۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 82579710
T T
۰ نفر

تجمع سپرده‌گذاران كاسپین مقابل ایرنا

۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 82579710
تجمع سپرده‌گذاران كاسپین مقابل ایرنا

تهران- ایرنا- تعدادی از سپرده گذاران موسسه كاسپین امروز (چهارشنبه) در مقابل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تجمع كردند و خواهان انعكاس خواسته هایشان از طریق این رسانه به گوش مسئولان شدند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، تجمع كنندگان ضمن سر دادن شعارهایی از رسانه ها خواستند حرف های آنها را نیز بشنوند و بنویسند.
یكی از مدیران خبرگزاری ایرنا برای شنیدن صحبت های نماینده سپرده گذاران در جمع آنان حضور یافت و نسبت به پیگیری خواسته های تجمع كنندگان قول مساعد داد.
به گفته نماینده تجمع كنندگان ، كاسپین موسسه ای است كه از سال 1393 با ادغام تعاونی فرشتگان و هفت تعاونی دیگر با تائیدیه بانك مركزی تشكیل شد و همه مستندات این ادغام و مجوز بانك مركزی موجود است.
وی ادامه داد: «هشت تعاونی تحت عنوان موسسه آرمان ایرانیان در اداره ثبت شركت ها در بورس ثبت شدند و بعد از این اقدام بانك مركزی به طور رسمی در خرداد ماه 1394 اعلام كرد كه موسسه فرشتگان – كه از جمله تعاونی های ادغام شده در كاسپین است - از شمول موسسات غیرمجاز خارج شده است و مردم می توانند در این موسسه سپرده گذاری كنند.»
وی مدعی شد: «بعد از این، بانك مركزی در 11 اسفند ماه 1394 نامه ای به شورای پول و اعتبار داد و در آن اعلام كرد كه هشت تعاونی منحل است؛ به دنبال آن، تابلوهای كاسپین آماده شد و موسسه آرمان ایرانیان به كاسپین تغییر یافت.»
نماینده تجمع كنندگان موسسه كاسپین افزود: «بعد از آن، بانك مركزی در تاریخ 27 اسفندماه 1394 اعلام كرد كه موسسه كاسپین به طور رسمی می تواند كار كند و مجوز رسمی آن صادر شد.»
وی همچنین مدعی شد: «در فروردین ماه 1395 نامه ای صادر شد كه كلیه موسسات و بانك های كشور می توانند با كاسپین همكاری اقتصادی داشته باشند؛ بعد از آن، در اردیبهشت ماه 1395 در نامه ای به نیروی انتظامی، كلیه تابلوهای سر در بانك ها تغییر پیدا كرد و به كاسپین تبیدل شد.»
وی ادعا كرد: «مردم در این مدت با استعلام هایی كه از بانك مركزی گرفتند، در این موسسه سپرده گذاری كردند و بانك مركزی هم اعلام كرد در موسسه های سرمایه گذاری كنید كه ما اسمشان را در سایت منتشر كردیم.»
وی همچنین گفت كه دیروز پیامك داده اند و منابع سپرده شان را كمتر از نصف اعلام كرده اند.
به گزارش ایرنا، بانك مركزی پایان خرداد ماه اعلام كرد تعیین تكلیف سپرده های زیر 500 میلیون ریال تعاونی منحله فرشتگان كه در موسسه اعتباری كاسپین ادغام شده است را از اوایل تیرماه آغاز می كند.
«ولی الله سیف» رئیس كل بانك مركزی نیز در سوم تیرما در یادداشتی تلگرامی نوشت: مرحله سوم تعیین تكلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان از چهارم تیر آغاز و سپرده های تا 500 میلیون ریال از طریق ٨٠ شعبه موسسه اعتباری كاسپین تعیین تكلیف می شوند.
وی تاكید كرد كه به تدریج و به تناسب شناسایی دارایی های این تعاونی، سایر سپرده گذاران نیز تعیین تكلیف می شوند.
رئیس كل بانك مركزی در ادامه این یادداشت آورده است: این روزها یكی از دغدغه های اصلی، نگرانی هایی است كه برخی از هموطنان گرامی با آن مواجه هستند و آن مشكلی است كه به واسطه اهمال و بی مسئولیتی سهامداران یك یا چند تعاونی ایجاد و سپرده گذاران آنها را دچار آسیب و خسران كرده است.
موسسه اعتباری كاسپین در اسفند ماه 1394 با ادغام هشت تعاونی اعتباری غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء، دامداران و كشاورزان كرمانشاه، عام كشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت.
در یك سال گذشته هیات های تسویه این تعاونی ها و بانك مركزی مشغول شناسایی دارایی ها و صورت حساب های آنها بودند تا بانك مركزی به تناسب دارایی های شناسایی شده، خط اعتباری برای تعیین تكلیف سپرده های مردم در اختیار كاسپین قرار دهد.
در نهایت از 28 اردیبهشت ماه امسال مرحله نخست تعیین تكلیف حساب های كمتر از 100 میلیون ریال (10 میلیون تومان) سپرده گذاران فرشتگان آغاز شد و آنها می توانستند تا هشت خرداد 90 درصد موجودی حساب های خود را دریافت كنند.
در گام بعدی كه از 9 خرداد آغاز شد و تا 17 خرداد ادامه یافت، نوبت تعیین تكلیف حساب های زیر 200 میلیون ریال (20 میلیون تومان) بود تا به این ترتیب 90 درصد از سپرده گذاران تعیین تكلیف شوند.
تعاونی فرشتگان 458 هزار و 826 سپرده گذار دارد و با انجام مرحله سوم و تعیین تكلیف حساب های زیر 500 میلیون ریال كه از پیش از عید سعید فطر آغاز می شود، 93 درصد از سپرده گذاران تعیین تكلیف می شوند.
تعیین تكلیف حساب ها به معنی تسویه قطعی با مشتریان نیست بلكه بر اساس برنامه ریزی انجام شده بخشی از سپرده های خود را به صورت نقد دریافت می كنند و موسسه كاسپین متعهد می شود تا در یك بازه زمانی، مبالغ باقیمانده را با توجه به دارایی هایی كه بانك مركزی شناسایی می كند، تسویه كند.
فرشاد حیدری معاون نظارت بانك مركزی به تازگی درباره موسسه كاسپین و تعیین تكلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان در یك برنامه تلویزیونی گفته بود، زمان بندی تعیین تكلیف حساب های زیر 50 میلیون تومان تا پیش از عید سعید فطر از طریق پایگاه اطلاع رسانی موسسه كاسپین به اطلاع سپرده گذاران می رسد.
وی گفت: اگر ارزیابی املاك تعاونی منحله فرشتگان زودتر به پایان برسد و مرجع قضایی این املاك را به موسسه كاسپین منتقل كند، پرداخت سپرده های بالای 50 میلیون تومان را بر اساس برنامه آغاز خواهیم كرد.
حیدری افزود: برای تسریع در خدمات رسانی به هموطنان، موسسه كاسپین در گذشته 20 شعبه مجاز داشت كه به تازگی 60 شعبه جدید به این موسسه اجازه دادیم تا تعداد این موسسات به 80 شعبه برسد.
وی ادامه داد: مردم می توانند سپرده های خود را در مؤسسه كاسپین نگهداری و یا وجه خود را دریافت و استفاده كنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189**9353**7244 **1561 **خبرنگاران:اسماعیل داودی، عاطفه نژادسالاری**انتشار:معصومه آقاامینی،مژگان توانا
۰ نفر