۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۳۲
کد خبر: 82577864
T T
۰ نفر
سیف: حجم نقدینگی موسسه های غیرمجاز به زیر 10 درصد رسید

تهران- ایرنا- رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران از كاهش حجم نقدینگی موسسه های غیرمجاز از 25 درصد به زیر 10 درصد خبر داد و گفت: بانك مركزی با جدیت ساماندهی بازار غیرمتشكل پولی را ادامه می دهد تا به فضل الهی در سال 1397 موسسه خارج از كنترل بانك مركزی نداشته باشیم.

به گزارش یكشنبه تارنمای بانك مركزی، «ولی الله سیف» در نشست با مدیران عامل بانك ها و موسسه های اعتباری كه عصر دیروز برگزار شد، بر لزوم انسجام و همكاری همه جانبه در شبكه بانكی كشور برای خنثی سازی تحركات عده ای ناآگاه علیه بازار پولی تاكید كرد.
وی اضافه كرد: دلیلی وجود ندارد مردم و مشتریان و سپرده گذاران در سراسر كشور، نسبت به سپرده گذاری و تعامل با بانك ها و موسسه های اعتباری مجوزدار بی اعتماد شوند.
سیف اطمینان داد نظام بانكی با سلامت و ثبات به فعالیت خود ادامه می دهد و همگان موظفند از «اعتماد» به عنوان سرمایه اصلی نظام بانكی پاسداری كنند.
این مسوول درباره ساماندهی موسسه های غیرمجاز در دولت یازدهم افزود: شبكه بانكی با برخورداری از دهها هزار كارمند و كارشناس و مدیر و با پشتوانه سالها و دهه ها تجربه، با زندگی همه مردم ایران پیوند خورده و انسجام دیرین حاصل شده میان جامعه و نظام پولی و بانكی بر اساس شایعه پراكنی ها آسیب نمی بیند.
رییس كل بانك مركزی اضافه كرد: در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی بر تداوم ساماندهی غیرمجازها در سال جاری توسط بانك مركزی تاكید شد كه تحقق این موضوع، به استمرار همراهی و همكاری همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است.
قائم مقام بانك مركزی نیز در این جلسه گفت: طرح پارسال حمایت از بنگاه های كوچك و متوسط اثرهای مثبتی داشت كه در آمار رشد اقتصادی كشور قابل ملاحظه است؛ زیرا باعث ایجاد تحرك در بخش صنعت و بهبود مستمر آمار این بخش شد.
«اكبر كمیجانی» افزود: بانك مركزی امسال نیز بخشنامه مربوطه را به بانك ها و موسسه های اعتباری ارسال كرد كه در آن به تامین مالی 300 هزار میلیارد ریالی برای 21 هزار واحد كوچك و متوسط اشاره شده است.
وی از بانك ها خواست در كنار تصمیم های كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فعالانه در این طرح مشاركت و به حمایت از اشتغال كمك كنند زیرا این موضوع مورد تاكید رهبر معظم انقلاب است.
وی تاكید كرد باید عزم جدی برای كوتاه شدن صف دریافت وام ازدواج داشته باشیم.
كمیجانی تصریح كرد: شبكه بانكی در طرح خرید تضمینی گندم همچنان كنار دولت است و برای این موضوع، بخشنامه برای تامین مالی به مبلغ 30 هزار میلیارد ریال به پنج بانك ابلاغ شده است.

* رسانه ها از انتشار مسائلی كه چهره شبكه بانكی را مخدوش می كند، بپرهیزند
در این نشست رییس كانون بانك های خصوصی درباره ساماندهی موسسه های غیرمجاز توسط بانك مركزی گفت: رسانه های جمعی و صداوسیما باید به حفظ آرامش جامعه كمك كنند و از انتشار مسائلی كه چهره شبكه بانكی را مخدوش می كند، بپرهیزند.
«كوروش پرویزیان» افزود: نظام بانكی موتور محرك اقتصاد كشور است و با حركت صحیح خود می تواند به تولید و رشد اقتصادی در كشور كمك كند.
رییس شورای هماهنگی بانك های دولتی نیز در این جلسه گفت: بانك های دولتی در كنار بانك مركزی هستند و تاكید می كنیم مردم به شایعه ها توجه نكنند.
«محمدرضا حسین زاده» ادامه داد: متاسفانه گاهی دیده می شود سپرده گذاران بزرگ به بانك های دولتی مراجعه می كنند و درخواست سود نامتعارف دارند اما ما به این درخواست ها پاسخ نمی دهیم.
یكی از مدیران عامل بانك های خصوصی نیز تاكید كرد متاسفانه برخی تحرك ها و رواج شایعه ها درباره بانك ها از خارج از كشور هدایت می شود.
وی گفت: رسانه های معاند به شدت در تلاشند چهره نظام بانكی ایران را مخدوش جلوه دهند و برخی رسانه های داخلی نیز در این مسیر ناخواسته با آنها همكاری می كنند.
مدیران بانكی برخورد جدی با شایعه پراكنان و دروغ پردازان را خواستار شدند.
به گزارش ایرنا، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بیست و نهم خردادماه اعلام كرد: در روزهای گذشته برخی افراد و گروه ها با اهداف و اغراض شخصی و سیاسی، از طریق برخی رسانه ها بویژه شبكه های اجتماعی به انتشار شایعاتی مانند ورشكستگی بانك ها و در خطر بودن سپرده های مردمی اقدام می كنند.
این نهاد مالی تاكید كرد «انتشار این شایعات با هدف تشویش اذهان سپرده گذاران و ایجاد نگرانی بین آنها انجام می شود».
همان روز عضو هیات مدیره بانك پارسیان نیز گفت: بخشی از شایعه ها از خارج كشور هدایت می شود كه هدف آن نه فقط شبكه بانكی، بلكه كل نظام اقتصادی كشور است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123*1961* تنظیم: زهره دریغ گفتار* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر