنگ و تپانچه جوانان با تلاش شبانه روزي مهدي مبيني سرپرست فدراسيون تيراندازي بخشي از فشنگ خريداري شده از يك كشور اروپايي چند روز قبل از اعزام تيم به آلمان از گمرك ترخيص شد و ورزشكاران در روزهاي پاياني با فشنگ تمرين كردند اما بنظر مي رسد اين مشكل همچنان لاينحل باقي مانده است
سكينه خدابنده لو وعليرضا اينانلو كه هدايت تيم هاي تپانچه و تفنگ جوانان اعزامي به اين رقابت ها بر عهده دارند معتقدند ارتقا جايگاه ايران در تيراندازي جهان نياز به حمايت جدي مسئولان كشوري و همكاري فرابخشي دارد.
عليرضا اينانلو روز پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگار ورزشي ايرنا گفت:‌ با وجود مشكل هميشگي اين رشته در تامين فشنگ و مهمات اما تيراندازان با تواني غيرقابل مقايسه با ميزان تمريناتشان در رقابت هاي بين المللي شركت مي كنند كه اين مساله هميشه موجب شگفتي حريفان مي شود.
مسابقات قهرماني جوانان جهان با حضور 522 تيرانداز از63 كشور جهان درشهر زول آلمان برگزار مي شود كه كاروان تيراندازي كشورمان با 12 تيرانداز در قالب 6 تيرانداز زن و 6 تيرانداز مرد در دو رشته تفنگ و تپانچه در اين رقابتها حضور خواهند يافت.
وي با اظهار اميدواري از اينكه تيراندازان جوان كشورمان بتوانند نتايج خوبي در آلمان كسب كنند، افزود: فشنگ هايي كه اسفند ماه براي تيم ملي خريداري شد، چند روز پيش از گمرك ترخيص و تيم هاي تفنگ و تپانچه توانستند با تعداد بيشتري فشنگ تمرينات خود را پيگيري كنند؛ اين درحالي است كه اين بازيكنان هميشه به صورت خشك يا با تعداد بسياراندك فشنگ تمرين كرده اند.
به گفته اينانلو، تعداد فشنگ هايي كه شش تيرانداز رشته تفنگ ايران با آن براي شركت در جام جهاني آلمان تمرين كرده اند حتي كمتر از تعداد فشنگ يك تيرانداز شركت كننده در مسابقات جهاني آلمان است .
وي با اشاره به اينكه تيراندازان بيش از 60 كشور جهان در مسابقات جهاني زول شركت خواهند كرد، گفت:‌ قطعا سطح رقابت هاي زول آلمان به مراتب بالاتر از مسابقات جام جهاني مونيخ است و كشورها صاحب نام تيراندازي كه برنامه هاي آماده سازي خود براي المپيك 2020 توكيو را شروع كرده اند در اين رويداد مهم شركت مي كنند.
اينانلو عملكرد تيراندازان تيم نو جوان و جوانان ايران در تورنمنت هانوفر، جام جهاني مونيخ و گابالا را خوب ارزيابي كرد و گفت:‌ در هانوفر تيم تفنگ مردان اول شد و تيم تفنگ زنان چهارم و اين درحالي بود كه فاصله تيم اول با تيم هاي دوم و سوم چندان نبود و امتياز تيم زنان جوانان در جايگاه چهارم فاصله قابل توجهي با تيم هاي اول تا سوم نداشت.
وي كسب ركوردهايي بالاتر از ركورد داخلي توسط تيراندازان در مونيخ آلمان و ركوردهايي برابر با ركورد تيراندازان المپيكي در كسب سهميه المپيك در گابالا را نتيجه توان تيراندازان ايراني با همه مشكلات فرارو عنوان كردو گفت: همانطور كه گفتم ركورد تيراندازان ايران در رقابت هاي فوق با توجه تمرينات و تعداد فشنگ هاي مورد استفاده آنان موجب شگفتي رقبا مي شد.
سرمربي تيم تفنگ جوانان ايران گفت:‌ اگر چه بخاطر تحريم ها خريد فشنگ و سلاح كاري سخت است اما با توجه به واسطه هايي كه در برخي كشورها داريم فشنگ خريداري مي شود اما مشكل ، وارد كردن اين فشنگ ها به كشور است .
وي حل مشكل فشنگ و تجهيزات تيراندازي را يك مساله فرابخشي عنوان كرد و گفت :‌اين كار يك يا دو سازمان و وزارتخانه نيست ، تصور مي كنم كه با مشاركت ملي و انعقاد توافق نامه يا تفاهم نامه هايي فشنگ هاي خريداري شده سريع تر از گمرك ترخيص شده و ورزشكاران در شرايط بهتري تمرين كنند.
اينانلو افزود: به باور همه كارشناسان ورزشي ايران ديگر شرايط و ظرفيت لازم را براي كسب مدال تيراندازي در المپيك را دارد و مدال در المپيك 2020 توكيو هستيم بايد از همين امروز در اين خصوص برنامه ريزي كنيم .
اين مربي تيراندازي همچنين خواستار افزايش اعتبار فدراسيون تيراندازي شد و گفت:‌ درصورت همكاري فرابخشي و فراهم شدن شرايط براي ورود فشنگ و سلاح از خارج به كشور، اما اگر فدراسيون اعتبار لازم براي خريد اين اين اقلام را نداشته باشد ، عملا همه تلاش ها بي فايده خواهد شد.
به گفته وي، برگزاري انتخابات رياست فدراسيون نيز مي تواند وضعيت اين رشته را با ثبات كند تا مديريت با قدرت بيشتري بستر را براي موفقيت تيراندازان فراهم كند.
سكينه خدابنده لو نيز درگفت و گو خبرنگار ايرنا نيز گفت:‌نشست اخير رياست جمهوري با ورزشكاران بيانگر توجه جدي مسئولان كشور به ارتقا جايگاه ورزش ايران در جهان است و با اين نگاه ، جامعه تيراندازي اميدوار است كه هر چه زودتر مشكل قديمي اين رشته در كمبود فشنگ حل شود.
وي با بيان اينكه از چند روز پيش با ترخيص بخشي از فشنگ هاي خريداري شده از سوي فدراسيون،تيراندازان جوان و نوجوان در تمرينات از فشنگ استفاده كردند، افزود:‌ طي چند ماه اخير مسئولان فدراسيون درگير ترخيص اين فشنگ ها بودند ودليل طولاني بودن اين پروسه ناهماهنگي ساير بخش ها در اين مورد است.
خدابنده لو گفت:‌تمرينات ما در اين مدت به صورت خشك و با اندك فشنگ ذخيره شده بوده است كه در مقايسه با فشنگ هاي مصرفي حريفانمان عملا هيچ است.
به گفته خدابنده لو، اگر رقباي تيراندازان ايراني روزانه 200 تا 300 فشنگ براي تمرين استفاده مي كنند، ميزان فشنگ مصرفي تيم تپانچه تيراندازي ايران در مدت تمرينات اين تيم 1000 فشنگ براي همه تيراندازان بوده است.
وي افزود:حدود يكسال است كه جوانان در اردو هستند و از آنجا كه اين تيراندازان هنوز دانش آموز هستند ،‌اردوها به صورت مستمر و پيوسته برگزار نمي شد ،‌اما با همين تمرينات به كار اين تيراندازان و نتايج آنان در زول آلمان اميدوارهستم.
سرمربي تيم تپانچه جوانان معتقد است بيش از 50 درصد اهدافش در آماده سازي تيراندازان رشته تپانچه تامين شده است و با توجه به ركوردهاي ورزشكاران دراردوها اميدوار است كه ايران دو فيناليست در جهاني آلمان داشته باشد.
وي عملكرد تپانچه زنان جوان و نوجوان در رقابت هاي جام جهاني گابالاي آذربايجان را قابل قبول عنوان كرد و گفت:‌ متاسفانه در فينال اين رقابت ها با بدشانسي مواجه شديم و 2مدال حتمي ما به عنوان چهارمي و پنجمي منجر شد.
خدابنده لو شركت در تمامي رقابت هاي بين المللي و جهاني را در راستاي حضور قدرتمند در رقابت هاي قهرماني آسيا در ژاپن عنوان كرد و گفت:‌ رقابت هاي قهرماني اسيا در ژاپن آذر ماه برگزار مي شود و سهميه المپيك جوانان آرژانتين در اين رقابت ها توزيع خواهد شد.
اين مربي تپانچه كشورمان ميانگين سن تيراندازان جوان شركت كننده در مسابقات زول آلمان را حدود 17 سال عنوان كرد و گفت: با حمايت و تامين امكانات و تجهيزات مورد نياز از جمله سلاح و فشنگ كافي ، تيراندازان ما مي توانند در زماني كوتاه جايگاه قابل قبولي در جهان كسب كنند.
مسابقات تيراندازي قهرماني جوانان جهان از امروز آغاز و به مدت هشت روز ادامه دارد.در رشته تفنگ فاطمه كرم زاده ،‌مريم شفيعي پور، آرمينا صادقيان ، امير محمد نكونام ، امير سياوش ذوالفقاريان ، عليرضا داوود آبادي با هدايت عليرضا اينانلو به در اين رقابت ها حضور دارند و در رشته تپانچه نيز هانيه رستميان، شيرين مرتضوي، لعيا محمدي، مهدي تندري، مرتضي عليمحمدي، عرفان صلواتي به همراه سكينه خدابنده لو و اميرحسين صولت به عنوان مربي در زول آلمان حضور دارند.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزش ايران و جهان با كانال ورزشي ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي **1828**1440
خبرنگار :‌خديجه روزبهاني** انتشار: گلشن
۰ نفر