روحانی:انقلابی بودن به معنای منزوی كردن آمریكاست/قادریم بهانه های حقوق بشری را بگیریم

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری انقلابی بودن را به معنای منزوی كردن آمریكا دانست و گفت: نباید بگذاریم آمریكا بسط ید پیدا كند و قدرتمند شوند. از طرفی نباید بهانه در اختیار آن ها قرار دهیم تا كشورهای دیگر هم پشت سرش قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یكشنبه در همایش سراسری قوه قضائیه كه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، افزود: هفته قوه قضائیه را به مسئولان عالی رتبه این قوه، همه قضات و كاركنان شریف این قوه مهم و ریاست محترم قوه قضائیه تبریك و تهنیت عرض می كنم.
وی ادامه داد: یاد می كنیم از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه اسلامی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی شهید آیت الله دكتر بهشتی و همه یاران با وفایی كه در كنار ایشان جان به جان آفرین تسلیم كردند.
رئیس جمهوری اضافه كرد: بی تردید شهید بهشتی جزو چهره های استثنایی حوزه علمیه قم، علما و اندیشمندان و مدیران بزرگ كشور بودند. ویژگی های خاص به خود داشتند. من حدود 21 سال از نزدیك با ایشان آشنا بودم. از سال 1340 تا پایان زندگی مباركشان.
روحانی با بیان این كه همواره همه جلسات و ملاقات ها سخنان، تدبیر و مدیریت ایشان به حق درس آموز بود، اظهار كرد: در سال 58 جلسات مستمر هفتگی داشتیم كه آیت الله بهشتی، مقام معظم رهبری،مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر و تعدادی از بزرگان نظام در آن جلسه هفتگی شركت می كردند.
وی یادآور شد: معمولا مسایل هفته در آن جلسه مورد بررسی قرار می گرفت، جزو سال های سخت بعد از پیروزی انقلاب بود، تا تشكیل مجلس شورای اسلامی یعنی خرداد سال 59 این جلسات ادامه داشت و بعد هم به جلسه ای تبدیل شد كه با نمایندگان مجلس، برخی از وزرا و مسئولان كشور در محل حزب جمهوری اسلامی تشكیل می شد.
رئیس جمهوری گفت: مرحوم شهید بهشتی از آغاز فعالیتی كه من شاهد آن بودم در آغاز دهه 40، هم به فكر تربیت دانش آموزان به ویژه در دبیرستان دین و دانش قم بود و هم در فكر تاسیس مدرسه دینی با ویژگی هایی كه او آن را برای طلاب آن عصر و زمان لازم می دانست.
روحانی افزود: ایشان مسئولیت مدرسه ای به نام مدرسه علوی را در سال 40 و41 بر عهده داشت كه در آن جا علاوه بر دروس حوزوی، دروس دیگری هم تدریس می شد از جمله ریاضیات، تاریخ، محاوره زبان عربی و بسیاری از دروسی كه در آن مدرسه توسط اساتید تدریس می شد و خود ایشان هم درسی را متكفل بود بنام سیره النبی و تاریخ زندگی پیامبر عظیم الشان(ص) كه صبح های پنجشنبه در جلسه طولانی 2 الی 3 ساعته توضیح می داد.
وی ادامه داد: گاهی هم برخی از درس های مدرسه را به دلایلی برعهده می گرفت. كتاب حاشیه ملا عبدالله اولین كتاب منطقی كه طلاب می خوانند؛ بنده در محضر ایشان تحصیل كردم البته ایشان همزمان مكاسب را هم تدریس می كرد.
رئیس جمهوری اظهارداشت: شهید بهشتی فردی بسیار دقیق در زمینه تربیت جوان ها برای مدیریت آینده كشور و طلاب جوان برای توانمندی در برابر نیازهای زمان بود؛ از وقتی هم كه نهضت اسلامی شروع شد، همواره ایشان به عنوان یكی از فضلای بنام حوزه علمیه قم در كنار امام راحل بود.
روحانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب هم بار بسیار سنگینی را بردوش گرفت و واقعا صبر ایشان به گونه ای بود كه دیگر صبر خسته شده بود و خود ایشان خسته نمی شد؛ آن هم اتهاماتی كه در آن روزگار در سال 58 و59 تا روز شهادتش واقعا كمتر مظلومی را در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی مشاهده می كنیم.
وی خاطر نشان كرد: حالا تا زمان حیات ایشان؛ البته به قول مرحوم بزرگواری كه از ایشان نقل كرد آسیاب به نوبت؛ نوبت دیگران هم فرارسید ولی آن زمان یعنی سال 58 و59 (شهید بهشتی) مظلومترین شخصیت بنام انقلاب اسلامی بود.
رئیس جمهوری افزود: من آخرین باری كه از نزدیك ایشان را زیارت كردم، چهارشنبه هفته قبل از شهادتشان بود. یعنی سوم تیر ملاقات مفصلی داشتم، نماز خواندیم ونهار خوردیم و باز هم جلسه داشتیم و یادم هست چه بحث هایی در محضر ایشان مطرح شد.
روحانی اظهار كرد: شهید بهشتی در آن جلسه به من فرمود چند ماه پیش رفته بودم خدمت امام وقصد من این بود كه استعفایم را تقدیم ایشان كنم. رفتم نشستم؛ داشتیم صحبت می كردیم و جمعیت زیادی در حسینیه جمع شده بودند و برای امام شعار می دادند درود برخمینی یا هر شعار دیگری كه صدای مردم بلند بود و به گوش می رسید. قبل از اینكه مساله استعفا را من مطرح كنم ایشان به مناسبتی به من گفت آقای بهشتی می بینی مردم چه می گویند؟ گفتم بله؛ گفت اگر همه مردم ایران شعارشان این باشد مثلا درود برخمینی یا شعارشان برعكس آن باشد؛ برایم فرقی نمی كند.
وی اضافه كرد: مرحوم بهشتی گفت وقتی این جمله را شنیدم خجالت كشیدم مساله استعفای خودم را مطرح كنم. آن روح بلند امام اینچنین شاگردانی را هم در محضر خودش پرورش می دهد.
رئیس جمهوری گفت: در جلسات هفتگی سال 58 حوادث زیادی مطرح می شد از توهین هایی كه به خود ایشان می شد. یكبار یادم هست توهینی كه به رهبری شده بود، كم كم تبدیل شده بود به جریان طبیعی كه بزرگان نظام در كوچه وخیابان و حتی در اجتماعات بزرگ گاهی در دانشگاهها و گاهی در مساجد مورد توهین قرار بگیرند.
روحانی افزود: اما شهید بهشتی صبر كرد و سعه صدر از خود نشان داد و به ما آموخت كه هرچیزی را برای انقلاب و استحكام نظاممان به راحتی تحمل كنیم و بدانیم اگر كسی اخلاص داشت و برای خدا تلاش كرد،هرچه مشكل تر باشد خداوند اجر و مزد بیشتر را به ما عنایت خواهد كرد.
وی ادامه داد: انقلاب و نظام اسلامی ما، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذرانده است. از آن سال های اول انقلاب كه گروهك ها تلاش می كردند نگذارند انقلاب استقرار پیدا كند البته قدرتهای بزرگ هم حامی آنها بودند اما مردم در كنار رهبری و امام ایستادند و از آن روزهای سخت عبور كردیم؛ البته قربانی های فراوانی هم از شهید مطهری گرفته تا شهید بهشتی و مفتح و دیگر شهیدان دادیم .
رئیس جمهوری گفت: اما راه را ادامه دادیم ومردم ما هم پشت سر انقلاب ونظام و رهبری ایستادگی كردند.
روحانی دومین معضل در آغاز انقلاب اسلامی را جنگ تحمیلی برشمرد و گفت: جنگی تحمیل شد از طرف بیگانگان؛ البته به ظاهر یك كشور همسایه به ما حمله كرد ولی پشت قصه بسیاری از قدرت ها و ابرقدرتها بودند.
وی افزود: هشت سال، سخت ترین روزها را گذراندیم. روزهایی كه حتی برای یك دانه سلاح سبك ساده كلاشینكف یادم نمی رود در هفته های اول جنگ از كشوری یك هواپیما كلاش آوردیم و چقدر خوشحال بودیم .
رئیس جمهوری اضافه كرد: چون تنفگ معمولی كه در اختیار سربازان ما بود ژ3 بود، تفنگ سنگینی بود و كار كردن با آن سخت بود. كلاشینكف نسبت به آن سبكتر بود و راحتتر می شد با آن در میدان جنگ تحرك داشت.
روحانی ادامه داد: من از مهر و آبان همراه تعدادی از مسئولین نظامی و عده ای از نمایندگان مجلس مسئول بررسی همه انبارهای نیروهای مسلح و زاغه های مهماتی بودم، می خواهم شرایط سخت آن روز را بگویم. ما همه زاغه های مهماتی و همه انبارها را بررسی و بازدید كردیم و آمارها را دیدیم.
منتخب مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سپاه پاسداران آن روز در میدان جنگ بود، كمیته های انقلاب اسلامی در میدان بودند، نیاز داشتند به یك سلاح سبك و معمولی ولی خوب نبود، مثلا خمپاره 60 خیلی داوطلب داشت به راحتی می شد روی دوش گرفت حتی بدون پایه از آن استفاده كرد؛ البته برد آن كوتاه بود همه آمار می گفت ما در انبار خمپاره 60 نداریم.
روحانی اضافه كرد: وقتی در شرایط در زاغه ای خمپاره 60پیدا كردیم تلفنی با آقای هاشمی صحبت كردیم گفتیم خمپاره پیدا كردیم باور نمی كنید همه مسئولین و رزمنده ها چقدر خشحال شده بودند. خمپاره 60 پیدا كردیم، شرایط این گونه بود.
وی افزود: از آن طرف مدرن ترین سلاح ها را در اختیار دشمنان ما قرار دادند؛ میرآژ اف1 وسط جنگ تحویل عراق دادند میگ 25، سوپر استاندارد را وسط جنگ تحویل عراق دارند؛ موشك های برد بلند و سلاح های شیمیایی را البته اول جنگ هم عراق مقداری داشت. سلاح های خطرناك شیمیایی را وسط جنگ به عراق دادند.
رئیس جمهوری با بیان اینكه ما با مظلومیت ایستادگی كردیم و جنگیدیم، اظهار داشت: این مرحله دوم مشكل دوران انقلاب ما بود. مشكل سوم دوران انقلاب ما طراحی برای فشار و تحریم كشور ما بود. جنگ هشت ساله تمام شد البته هنوز آثار جنگ وجود دارد هنوز از لحاظ حقوقی همه مسائل جنگ حل نشده است.
روحانی ادامه داد: هنوز بعد از حدود 30 سال برخی از حقوقی كه باید عملیاتی و اجرایی شود، نشده است. هنوز دفتر سی. بی سی. تشكیل نشده، اروند رود لایروبی نشده، قرارداد 1975همه ابعادش اجرا نشده است.
وی گفت: البته طبیعی است. جنگ هشت ساله ممكن است آثارش 30 الی40 سال باقی بماند تا آثارش از بین برود. جنگ ها و معضلات بین اللملی این چنین است، یك روزه حل نمی شود. تا رفتیم برای استقرار نظام كار را به پایان برسانیم، جنگ بر ما تحمیل شد و تا رفتیم آثار جنگ را بزداییم و كشور آرامش پیدا كند، تحریم را بر ما تحمیل كردند.
رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان كرد: البته احتمال اینكه جنگ را هم می خواستند بر ما تحمیل كنند احتمالش بالا بود. در سال 82 داشتند ما را به شورای امنیت سازمان ملل می بردند. همان زمانی كه آمریكایی ها می خواستند به ایران یا عراق حمله كنند و در تردید بودند حالا به تاریخ كار نداریم به حمدالله از آن عبور كردیم؛ بالاخره و در نهایت تحریم را بر ما تحمیل كردند.
روحانی گفت: تحریم هم سختی های خودش را دارد همچون دوران جنگ، ایستادگی و مقاومت می خواهد. در همه این مراحل مردم بودند كه ایستادند و پشت نظام را خالی نكردند.
وی خاطرنشان كرد: جنگ و تحریم آثاری دارد. این آثار سال ها طول می كشد تا برطرف شود. امروز در یك شرایطی هستیم كه می توانیم بگویم اگر همه دست به دست هم بدهیم و اگر نگذاریم توطئه دیگران كارگر بیفتد، ان شاءالله به حول و قوه الهی می توانیم تا پایان قرن و ورود به قرن جدید تا حد زیادی مشكلات گذشته را جبران و حل و فصل كنیم.
رئیس جمهوری اضافه كرد: حل برخی از مشكلات مورد خواست بد خواهان دشمنان انقلاب نیست آنها هر روز داستانی را برای ما می سازند و برای اینكه ذهن و فكر ما از مسائل اصلی جدا شود و ما به مسائل فرعی مشغول شویم، از هر داستانی سریالی برای ما تولید می كنند؛ سریالی پشت سریالی دیگر.
روحانی با اشاره به اینكه ما امروز بعد از سالها از شرایط بیكاری سخت كه حدود هشت سال شغل خالص در ایران صفر بوده تقریبا عبور كردیم یا در حال عبور هستیم، گفت: دارد به تدریج یادمان می رود از 1385 تا 92 اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده و شرایطی كه بیشترین بیكار را داشتیم؛ یادمان می رود كه آغاز دولت یازدهم و اوایل سال 92 ما با ركود بی نظیر در تاریخ كشور روبرو بودیم یعنی رشد اقتصادی منهای حدود 8/6 درصد، وضع رشد اقتصادی ما این گونه بوده است.
وی افزود: امروز بعضی ها از ركود حرف می زنند اشكال ندارد، آن روز كجا بودند؟ سال 91 كه رشد منفی 8/6 داشتیم چطور از بیان شریفشان، از روزنامه ها، از سایت ها و از رسانه ملی كمتر كلمه ركود می شنیدیم.
رئیس جمهوری گفت: حالا كه از ركود عبور كردیم، حال كه رشد اقتصادی سال 95 ما طبق اعلام مركز آمار به اضافه 3/8 و بر اساس اعلام بانك مركزی به اضافه 5/12 شده است، تازه عده ای كلمه ركود را یاد گرفته اند كه ادا بفرمایند.
روحانی افزود: اگر همین سه شاخص را درنظر بگیریم بیكاری، رشد اقتصادی و تورم؛ تورم بالای 40 درصد بود اواسط 92 آغاز دولت یازدهم از همه اینها ما یك قدم فاصله گرفتیم هنوز شرایط ما شرایط خوبی نیست. هنوز رونق اقتصادی به اندازه كافی نداریم و اشتغال ما از آنچه كه نیاز هست خیلی فاصله دارد.
وی ادامه داد: اشتغال ما در بهار 96، 703 هزار نفر است. البته این آمار فصل بهار است ممكن است حتی تا پایان سال هم 700 هزار اشتغال جدید باشد؛ باز هم عقب هستیم تا برسد به نقطه مطلوب.


**روزهایی بود كه رئیس بانك مركزی هرچه می گفت، مردم برعكس آن عمل می كردند
رئیس جمهوری با بیان اینكه بالاتر از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی وجود ندارد، گفت : اگر خدای ناكرده اعتماد مردم نسبت به دولت یا به نظام سست شود و در تردید قرار بگیرند، نمی توانیم از مشكلات عبور كنیم. پس مردم ما باید به دولت به معنی خاص و عام كلمه اعتماد داشته باشند.
روحانی افزود: علت اینكه ما توانستیم در این چهار سال قیمت ارز را در بازار نسبتا متعادل نگه داریم؛ به خاطر اعتماد مردم به دولت است .
وی ادامه داد: وقتی رئیس بانك مركزی می گوید در زمینه ارز عجله نكنید، قمیت افرایش نمی یاید و اگر چند صباحی افزایش یافته به حالت قبل برمی گردد، مردم اعتماد می كنند وهجمه به بازار كم می شود. این به خاطراعتماد مردم است. روزهایی هم بود هرچه رئیس بانك مركزی می گفت مردم برعكس آن عمل می كردند.

**همه باید از انتخابات خوشحال باشیم
رئیس جمهوری به برگزاری انتخابات 96 هم اشاره و خاطر نشان كرد: ما از یك آزمایش بزرگ پیروز خارج شدیم و بهترین انتخابات را در این منطقه برگزار كردیم. به یمن حضور هوشیاری مردم و به تدبیر دقیق رهبرمعظم انقلاب كار بزرگ كردیم. پس همه باید خوشحال باشیم.
روحانی افزود: در این اقدام بزرگ همه شریك بودیم وهمه كار كردیم. شما قضات، مسئولان امور قضایی، شورای نگهبان، دولت، مردم، دانشگاه و حوزه همه آمدیم و در كنار هم قرار گرفتیم.
وی تصریح كرد: دوران رقابت ویژگی خاص خود را دارد كه نمی خواهم درباره آن صحبت كنم. آن دوران تمام شده و در مجموع انتخابات پر شور، بانشاط وكم حاشیه ای برگزار شد بطوری كه در یك خیابان در شهری دیدم كه ستاد های چند تا از كاندیداها بود و در روبروی آن ستادهای رقیب قرار داشت .
رئیس جمهوری گفت: اینها شعار می دادند و آنها هم شعار می دادند ، این ها پرچم داشتند و آنها هم پرچم داشتند و هر یك رنگ خاصی داشتند ولی نزاع و دعوایی نبود، فحاشی نكردند و هرفردی به نفع كاندیدای مورد نظر خود شعار داد. اینهمه اجتماعات بزرگ 10 هزار نفری و20 هزار نفری در سراسر كشور با حضور جوانان و دختر وپسر برگزار شد ولی هیچ كس هنجار شكنی نكرد.
روحانی افزود: این قدرت ایمان وهوشیاری جوانها و پیشرفت جوانان است. یعنی انقلاب دارد به سن چهل سالگی می رسد. الان سال 84 و88 و78 نیست؛ سال 96 است و نشان دادیم كه به چهل سالگی رسیدیم.
وی ادامه داد: امروز به آن رشدی رسیدیم كه قرآن ورویات از او در آن سن با ما سخن می گوید. حالا كدام عقل سلیم می گوید در شرایط بعد از انتخابات از نو بیاییم و رقابت انتخابات را باز خوانی كنیم؟
رئیس جمهوری گفت: رقابت برای دوران انتخاباتی است. حالا هر انتخاباتی هم ممكن است نقصی و ایرادی داشته باشد، هیچكدام از ما معصوم نیستیم اما مردم با رشادت ونشاط به صحنه آمدند و كار خودشان را به خوبی انجام دادند؛ امروز نوبت ما مسئولین است .
روحانی افزود: مشكلاتی كه پیش روی ماست مشكلات دولت دوازدهم نخواهد بود. مشكلات نظام ، كشور و ملت است و اگر ما مشكل زیست محیطی داشتیم، اگر گرد وغبار زندگی عادی مردم را فلج كرد، اگر هوای آلوده سلامت مردم را تهدید كرد و اگر كمبود آب زندگی مردم را در فشار قرار داد، اگر بیكاری به خانواه ها فشار وارد كرد و اگر فقر و مشكلات اقتصادی معیشت مردم را دچار مشكل كرد؛ مشكلات دولت است یا ملت و نظام؟ مشكلات همه است.
وی ادامه داد: البته كه دشمنان ما نمی خواهند با هم متحد باشیم. البته دشمنان ما از هر چیز جزئی و از هركاهی كوه می سازند. این روشن است. چه زمانی بوده آنها خواستند در مسیر پیشرفت باشیم؟ ما البته جنگ هشت ساله و تحریم 10 ساله را داشتیم ولی باید بتوانیم جبران كنیم.
رئیس جمهوری اظهارداشت: دشمنان ما از روز اول می خواستند انقلاب و نظام استقرار پیدا نكند و اگراستقرار پیدا كرد نظامی قدرتمند نباشیم تاالگو برای دیگران شود و خدای ناكرده مردم ما از این نظام وحكومت ناراضی باشند واحساس كمبود كنند.
روحانی افزود: كشورهای هم سن وسال ما را در شرق آسیا ببینید. كشورهایی كه با هم بودیم، سال اول انقلاب در كنار هم بودیم مانند مالزی و كره جنوبی و تركیه كجا بوده اند؟ ما كشورهایی هستیم كه از نظر توسعه تقریبا هم سن هستیم، خب قبول است جنگ داشتیم و آن ها تحریم نداشتند، اما آیا قادرنیستیم به آن ها برسیم و عبور كنیم؟
وی اضافه كرد: ما ملت بزرگوار دارای استعداد فراوان، دارای سرمایه بزرگ و دارای دینی هستیم كه برای جهاد و تلاش به ما انگیزه می دهد.

**قوه قضائیه به اقتصاد و سرمایه گذاری امنیت دهد
رئیس جمهوری گفت: ما دارای كشوری هستیم كه قوه قضائیه ما می تواند به كشور امنیت كافی برای اقتصاد و سرمایه گذاری و رونق اقتصاد بدهد. من هیچ وقت راضی نیستم كسانی بخواهند یك فرد یا شعبه را با كل كشور مقایسه كنند. با این همه قضات فرهیخته و كاركنان دستگاه قضا كه شبانه روز تلاش می كنند؛ بارسنگینی بر دوش آنها است و خدمت بزرگی به كشور می كنند.
روحانی تصریح كرد: قوه قضائیه كه افتخارش اجرای احكام دین و گسترش قسط است، بیشترین بار برای اجرای عدالت را بر دوش دارد و همان جمله قبلی عدلیه شاید پر معناتر بود. عدل مهم است و همه به سراغ دادگستری می رفتند تحت عنوان عدلیه، اما قرآن به ما می گوید اسلام و همه انبیا می گویند كه مردم برای قسط قیام كند.
وی افزود: گاهی میزان می تواند وجدان عمومی جامعه و خود ما باشد. آن هایی كه باید قسط وعدل را استقرار ببخشند ملت هستند و ما با كمك مردم می توانیم عدل وداد را مستقر كنیم. ضمن اینكه بار سنگینی هم از بخش عدالت بر دوش قوه قضائیه است وهمه موظف هستیم به این قوه كمك كنیم.

**اگر رئیس جمهوری در اجرای اصلی از قانون اساسی نقصی ببیند باید به صحنه بیاید
روحانی خاطر نشان كرد: اگر یكی از وظایف رئیس جمهوری اجرای قانون اساسی است، بخشی از آن قوه قضاییه است و اصولی كه به این قوه مربوط است. اگر رئیس جمهوری نسبت به دولت و اجرای آن دغدغه خاطر دارد، نسبت به قوه قضاییه هم همان دغدغه را باید داشته باشد چرا كه رئیس جمهوری مسئول اجرا است و اگر در اجرای اصلی نقصی ببیند باید به صحنه بیاید و دركنارقوای دیگر قرار بگیرد.

**در چهار سال گذشته قوا به دنبال تخریب هم نبوده اند
وی گفت: تردید ندارم امروز اگر سه قوه كشور تحت فرامین رهبری در كنار هم بیش از گذشته قرار بگیریم، البته ما در چهار سال گذشته تلاشمان این بوده دركنار هم باشیم. ممكن است از همه انرژی حداكثر استفاده نشده باشد اما هیچ وقت قوه مجریه دنبال تخریب قوه قضاییه و یا دیگر قوا نبوده و البته دیگر قوا هم دنبال تخریب قوه مجریه نبوده اند اما باید كار بالاتری انجام دهیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینكه اینكه گفته شود قوا مستقل هستند، كافی نیست، گفت: مستقل به معنای دیوار كشیدن بین دو قوه نیست به این معناست كه قوه قضائیه مستقل است و قاضی برای انشا و فهم حكمش مستقل است. مستقلا قانون را می فهمد و تفسیر و حكم صادرمی كند اما در عین حال مستقل به این معنی نیست كه همدیگر را كمك و یاری نكنیم و تعامل نداشته باشیم.

**نباید كاری كنیم كه دیگران هم به كنار دشمن ما بروند/بهانه به دست دشمن ندهیم
روحانی افزود: درسیاست داخلی و خارجی مخصوصا در بخش اقتصاد نمی شود ما توجه نداشته باشیم به این كه مسایل را چطور حل وفصل كنیم. همیشه این چنین بوده است. اگر توانستیم در سیاست خارجی كاری كنیم كه دشمنان و بدخواهان ما تنها بمانند این بهتر است یا اینكه طوری رفتار كنیم كه دیگران هم به كنار دشمن ما بروند؟ كدام بهتراست؟
وی اضافه كرد: ما بنا نیست به دشمن كمك كنیم، دشمن به دنبال این است كه در خاورمیانه صلح، ثبات وتوسعه نباشد و همواره جنگ باشد تا هم سلاح خود را بفروشد و هم بهانه برای مداخله داشته باشد. این كار دشمن است.
رئیس جمهوری تصریح كرد:ما دنبال صلح وثبات درمنطقه و كوتاه كردن دست دشمن و گرفتن بهانه از دست دشمن هستیم ولی اگر بخواهیم به دستش بهانه بدهیم، درست است؟
روحانی گفت: ما اگر سیاست خارجی داشته باشیم كه اگر آمریكا خواست در برابر ما بایستد اروپا، چین و روس هم دركنارش باشند و یا اگر خواست روبروی ما بایستد، قدرتهای دیگر آن را كمك نكنند و او را مورد سرزنش قرار دهند؟ پس ما می خواهیم اگر آمریكا در شورای امنیت سازمان ملل حرفی می زند، دیگران آن را تایید كنند یا اگر ادعایی كرد، 14 كشور دیگر رای منفی یا ممتنع بدهند؟
وی خاطر نشان كرد: چند روز پیش كه آمریكا راجع به قطعنامه 2231 راجع به موشك های ایران حرف زد، كسی بود از آن حمایت كند؟ نه روس نه اروپا و نه چین قبول نكردند. ولی زمانی بود كه هر ادعایی از سوی آمریكا علیه ایران مطرح می شد هر 14 كشور رای قطعی می دادند .
رئیس جمهوری با بیان اینكه نباید بگذاریم آمریكا بسط ید پیدا كند و قدرتمند شوند واز طرفی نباید بهانه در اختیار آن ها قرار دهیم، گفت: ممكن است جایی آمریكا علیه برجام درست عمل نكند یا تخلف كند یا موردی را نقض كند؛ اگر آمریكا نقض كرد و روس گفت احسنت، این خوب است؟ یا اگر خواست تخلفی كند اروپا، چین وروس مخالت كردند؟

**امروز تحریم هسته ای نداریم
روحانی افزود: ما از چه ناراحت هستیم؟ از تنهایی آمریكا وانزوای آن؟ امروز دولت یازدهم با رهمنودهای رهبری و با حضور مردم و كمك قوای دیگر به نقطه ای رسیده كه تحریم های هسته ای را برداشته است. امروز تحریم هسته ای نداریم.
وی اضافه كرد: ممكن است آمریكایی ها در برخی جاها تخلف كنند البته همیشه ما را تحریم كردند و هیچ وقت از بعد از انقلاب در تعامل با آمریكا نبودیم.
رئیس جمهوری خاطر نشان كرد: امروز می بینیم كه در همین داستان فشار به بانك ها و موضوع FATF كه آمریكا، اسرائیل وعربستان سعودی روبروی ایران بودند، تمام اروپا پشت ایران بود و روس و چین در كنار ایران قرار داشتند و بسیاری از كشورهای آفریقایی و آسیایی كنار ایران بودند. این خوب است كه آمریكا در كنار اسرائیل وعربستان درمجمع بین المللی تنها بماند یا كاری كنیم كه همه پشت سرش بروند؟

**انقلابی بودن به معنای منزوی كردن آمریكاست/قادریم بهانه های حقوق بشری را از دست غربی ها بگیریم
روحانی افزود: انقلابی بودن معنایش این است كه آمریكا را منزوی كنیم، انقلابی بودن معنایش اینست كه با بیانی با دنیا حرف بزنیم كه دنیا بتواند سخن ما را درك وقبول كند.
وی اضافه كرد: حتی در زمینه های بسیار سخت همچون حقوق بشر قادریم بهانه ها را از دست غربی ها بگیریم یا موضوعی كه سالهاست علیه ما توطئه می شود. البته یك روزه نمی شود حل كرد ولی قدم به قدم می شود آن ها را حل كرد.
رئیس جمهوری گفت: لااقل قانون و اسلام خودمان را اجرا كنیم. اسلام به ما اجازه نمی دهد اگر مجرمی جرمی كرده، بیش از حد مجازاتی كه برای آن جرم مشخص شده، طرف را تحت فشار قرار دهیم. حق نداریم آبروی مردم را بریزیم و بدون ادله كافی كسی را احضار یا جلب كنیم. اول باید ادله كافی برای توجه به اتهام متهم باشد .

**نباید قبل از داشتن ادله، كسی را احضار یا جلب كرد/انتقاد از برخی رفتارهای ضابطان قضایی
روحانی افزود: احضار افراد بدون اینكه ادله بدست بیاوریم این هم یك داستانی است. اول باید ادله باشد تا طرف را احضار كنیم نه اینكه طرف را احضار كنیم بعد ادله بیاوریم، این هم درقانون اساسی آمده كه ضابط باید ضابط باشد ونه بیش از ضابط . نمی توان بیش از 24 ساعت بدون حكم قاضی فردی را نگه داشت.
وی افزود: رفتن به دستگاه قضایی فداكاری، صبر و تحمل می خواهد ، من چند بار بعد و قبل از انقلاب به قوه قضائیه دعوت شدم ولی ترسیدم بروم. هیچ وقت جرات نكردم وارد شوم.
رئیس جمهوری گفت: چه قاضی نشسته، چه ایستاده و چه زحماتی كه كاركنان می كشند، روشن است و كار سختی است. نباید بگذاریم در جای كوچكی به خاطر نقصی، كسی فكر كند كه حكم برای قاضی نفع دارد.
روحانی تصریح كرد: حكم محكومیت وبرائت باید برای قاضی یكسان باشد و حتی الامكان به برائت و اصل برائت برسد. به قولی كسی گفت بیل به كمر اصل برائت خورده، اما اصل برائت كه هست .
روحانی اضافه كرد: بنده خدایی گفت كه اصل برائت بیل به كمرش خورده زده است ما كه قبول نداریم، اصل برائت زنده و فعال است، ما دنبال این هستیم اصل برائت باشد اگر ادله كافی از آن طرف پیدا شد، حرف دیگری است به هر حال باید حكم قانون اجرا شود.
وی گفت: اگر یك وقتی قاضی بین دو نفر در محكمه محكومیت یكی بر دیگری به دلیل قومیت، به دلیل مذهب به دلیل تمایلات سیاسی و حزب برایش فرق بكند، آن قضاوت مورد تقدیر است؟
رئیس جمهوری اظهار داشت: قاضی بی طرف یعنی جناح راست و چپ نداریم، كرد، ترك، بلوچ، فارس، عرب و تركمن نداریم؛ شیعه وسنی نداریم، مسیحی و مسلمان نداریم. این قانون اساسی ماست. تمام افراد ملت در برابر قانون مساوی هستند، تساوی در برابر قانون.

**ضابط قضایی نباید حزبی باشد
روحانی ادامه داد: حالا اگر خدای ناكرده ضابط ما حزبی شد، ان شاء الله كه ضابط حزبی نداریم. چون در وصیتنامه امام(ره) به صراحت فرمود كه ارتش و نیروی انتظامی در اصطلاح امروز سپاه و بسیج همه اینها حق ورود در امور حزبی و دسته بندی های سیاسی ندارند. این متن وصیتنامه امام است. تصریح كرده و دلیل آن را هم گفته است.
وی تصریح كرد: ضابطان ما معمولا اینها هستند، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی است. اگر ضابط ما در یك پرونده منتفع شود، افكار عمومی بی طرفی را مورد تردید قرار می دهند.
رئیس جمهوری ادامه داد:همه كار را كه قاضی انجام نمی دهد، بخش بزرگی از پرونده را ضابطین درست می كنند. كارشناسان بخشی از پرونده را آماده می كنند، این نیست كه همه چیز دست قاضی باشد؛ بر مبنای آن بررسی و قضاوت می كند.
روحانی اضافه كرد: خیلی مهم است كه هم قاضی و هم ضابط در تمام مراحل قضایی به خاطر حزب یا جناح كسی منتفع نشود. من در دلم بگویم این كه مال حزب من است بلكه موفق شود یا آن كه نیست شكست بخورد. البته چنین چیزی نیست؛ در دل آدم هم خطور بكند، مساله است.

**در كنار دستگاه قضایی بی طرف به فكر ساختن ایرانی آبادتر باشیم
وی تاكید كرد: ما در شرایط امروز باید با دستگاه قضایی مستقل و بی طرف در كنار هم به فكر ساختن ایرانی آبادتر باشیم. آبادتر ازگذشته، یك بخش بزرگ آن هم امروز بخش اقتصاد است كه همه ما هم تاكید داریم.
رئیس دولت یازدهم با تاكید بر اینكه مشكل اقتصاد، یك مشكل بزرگ در كشور است، تصریح كرد: قضائیه می تواند در اقتصاد، محیط زیست و آب به ما كمك كند.

**تلاش برای شفافیت و مبارزه با فساد/رسانه ها از هر سه قوه انتقاد كنند
روحانی اضافه كرد: با هم و در كنار هم با فساد مبارزه كنیم. در كنار هم برای شفافیت تلاش كنیم. برای دولت الكترونیك تلاش كنیم. بگذاریم همه چیز شفاف در اختیار مردم باشد، البته دستگاه قضایی دستگاه نظارتی خود را دار، درقانون اساسی حتی دیوان عالی بر همه دادگاه ها نظارت دارد.
وی با بیان اینكه بگذاریم دادنامه های ما در معرض بحث قرار بگیرد، گفت: امروز بخشی از دادنامه های ما به عنوان افتخار قوه قضاییه در دانشگاه ها و فضای مجازی دست به دست می چرخد. قاضی جوان دانشمندی كه وقتی آدم مقدمه دادنامه و صدر آن را می خواند، افتخار می كند آدم تحصیلكرده فهمیده مسلط به حقوق همه جوانب را در نظر گرفته است. بگذاریم دادنامه در روزنامه بیاید، عده ای از اساتید و دانشجوی حقوق اظهار نظر كنند، طوری نمی شود.
رئیس جمهوری اضافه كرد: همه دستگاهها باید در برابر مردم با شفافیت عمل كنند و پاسخگو باشیم. چرا قوه قضایه این كار را نكند؟ چرا رسانه ها به كمك همه ما از باب انتقاد سازنده پیش نیایند؟ چه قوه مجریه، چه مقننه و چه قضائیه، فرقی نمی كند.

**همكاری برای تنظیم لوایحی كه مردم را خوشحال تر كند
روحانی گفت: من امیدواریم در دولت دوزادهم بتوانیم از قوه قضائیه بهره بیشتری بگیریم. در راس قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی لاریجانی اندیشمند فرهیخته ای كه هم به فقه وهم به مقضیات زمان مسلط است، قرار دارند و ما به راحتی می توانیم با توجه به شرایط روز و با داشتن اجتهاد پویا و در نظر گرفتن شرایط زمان و مكان لوایح قوی تر و بهتری به كمك هم تهیه كنیم.
وی افزود: در كنار آن لوایح بتوانیم اعتماد عمومی بیشتر جلب كنیم و كار دستگاه قضا را ساده تر كنیم تا تعداد پرونده های دستگاه قضایی كم شود. در یكی از كشورها شرایط دستگاه قضایی به گونه ای است كه گاهی ناچار می شوند بعضی هفته ها یكی دو روز تعطیل كنند. می شود ما هم روزی به این نقطه برسیم كه بگویم دستگاه قضا كاری ندارد؟
رئیس جمهوری خاطرنشان كرد: این كار سختی است ولی شدنی است. به شرط اینكه بخشی از كار قضا را به دستگاه های دیگر واگذار كنیم، اتاق های داوری تشكیل شود. اینها هم اگر لوایح می خواهد در كنار هم بتوانیم آن لوایح را تنظیم كنیم.
روحانی با بیان اینكه وزیر دادگستری می تواند نقش خوبی داشته باشد و رابط بین سه قوه است، گفت: وزیر دادگستری فردی را می تواند مشخص كند و خود روسای قوا می توانند جلسات بیشتری داشته باشند. ما می توانیم شرایطی فراهم كنیم مردم ما خوشحال تر شوند. كشور ما در مسیر پیشرفت و امنیت بیشتری قرار بگیرد و ان شاءالله حضرت ولی عصر امام زمان(عج) از همه ما در سایه تلاش، كوشش، هماهنگی، هم فكری و هم افزایی خشنود و راضی شود.
سیام**1053**1429
خبرنگار:حمید شریفی كیا**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر