۹ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۶
کد خبر: 82581378
T T
۰ نفر

گفت وگوی تلفنی پوتین و اردوغان در باره سوریه

۹ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۶
کد خبر: 82581378
گفت وگوی تلفنی پوتین و اردوغان در باره سوریه

مسكو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای تركیه ای روز جمعه در گفت وگویی تلفنی در باره اوضاع سوریه مذاكره كردند.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی كاخ كرملین اعلام كرد: این مذاكره تلفنی با توجه به مذاكرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان كه اوایل ماه جولای تحت سرپرستی ایران، روسیه و تركیه برگزار می شود، انجام گرفت.
روسای جمهوری روسیه و تركیه در جریان این رایزنی همچنین توافق كردند كه به تماس های خود در آینده نزدیك ادامه دهند.
وزارت امور خارجه روسیه به تازگی این اطلاعات را تائید كرد كه زمان جدید آغاز دور آینده مذاكرات دو روزه آستانه 13 تیر است.
تاكنون چهار دور نشست سوری آستانه در دی ماه، بهمن و اسفند 95 و اردیبهشت ماه 96 با حضور هیات های دولت سوریه، معارضان مسلح پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر و كشورهای ایران، ‌روسیه و تركیه به عنوان تضمین كنندگان صلح برگزار شده است.
نتیجه اصلی مذاكرات دور چهارم امضای تفاهم نامه برای استقرار ثبات در مناطق امنیتی و كاهش تنش بود.
ایران، روسیه و تركیه 14 اردیبهشت و در چهارمین دور از این مذاكرات، تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه امن را در سوریه امضا كردند كه در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف كاهش زودهنگام خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساكنان به كمك های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه كمك های پزشكی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاكید قرار گرفته است.
ایجاد كمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق كاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بنا به این تفاهم نامه، كشورهای ضامن روند مذاكرات آستانه (روسیه، ایران و تركیه) متعهد می شوند، همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بكار گیرند و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا