رسیدگی به پرونده مرحوم كیارستمی در نظام پزشكی و دستگاه قضایی نباید یكسال طول می كشید

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: روند رسیدگی به پرونده پزشكی مرحوم عباس كیارستمی در سازمان نظام پزشكی و دستگاه قضایی كه مسئولیت رسیدگی را داشتند، هنرمندان و جامعه را اقناع نكرده است و نباید این موضوع این قدر طولانی می شد و یكسال طول می كشید.

سید حسن هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: امیدواریم این پرونده هر چه زودتر بسته شود و به نحوی تمام شود كه هم خانواده آقای كیارستمی و بستگانشان و هم افكارعمومی اقناع شود و امیدوارم همكاران ما در سازمان نظام پزشكی كه پرونده در اختیارشان است ، در این مورد حضور فعال داشته باشند.
وی گفت: رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده پزشكی مرحوم كیارستمی هم به نفع جامعه پزشكی است و هم به نفع كشور است. به طور كلی پاسخگو بودن باید درهمه حوزه ها وجود داشته باشد و برای ما كه افراد دانشگاهی هستیم و در حوزه سلامت مردم مسئولیت مستقیم داریم باید از نظر پاسخگو بودن در صف اول باشیم.
وزیر بهداشت اضافه كرد: همه كسانی كه به نحوی با پرونده مرحوم كیارستمی ارتباط دارند باید پاسخگو باشند، چه وزارت بهداشت، چه سازمان نظام پزشكی، چه بیمه ها و به طور كلی دولت، قوه قضاییه و همچنین دستگاه تقنینی كشور همه باید پاسخگو باشیم.
وی گفت: به نظر من علت اینكه پرونده پزشكی مرحوم كیارستمی تا این اندازه حاشیه ساز شده این است كه مسئولان پرونده به طور كامل به مردم توضیح نداده اند و هر كسی از نگاه خودش به موضوع پرداخته است و به خصوص اگر سازمان نظام پزشكی فعال تر و دقیق تر و همچنین دستگاه قضایی سریعتر عمل می كردند، مسئله به این شكل نمی شد.
هاشمی ادامه داد: اتفاق عجیبی هم نیفتاده است، خانواده مرحوم كیارستمی می خواهند بدانند كه آیا قصور پزشكی صورت گرفته یا نه و اگر قصوری صورت گرفته، چه كسانی مقصر هستند و مجازات متناسب با آن چیست و می خواهند آن مجارات اجرا شود، من فكر می كنم این خواسته كاملا منطقی است.
وزیر بهداشت افزود: خواسته خانواده مرحوم كیارستمی، هنرمندان و علاقه مندان وی كاملا بحق است و همه كسانی كه در پرونده پزشكی مرحوم كیارستمی دخیل هستند باید در اقدام قانونی كه باید انجام دهیم، تسریع كنیم و من امروز در مراسم سالگرد او اعلام خواهم كرد كه نقش وزارت بهداشت در این مرحله كمتر از همه دستگاه های دیگر است.
وی گفت: بر اساس آنچه قانون تعیین كرده است، وظیفه و مسئولیت اصلی رسیدگی به این پرونده در درجه اول به عهده دستگاه قضایی و سازمان نظام پزشكی است. قضاوت و كارشناسی سازمان نظام پزشكی برای قاضی پرونده نیز تعیین كننده است و به نظر من همه امور با راستی و درستی و حقیقت گویی و حقیقت پسندی قابل حل است.
هاشمی ادامه داد: به نظر من بی جا این پرونده طولانی شده است. تا جایی كه من می دانم خانواده آن عزیز هم علاقه مند هستند كه پاسخ روشنی دریافت كنند، ممكن است این پاسخ متناسب با انتظار شاكی نباشد چون بالاخره در محاكم قضایی وقتی مراجعه می شود، خیلی اوقات هر دو طرف یعنی هم شاكی و هم متشاكی راضی بر نمی گردند.
وزیر بهداشت اضافه كرد: مهم این است كه بالاخره حرف آخررا قاضی یا هر مرجع رسیدگی كننده كه در این پرونده سازمان نظام پزشكی و هیات های قانونی این سازمان هستند بزنند و كار را تمام كنند، هر چند رأی آنها مورد رضایت طرفین قرار نگیرد، نه طرف پزشك یا هر كسی كه مسئول بوده و خانواده وی هیچ كدام كاملا راضی نشوند ولی لازم است كه موضوع را تمام كنیم.
وی گفت: من هم به عنوان یك شهروند و مسئول بخش سلامت در دولت، از اینكه رسیدگی به پرونده مرحوم كیارستمی طول كشیده است، متاسفم چون می توانستیم خیلی زودتر اظهار نظر و اعلام رأی كنیم.
مرحوم عباس كیارستمی، كارگردان مشهور ایرانی 14 تیر سال 95 بعد از سپری كردن مدت ها بستری در یكی از بیمارستان های خصوصی تهران و انجام چند عمل جراحی در این بیمارستان، در حالی كه خانواده وی از مسیر درمان ناراضی بودند، برای ادامه درمان به فرانسه اعزام شد و اندكی پس از اعزام به این كشور در یكی از بیمارستان های این كشور درگذشت.
هیات انتظامی سازمان نظام پزشكی كه مسئولیت رسیدگی به این پرونده را به عهده داشت، پس از چند ماه از این حادثه، پزشك معالج وی را در برخی زمینه ها مقصر تشخیص داد اما حكم وی محرومیت موقت سه ماه از طبابت در مطب اعلام شد، این حكم مورد اعتراض خانواده مرحوم كیارستمی قرار گرفت و رسیدگی به مجدد به این پرونده را از دستگاه قضایی خواستار شدند.اما با گذشت حدود یكسال از درگذشت مرحوم كیارستمی این پرونده هنوز بسته نشده است و هنرمندان و خانواده وی از روند رسیدگی به این پرونده ابزار نارضایتی كرده اند.
مراسم سالگرد مرحوم عباس كیارستمی،قرار است امروز چهارشنبه -14 تیر- در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود و قرار است وزیر بهداشت هم در این مراسم سخنرانی كند.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام(4)* 3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر